Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Biyoloji

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Biyoloji - Lisans - 2014 BYL2031 Biyoloji Tarihi Seçmeli 3 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Biyoloji tarihi dersinde; İlkçağ-ortaçağ, yeniçağ ve yakınçağ sırası dahilinde; biyolojinin çeşitli disiplinlerinin doğuşu, gelişmesi, bu disiplinlerde faaliyet göstermiş bilim adamları, onların hayatlarından kesitler, yaptıkları çalışmalar, vermiş oldukları eserler anlatılmaktadır. Bu suretle, biyoloji biliminin bugünlere nasıl geldiği, hangi aşamalardan geçtiği, kısacası tarihi gelişiminin nasıl oduğu hakkında öğrencide fikir oluşturmak amaçlanmaktadır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Klasik çağlardaki biyoloji biliminin durumu ve şartları, Ortaçağ, Yeniçağ ve Yakınçağ biyolojinin durumu ve bu peryoddaki araştırıcılar, bulguları ve verdikleri eserler, histoloji, anatomi, fizyoloji, mikrobiyoloji, genetik vs. gibi çeşitli biyoloji disiplinlerinde ki gelişmeler

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Slayt yansısı, gösterimler, karatahta notları ve tartışmayla desteklenmiş konu anlatımı.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

ASIMOV, I.: Biographische Enzyklopaedie der Naturwissenschaften und der Technik, Freiburg, Basel, Wien: Herder, 1973. BAKER, D.B.: Explorers and Discoverers of the World, Detroit, 1993. COLE, F.J.: A History of Comparative Anatomy from Aristotle to the 18th Century, New York, 1975. JAHN, I.: Geschihte der Biologie, Spektrum Akademischer Verlag, Heidelberg-Berlin, 2000. JONES, S. B. and LUCHSINGER, A. E.: Plant Systematics, McGraw-Hill Book Company, New York, 1987. KÜÇÜKER, O. : Biyoloji Tarihi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014. SINGER, C.: A History of Biology. A General Introduction to the Study of Living Things, H.K. Lewis & Co. Ltd., London, 1950. THEODORIDES, J.: Biyoloji Tarihi, İletişim Yayınları, İstanbul, 1993

