Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Biyoloji Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2014 - Biyoloji Öğretmenliği BYL2006 Bitki Morfolojisi ve Sistematiği II Zorunlu 4 5,00 2 2

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Tohumlu bitkiler (Spermatophyta) hakkında sistematikteki yeri ve önemi hakkında detaylı bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır. Tohumlu bitkilerden açık ve kapalı tohumlu bitki sınıflarının, önemli familya, cins ve türlerinin sistematiği, biyolojik özellikleri ve ekonomik değerleriyle birlikte öğretilmesi hedeflenmektedir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bitki sistematiğinin amacı, tarihçesi ve sınıflandırma sistemleri. Taksonomik terminoloji. Gymnosperm ve Angiospermlerin genel özellikleri. Bu gruplara ait takım ve familyaların karakteristik özellikleri. Her familyaya ait önemli cins ve türlerin özellikleri, yeryüzünde ve Türkiye'deki yayılışları, ekonomik ve tıbbı değerleri.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım, Power point sunumları, soru-cevap

Staj Durumu

Bu dersin zorunlu stajı yoktur.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Baytop, A.: Farmosatik Botanik, İstanbul, 1991. Heywood, V.H.: Flovering Plants of the World, Oxford, 1979. Kayacık, H.: Orman ve Park Ağaçlarının Özel Sistematiği I. Gymnospermae, İstanbul, 1980. Seçmen, Ö. ve ark.: Tohumlu Bitkiler Sistematiği, İzmir, 2007. Yaltırık, F. ve Efe, A.: Otsu Bitkiler Sistematiği, İstanbul, 1989.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Sistematiğin temel prensiplerini, sınıflandırma sistemlerini ve sistematik kategorileri kavramış olacaklardır.
  • Tohumlu bitkilerin çiçek yapılarını ve meyve tipleri öğrenerek günlük hayatımızda kullanma becerisine sahip olacaklardır.
  • Tohumlu bitkilere ait önemli familyaların özelikleri, ekonomik ve tıbbı değerleri ve yayılışları hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
  • Tohumlu bitkilerin önemli familya ve cinslerini doğada tanıyabilmek için için yeterli donanıma sahip olacaklardır.
  • Dünyada ve Türkiyede bitki biyoçeşitliliği hakkında bilgi sahibi olup bitkisel zenginliği koruma bilinci kazanacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Teorik: Bitki sistematiğinin amacı. Bitkilerin adlandırılması. Bitkilerin sınıflandırma sistemleri; Uygulama: Çiçekli bir bitkinin kısımları ve genel özelliklerinin incelenmesi
2 Teorik: Tohumlu bitkilerin genel özellikleri ve filogenisi, tür kavramı ve türleşme; Uygulama: Cycas revoluta'nın yaprak, dişi ve erkek çiçeklerinin incelenmesi
3 Teorik: Gimnospermlerin genel özellikleri. Cycadales, Bennettitales, Gingoales; Uygulama: Ginkgo biloba'nın yaprak, dişi ve erkek çiçeklerinin incelenmesi
4 Teorik: Pinaceae, Taxodiaceae, Cupressaceae, Araucariaceae, Cephalotaxaceae; Uygulama: Pinus, Cedrus, Picea ve Abies bitkilerinin yaprak, dişi ve erkek kozalaklarının yapısının incelenmesi ve karşılaştırılması
5 Teorik: Podocarpaceae, Taxaceae, Ephedraceae, Welwitschiaceae, Gnetaceae, Türkiye'nin belli başlı ağaçları; Uygulama: Ephedra ve Taxus bitkilerinin yaprak, dişi ve erkek çiçek ile meyva yapılarının incelenmesi
6 Teorik: Angiospermlerin genel özellikleri. Angiosperm çiçeğinin yapısı. Vegetatif ve reprodüktif organlar. Gymnospermler ve Angiospermler arasındaki farklar; Uygulama: Juglans, Salix ve Populus bitkilerin yaprak ,çiçek ve meyve yapılarının incelenmesi
7 Teorik: Angiospermlerde çiçek durumları ve meyve tipleri. Dikotil ve Monokotil bitkiler arasındaki farklar; Uygulama: Monokotillerden Allium (Liliaceae), İris (İridaceae), Fresia (Amarylidaceae)'nın çiçek yapılarının incelenmesi
8 Ara Sınav
9 Teorik: Angiospermlerin sınıflandırılması. Dikotil alt sınıflar (Magnoliidae, Hamamelidae, Caryophyllidae, Dileniidae, Rosidae ve Asteridae); Uygulama: Anemone (Ranunculaceae), Magnolia (Magnoliaceae)'nın çiçek ve meyva yapılarının incelenmesi
10 Teorik: Dikotil alt sınıfları ve önemli familyalarının genel özellikleri; Uygulama: Laurus (Lauraceae), Papaver (Papeveraceae)'in çiçek ve meyva yapılarının incelenmesi
11 Teorik: Dikotil alt sınıfları ve önemli familyalarının genel özellikleri; Uygulama: Raphanus (Cruciferae), Cydonia veya Prunus spinosa (Rosaceae)'nın çiçek ve meyva yapılarının incelenmesi
12 Teorik: Dikotil alt sınıfları ve önemli familyalarının genel özellikleri; Uygulama: Vicia veya Wistaria (Leguminosea), Malva (Malvaceae)'nın çiçek ve meyva yapılarının incelenmesi
13 Teorik: Dikotil alt sınıfları ve önemli familyalarının genel özellikleri; Uygulama: Conium (Umbelliferae), Symphytum (Boraginaceae)'un çiçek ve meyva yapılarının incelenmesi
14 Teorik: Dikotil alt sınıfları ve önemli familyalarının genel özellikleri; Uygulama: Lamium (Labiatae), Matricaria (Compositae)'nın çiçek ve meyva durumlarının incelenmesi
15 Teorik: Monocotyledoneae genel özellikleri. Monokotil alt sınıfları ve önemli familyalarının genel özellikleri; Uygulama: Laboratuvarda incelenen örneklerin karşılaştırmalı incelenerek genel tekrarı
16 Çalışma haftası
17 Final sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 2 28
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 14 1 14
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 14 2 28
Arasınav ve Hazırlığı 14 2 28
Kısa Sınav ve Hazırlığı 4 1 4
Final ve Hazırlığı 14 2 28
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5