Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Sağlık Bilimleri Fakültesi - Beslenme ve Diyetetik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Beslenme ve Diyetetik - 2013 BDY2051 Beslenme Antropometrisi Zorunlu 1 3,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

"Beslenme Antropometrisi dersi, insan vücudunun büyüklüğüne, yapısına ve şekline yönelik ölçümlerin öğretilmesini, değerlendirilmesini ve bu özelliklerin beslenme durumunun saptanmasındaki rolününün kavratılmasını amaçlamaktadır

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bu ders; antropometrinin, tanımı, farklı ölçüm referanslarının tanıtılması, Vücut bileşenlerinin saptanmasına ilişkin ölçüm yöntemlerinin teorik bilgilerinin öğretilmesi ve uygulama becerisinin kazandırılması; Vücut ağırlığı, uzunluk, çap, çevre, deri kıvrım kalınlığı ölçüm yöntemlerinin öğretilmesi; ölçümlerin referans değerlerine/standartlara göre değerlendirilmesi ve yorumlanması, farklı popülasyonlarda beslenme durumunun saptanmasındaki antropometrik ölçüm yöntemlerinin öğretimini içermektedir. Ayrıca bu yöntemlere ilişkin literatür taraması ve proje sunumlarının hazırlanması; ödevlerin sunumu konularını içermektedir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma, problem çözme, örnek olay, deney/laboratuvar, gözlem, proje, ödev vb

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Munoz, N., & Bernstein, M. (2018). Nutrition Assessment: Clinical and Research Applications: Clinical and Research Applications. Lee, R. D. (2010). Nutritional assessment/Robert D. Robert, David C. Nieman. New York [etc.]: McGraw-Hill. Bates, C. J., Bogin, B., & Holmes, B. (2017). Nutritional Assessment Methods. In Human Nutrition (pp. 613-646). Oxford University Press. Sauberlich, H. E. (2018). Laboratory Tests for the Assessment of Nutritional Status. Routledge. Frisancho, A. R. (1990). Anthropometric Standards for the Assessment of Growth and Nutritional Status. University of Michigan press. Jürimäe, T., & Hills, A. P. (Eds.). (2001). Body Composition Assessment in Children and Adolescents. Karger Medical and Scientific Publishers. Gupta, A. (2020). Biochemical Parameters and the Nutritional Status of Children: Novel Tools for Assessment. CRC Press. Driskell, J. A., & Wolinsky, I. (2002). Nutritional Assessment of Athletes. CRC press. Norton, K., & Olds, T. (Eds.). (1996). Anthropometrica: A Textbook Of Body Measurement For Sports And Health Courses. UNSW press. Preedy, V. R. (Ed.). (2012). Handbook of Anthropometry: Physical Measures Of Human Form İn Health And Disease. Springer Science & Business Media. Lukaski, H. C. (2017). Body Composition: Health and Performance in Exercise and Sport. CRC Press. Marfell-Jones MJ, Stewart AD, De Ridder JH. (2012). International Standards For Anthropometric Assessment, Wellington, New Zealand, International Society for the Advancement of Kinanthropometry. Ackland, T. R., Elliott, B., & Bloomfield, J. (2009). Applied Anatomy and Biomechanics in Sport. Human Kinetics. Vivian H. Heyward - Dale R. Wagner (2004). Applied Body Composition Assessment- - Human Kinetics- USA-Second Ediction. Lohman, T. G., Roche, A. F., & Martorell, R. (1988). Anthropometric Standardization Reference Manual. Human Kinetics books. Özer, M. K. (2009). Kinantropometri: Sporda Morfolojik Planlama. Nobel Yayınevi, İstanbul Pekcan, G(2011). Beslenme Durumunun Saptanması, Diyet El Kitabı, (Ed. A. Baysal ve ark.) 67-142, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Beslenme antropometrisine yönelik kavramların teorisini bilir
  • Antropometrik ölçümlere yönelik uygulama becerisine sahip olur. (ASRM uygun olarak uzunluklar- çevre, çap deri kıvrım kalınlığı ölçümleri)
  • Farklı popülasyonlarda antropometrik ölçümlere yönelik max, min, ortalama değerler, z score, persantil eğriler konusunda değerlendirme yapar.
  • Vücut kompozisyonu ve somatotip bileşenlerinin hesaplanmasını bilir ve mevcut verileri değerlendirme yetisine sahip olur.
  • Beslenme antropometrisi konusunda proje uygulama, yazma yetisine sahip olur

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Antropometri tanımı ve kullanım alanları, beslenme durumunun planlanmasındaki önemi, proje çalışmasının detaylarınının açıklanması
2 Antropometrik ölçümlere ilişkin genel ilkeler, referans değerlerinin önemi
3 Antropometrik ölçüm yöntemlerine göre anatomik noktaların belirlenmesi
4 Antropometrik ölçümler - Çevre ölçümleri ve beslenme durumunun saptanmasındaki önemi
5 Antropometrik ölçümler - Çevre ölçümleri ve beslenme durumunun saptanmasındaki önemi
6 Antropometrik ölçümler - Uzunluk ölçümleri ve beslenme durumunun saptanmasındaki önemi
7 Antropometrik ölçümler - Uzunluk ölçümleri ve beslenme durumunun saptanmasındaki önemi
8 Ara sınav - Yazılı ve proje sunumlarının içeriğinin sunumu (giriş, amaç, gereklilik, çalışmanın önemi)
9 Antropometrik ölçümler - Çap ölçümleri ve beslenme durumunun saptanmasındaki önemi
10 Antropometrik ölçümler - Çap ölçümleri ve beslenme durumunun saptanmasındaki önemi
11 Antropometrik ölçümler - Deri kıvrım kalınlığı ölçümleri ve beslenme durumunun saptanmasındaki önemi
12 Antropometrik ölçümler - Deri kıvrım kalınlığı ölçümleri ve beslenme durumunun saptanmasındaki önemi
13 Vücut kompozisyonu bileşenleri ve farklı popülasyonlara göre ölçüm yöntemleri ve beslenme durumunun saptanmasındaki önemi
14 Vücut kompozisyonu bileşenleri sağlık ilişkisi ve beslenme durumunun saptanmasındaki önemi
15 Somatotip bileşenleri hesaplanma yöntemleri ve beslenme durumunun saptanmasındaki önemi
16 Proje sunumlarına yönelik ön çalışma
17 Yarıyıl sonu sınavı (final yazılı sınavı) ve Proje sunumlarının (giriş, amaç, gereklilik, çalışmanın önemi, materyal, metod, bulgular, tartışma sonuç))

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 1 14
Proje ve Hazırlığı 14 1 14
Ödev ve Hazırlığı 7 1 7
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 14 1 14
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 1 0
Araştırma ve Hazırlığı 14 1 14
Rapor ve Hazırlığı 14 1 14
Arasınav ve Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav ve Hazırlığı 1 2 2
Final ve Hazırlığı 1 3 3
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5