Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İletişim Fakültesi - Gazetecilik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Gazetecilik - Lisans - 2014 ILT2004 Bilgi Toplumu Seçmeli 4 5,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilere Bilgi Toplumu kuramlarını başlangıcından günümüze kadar süregelen tartışmalar bağlamında açıklamak, bu konudaki yayınlara değinmek ve günümüzdeki bilgi toplumu argümanlarının olabilirliğini tartışmaktır. Bu amaçla günümüz çağdaş toplumlarında bilgi, medya ve enformasyon teknolojilerinin rolü de analiz edilecektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bilgi Toplumu kuramlarının tarihi; Bilgi Toplumu kuramlarının oluşumu; Daniel Bell, Marshall Mc Luhan, Brzezinski,Peter Drucker, Yoneji Masuda ve Alvin Toffler; Manuel Castells ve Bilgi Toplumu kuramı tartışmaları; Bilgi Toplumu kuramlarına Yönelik Eleştiriler; Bilgi toplumu kuramlarında çalışma yaşamı; Bilgi toplumu kuramlarında teknoloji sorunu; Michel Foucault’da Bilginin Arkeolojisi; Günümüz Toplumlarında Bilgisayarlaşma; Bilgi ve Güç İlişkileri; Silikon Vadisi ve internet ortamı; Uluslararası ağlar ve internet

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Kitap ve ders materyallerine bağlı anlatım ve açıklama, örneklendirme, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma ve araştırma

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. * “Bilgi Kavramları” (ss.3-8) * “Teknoloji, Toplum ve İnsan” (ss.162-173), * “Sosyal Ağlar” (ss.138-157) Editör T. Volkan Yüzer & M. Recep Okur, Temel Bilgi Teknolojileri-I (AÖF Yayını No: 2071) 2. “Bilgi Toplumu Stratejisi/2006-2010” (DPT Yayını, 2006). 3. “Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı/2014-2018” (Kalkınma Bakanlığı Bilgi Toplumu İdaresi Yayını, 2015). 4. Ağ Toplumunun Yükselişi, Manuel Castells-2005). 5. Avrupa Dijital Gündemi ve Türkiye Raporu/Avrupa Dijital Gündem’ine Uyum Projesi Uzmanlar Görüşü Raporu, Dijital Türkiye Platformu, 17 Ekim 2014.

Dersin Web Sayfası

--

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci Bilgi Toplumu Kuramlarının oluşum süreçlerini açıklar.
  • Öğrenci Daniel Bell’i, Peter Drucker’ı, Yoneji Masuda’yı, Alvin Toffler’ın kuramlarını öğrenir.
  • Öğrenci Bilgi Toplumu Kuramlarındaki sorunları tartışabilir.
  • Öğrenci Bilgi Toplumu kuramlarında öngörülmeyen gözetim sorununu öğrenebilir
  • Öğrenci teknoloji ve eğitim sorununu yeni iletişim teknolojileri çerçevesinde değerlendirmeyi öğrenir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Bilgi ve Bilgi Toplumu Kavramları
2 Bilgi, Hakikat Ve İşlevine İlişkin Görüşler
3 Teknoloji, Bilgi Ve Topluma Tarihsel Bakış
4 Avcı Toplayıcı Toplum
5 Tarım Toplumu
6 Sanayi Toplumu
7 Sanayi Devrimi Dalgaları Ve Dördüncü Sanayi Devrimi
8 Ara Sınav Haftası
9 Bilgi Toplumu Kavramı ve Temel Özellikleri
10 Bilgi Toplumu Ve Yeni Ekonomi
11 AB Bilgi Toplumu Dönüşüm Çabaları
12 Dünya Bilgi Toplumu Zirveleri
13 Türkiye’de Bilgi Toplumu Dönüşüm Çalışmaları
14 Türkiye’de Bilgi Toplumu Dönüşüm Çalışmaları
15 Bilgi Toplumunda Teknoloji, Yabancılaşma ve İnternet Bağımlılığı Sorunu 16. Bilgi Toplumunda Birey, Yabancılaşma ve Internet Bağımlılığı 16. Bilgi Toplumu, Teknoloji, Birey, Yabancılaşma ve Internet Bağımlılığı Sorunu
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 17 3 51
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 35 35
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 40 40
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5