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • ‘Biyoloji Tarihi’ dersini almış olan öğrenci, mensubu olduğu bilim dalının, klâsik çağlardan bugüne nasıl geldiğini, hangi bilim adamlarının neler yaptıklarını, hangi eserleri verdiklerini öğrenecektir.
  • ‘Biyoloji Tarihi’ dersini almış olan öğrenci, bu bilim dalına hizmet etmiş olan bilim adamlarının hayat hik3ayelerini öğrenmiş olacaktır.
  • ‘Biyoloji Tarihi’ dersini almış olan öğrenci, Biyoloji Bilimi’nin, tarihî gelişimi ışığında, yeni bir bakış açısına sahip olacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 GİRİŞ, İLK ÇAĞDA BİYOLOJİ,İLK BATI MEDENİYETLERİ (EARLY WESTERN CIVILISATIONS), ASYA’DA BİYOLOJİ, GÜNEYDOĞU AVRUPA: ARISTOTELES (M.Ö. 384–322), THEOPHRASTUS (M.Ö. 370–285), CAIUS PLINIUS SECUNDUS (ING. PLINY, THE ELDER; M.S. 23–79), PEDANIUS DIOSCURIDES (M.S. 1. Y.Y.) , CLARISSIMUS CLAUDIUS GALENUS (M.S. 2. Y.Y.).
2 ORTA ÇAĞ’DA BİYOLOJİ: ORTA ÇAĞDA İSLAM DÜNYASINDA BİYOLOJİ: İBN-Î SÎNÂ (Lat. AVICENNA: HEKİMLER HEKİMİ- 980–1037), BATIDA ORTAÇAĞ’DA BİYOLOJİ: ALBERTUS MAGNUS –BÜYÜK ALBERT (DOCTOR UNIVERSALIS; 1207-1280), YENİÇAĞ’DA BİYOLOJİ: PHILIPPUS THEOPHRASTUS von HOHENHEIM (PARACELSUS - 1493-1541), ANDREAS VESAL (Lat. VESALIUS - 1514–1564), PIERRE BELON (1517-1564), BARTOLOMEO EUSTACHIO (Lat. EUSTACHIUS - 1520–1574).
3 KONRAD GESSNER ( Lat. GESNERUS- 1516-1565), GABRIELE FALLOPIUS (1523–1563), MIGUEL SERVETO (Lat. MICHAEL SERVETUS (1511-1553), WILLIAM HARVEY (1578–1657), YENİÇAĞDA BOTANİKTEKİ GELİŞMELER: ALMAN HERBALİSTLERİ: BRUNFELS, BOECK, CORDUS, FUCHS, DİĞER ÜLKE VE UYGARLIKLARIN HERBALİST VE HERBALLERİ.
4 LUCCA GHINI (1490–1556), ANDREA CAESALPINIO (LAT. CAESALPINUS; 1519-1603), GASPARD (CASPAR) BAUHIN (1560- 1624 ), JOHN RAY (LAT. JOHANNES RAJUS-(1627–1705), JOSEPH PITTON de TOURNEFORT (1656–1708), BERNARD DE JUSSIEU (1699-1777) ve ANTOINE LAURENT DE JUSSIEU (1748-1836), CARL von LINNE (LAT. CAROLUS LINNAEUS- 1707–1778) ve LINNE EKOLÜ.
5 YENİÇAĞ’DA BİYOLOJİ İLE İLGİLİ KURUM ve KURULUŞLAR, BUNLARIN KURULMASI ve GELİŞMESİ, MİKROSKOPLA İLK ÇALIŞMALAR: MARCELLO MALPIGHI (1628–1694), ROBERT HOOKE (1635–1703), NEHEMIAH GREW(1641–1712), ANTON van LEEUWENHOEK (1632–1723), JAN JACOB SWAMMERDAM (1637–1680), ROBERT BROWN (1773-1858), RENE JOACHIM HENRI DUTROCHET (1776-1847).
6 JAN EVANGELISTA PURKINJE (1787-1869), FELIX DUJARDIN (1801-1860), KARŞILAŞTIRMALI ANATOMİNİN GELİŞMESİ: LEONARDO DA VINCI (1452-1519), CLAUDE PERRAULT (1613-1688), GERARD BLAES (Lat. BLASIUS- 1625-1682), EDWARD TYSON (1651-1703).
7 GEORGES CUVIER (1769–1832), OWEN (1804–1892), MECKEL (1781–1833), GEGENBAUR (1826–1903), JOHANN WOLFGANG von GOETHE (1749–1832), FİZYOLOJİNİN GELİŞMESİ: ROBERT BOYLE (1627-1691), STEPHEN HALES (1677–1761), ALBRECT von HALLER (1708–1777).
8 Ara Sınav Haftası
9 JOHANNES MÜLLER (1801–1858), HERMANN LUDWIG FERNINAND von HELMHOLTZ (1821–1894), CLAUDE BERNARD (1813–1878), JULIUS SACHS (1832–1897), JOSEPH PRIESTLEY (1733–1804).
10 ANTOINE LAURENT DE LAVOISIER (1743–1794), BİLİMSEL GEZİLER (EXCURSION) ve BİTKİ COĞRAFYASINDAKİ GELİŞMELER: ALEXANDER von HUMBOLT (1769–1859), EMBRİYOLOJİNİN GELİŞMESİ: GIROLAMO FABRICIUS (1537–1619), REIGNIER DE GRAAF (1641-1673), CASPAR FRIEDRICH WOLFF (1734–1794), KARL ERNST von BAER (1792–1876),
11 HEINRICH RATHKE (1793-1860), FRANCIS MAITLAND BALFOUR (1851–1882), RUDOLPH JACOB CAMERER (Lat. CAMERARIUS -1665-1721), HİSTOLOJİNİN GELİŞİMİ: MARIE-FRANÇOIS XAVIER BICHAT (1771–1802), THEODOR AMBROSE HUBERT SCHWANN (1810–1882).
12 MATTHIAS JACOB SCHLEIDEN (1804–1881), RUDOLPH ALBERT von KÖLLIKER (1817–1905),RUDOLPH LUDWIG KARL VIRCHOW (1821–1902), FRANZ von LEYDIG (1821–1908), YAKINÇAĞ’DA BİYOLOJİ: GENETİK BİLİMİNİN DOĞUŞU ve GELİŞMESİ: JOSEPH GOTTLIEB KÖLREUTER (1733–1806).
13 CHARLES NAUDIN (1815-1899), FRANCIS GALTON (1822–1911), AUGUST FRIEDRICH LEOPOLD WEISSMANN (1834–1914), JOHANN GREGOR MENDEL (1822–1884), THOMAS HUNT MORGAN (1866-1945), HUGO DE VRIES (1848-1935), MICROBIOLOGY’DEKİ GELİŞMELER: FERDINAND JULIUS COHN (1828-1898).
14 KÜNTZIG (1837-1900), LOUIS PASTEUR (1822-1895), ROBERT KOCH (1843–1910), BİOKİMYA’NIN DOĞUŞU VE GELİŞİMİ: JUSTUS FREIHERR von LIEBIG (1803-1873), EVOLUTION: GEORGES LOUIS LECLERC COMTE DE BUFFON (1707–1788), JEAN BAPTISTE CHEVALIER de LAMARK (1744–1829), CHARLES ROBERT DARWIN (1809–1882)
15 LOUIS JEAN RODOLPHE AGASSIZ (1807-1879), JEAN-HENRI FABRE (1823-1915), ŞAŞIRTICI BİR BİLİM : BİTKİ SOSYOLOJİSİ (PHYTOSOCIOLOGY): JOSIAS BRAUN-BLANQUET (1884-1980), HAYATSAL OLAYLARIN MOLEKÜLER DÜZEYDE İNCELENMESİ-MOLEKÜLER BİYOLOJİ: DNA ’NIN KEŞFİ: JAMES DEWEY WATSON (1928- ), FRANCIS CRICK (1916-2004).
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 5 70
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 16 16
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5