Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans - 2014 TDE1014 Halkbilimi Zorunlu 2 4,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Halkbilimi teriminin tanımı ve kapsamını tartışarak; dünya halkbilimi çalışmaları, Türkiye’de halkbilimi araştırmalarının gelişme devreleri, halkbiliminin ilk kaynakları, halk edebiyatının kapsamı, Türk halkbilimi çalışmalarının Tanzimat sonrası dönemde dil ve edebiyat çalışmalarına etkisi gibi folklorun temel konularını öğrenciye kavratmak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Halkbiliminin tarihsel gelişimi ile dünyada ve Türkiye'de halkbilimi çalışmalarının günümüzdeki durumu anlatılır. Alanda derleme teknikleri öğrencilere öğretilerek milli kültürün geliştirilmesine katkıda bulunulur.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma, problem çözme, örnek olay, gözlem, gezi, ödev vb.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Tan, Nail; Folklor (Halk Bilimi) Genel Bilgiler, Yaylım Matbaası, İstanbul 1995. Durkheim, Emile; Toplumbilimsel Yöntemin Kuralları, Engin Yay., İstanbul 1995. Oğuz, Öcal; Küreselleşme ve Uygulamalı Halkbilimi, Akçağ Yay., Ankara 2002. Çobanoğlu, Özkul; Halkbilim Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara 2002. Barthes, Roland; Göstergebilimsel Serüven, Çev. Mehmet Rifat-Sema Rifat, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2014.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, halkbiliminin genel kuralları, kanunları hakkında bilgi sahibi olur.
  • Öğrenci dünyada ve Türkiye'de halkbiliminin tarihsel gelişimini öğrenir.
  • Öğrenci halkbilimini eğitim öğretim kurumlarında öğretebilir.
  • Öğrenci alanda derleme tekniklerini öğrenir, alanda uygulayabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Halk bilimi terimi tanımı ve kapsamı.
2 Folklorun diğer bilim dallarıyla ilişkisi.
3 Halk Edebiyatı teriminin kapsamı ve inceleme alanları.
4 Dünyada Halk bilimi tarihçesi ve ilk çalışmalar.
5 Türkiye’de Halk bilimi çalışmaları ve Cumhuriyet dönemi öncesi kaynaklar.
6 Türkiye’de Halk bilimi çalışmaları ve Cumhuriyet dönemi sonrası kaynaklar.
7 Mit ve Masallara Yönelen İlk Dikkatler
8 Ara Sınav Haftası
9 Tarihi-Coğrafi Fin Yöntemi
10 Ulusal Folklor Kuramları ve Eğilimleri
11 Metin Merkezli Kuramlar
12 Bağlam Merkezli Kuramlar
13 Uygulamalı Halkbilimi
14 Göstergebilim Kuramı
15 UNESCO ve Halkbilimi
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 4 56
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 28 28
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5