Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İletişim Fakültesi - Radyo, Televizyon ve Sinema

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Radyo, Televizyon ve Sinema - Lisans - 2014 ILT2021 İletişim ve Toplum Seçmeli 3 5,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

İletişim ve toplum arasındaki etkileşimi farklı iletişim bilimci perspektiflerinden işlemek

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

İletişim, Toplum, Toplum Sözleşmesi, Kitle İletişim Araçları, Kitle Kültürü, Popüler Kültür Söylem, Kültür Endüstrileri, Sosyal Medya, Gösteri ve Gözetim

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Araştırma, Tartışma, Yorumlama, Örneklendirme

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

• Erol Mutlu ( 2004) İletişim Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları • Raymond Williams (2006) Anahtar Sözcükler, İstanbul: İletişim Yayınları • Christian Fuchs, Sosyal Medya, • Jean Jacques Rousseau (1941) Toplum Sözleşmesi, çev. Vedat Günyol, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1941 • Mukadder Çakır (2013) Medya ve Modernlik, Parşömen Yayınları, 2013 • Jurgen Habermas (1996) İletişimsel Eylem Kuramı, İstanbul: Kabalcı Yayınları • Erol Mutlu (Derleyen ve Çeviren) (2005) Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Ütopya Yayınları • Ünsal Oskay (1982) Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, AÜ. SBF Yayını, 1982 • Teun Van Dijk (Kasım 2003) Söylem ve İdeoloji, Çok Alanlı Bir Yaklaşım (Derl. Barış Çoban Zeynep Özarslan) Söylem ve İdeoloji - Mitoloji Din İdeoloji (Çev. Barış Çoban, Zeynep Özarslan, Nurcan Ateş) İstanbul: Su Yayınları • Douglas Kellner (Eylül 2005) Kültür Endüstrileri (Der. Ve Çev. Erol Mutlu) Kitle İletişim Kuramları içinde Ankara: Ütopya Yayınları • John Fiske (2003) İletişim Çalışmalarına Giriş, çev. S. İrvan, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları • Ünsal Oskay (Yılı yok) İletişimin ABC’si, İstanbul: Simavi Yayınları • John Fiske (1999) Popüler Kültürü Anlamak, çev. Süleyman İrvan, Ankara: Ark Yayınları • Nazan Alioğlu ( ) Yeni Medya Sanatı ve Estetiği, İstanbul: Papatya Yayınları • Asa Briggs – Peter Burke (2004) Medyanın Toplumsal Tarihi, çev. İbrahim Şener, İstanbul: İzdüşüm Yayınları • Mehmet Küçük (Derleyen ve Çeviren) (1999) Medya İktidar İdeoloji, Ankara: Ark Yayınları • Serra Sezgin (2019) Türkiye’de Dijital Oyun Endüstrisi, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi SBE Gazetecilik Bölümü • Levent Yaylagül (2016) Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar, Dipnot Yayınları. • Douglas Kellner (2010) Medya Gösterisi, çev. Zeynep Paşalı, İstanbul: Açılım Kitap • Peter Golding ve Graham Murdock “Kültür, İletişim ve Ekonomi Politik” Der. Süleyman İrvan, Medya, Kültür, Siyaset, Alp Yayınları, Ankara, 1997 • Mukadder Çakır (2014 ) Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü, Ankara: Ütopya Yayınları • Evgeny Morozov, Çin Kendi Teknolojik Geleceğini Yaratacak, • Yoal Noah Harari, (Eylül 2018) 21. Yüzyıl İçin 21 Ders, çev. Selin Sıral, Kolektif Kitap • Mukadder Çakır (2015) İnternette Gösteri ve Gözetim, Ankara: Ütopya Yayınları • Robert W. Mc Chesney, E. M. Wood, J. B.Foster (2003) Kapitalizm ve Enformasyon Çağı, Epos, 2003. • Douglas Kellner (E.T. 3.02.2012) Kültürel Araştırmalar Ve Sosyal Teori: Eleştirel Bir Müdahale, Çeviren: Ünsal Çığ. Kaynak: http://www.istanbul.edu.tr/4.boyut/index.php?sayfa=oku&id=4 • Haluk Geray ve F.Başaran (2005) İletişim Ağlarının Ekonomisi, Siyasal Yayınevi, 2005. • Mustafa Sönmez (2010) Medya, Kültür, Para ve İstanbul İktidarı, Yordam Kitap • Mukadder Çakır (2009) “Kültür Endüstrisi Kuramında Medya ve Sanat” Der. A. Bilge Gürsoy, Medya İncelemeleri, Es Yayınları, İstanbul: 2009 (Ayrıca M. Çakır, Medya ve Sanat içinde) • Mukadder Çakır (2012) Küresel Bir Kültür Olarak Fast Food, Televizyon İzleyiciliği, Reklamlar ve Obezite Sorunu, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2012, S. 16 ss. 101-119 (Ayrıca Medya ve Modernlik içinde, M. Çakır.) • Mukadder Çakır (2012) Küreselleşmenin Meydan Okuyucu Niteliğine Çocuk Medyasından Bir Örnek: Sünger Bob’la Kutsanan Fast Food Kültürü ve Çalışma Etiği, Change and Challenge (2012) Ed. Murat Erdem, Lois R. Helmbold, vd. Ege Üniversitesi, ss. 299-311 • M. Horkheimer - T. Adorno (1995) Aydınlanmanın Diyalektiği, (2 cilt) Kabalcı Yayınları • Theodor Adorno (2007) Kültür Endüstrisi, İstanbul: İletişim Yayınları • Robert W. McChesney (2006) Medyanın Sorunu, Kalkedon Yayınları, İstanbul, 2006 • David Morley - Kevin Robins (2011) Kimlik Mekânları, Küresel Medya- Elektronik Ortamlar ve Kültürel Sınırlar, Çev. Emrehan Zeybekoğlu, Ayrıntı Yayınları, İstanbul - Melek Ekinci (2020) Dijital Emek ve Yabancılaşma, İstanbul: Urzeni Yayınları • Raşit Kaya (2009) İktidar Yumağı, Medya Sermaye Devlet, Ankara: İmge Kitabevi, • Stuart Hall, "Yerel ve Küresel: Küreselleşme ve Etniklik" Kültür, Küreselleşme ve Dünya Sistemi içinde • Stuart Hall “İdeoloji ve İletişim Kuramı” (101-126) Derl. Süleyman İrvan, Medya Kültür, Siyaset içinde Alp Yay., Ankara, 1997 • Stuart Hall, “Kültür, Medya ve İdeolojik Etki” (199-243) Der. ve Çev. Mehmet Küçük, Medya, İktidar, İdeoloji, Ark Yay.Ankara, 1999 • Mukadder Çakır, Medya ve Modernlik, Parşömen Yayınları, 2013 • Haluk Geray, İletişim ve Teknoloji: Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları. Ütopya Yayınevi, 2003. • Edward S. Herman – Noam Chomsky, Rızanın İmalatı, Kitle Medyasının Ekonomi Politiği, bgst Yayınları, 2012 • Manuel Castells, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, çev. Ebru Kılıç, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yay., 2008 • Ayşe Buğra, “Uluslararası Bilgi Toplumunda Bilginin Ekonomi Politiği”. Bilgi Toplumuna Geçiş: Sorunsallar/Görüşler, Yorumlar/Eleştiriler ve Tartışmalar. İlhan Tekeli vd. (der.) içinde. 85-98. TÜBA Yayınları, 2002. • Milton Mueller, “Why Communications Policy Is Passing ‘Mass Communication’ by: Political Economy as the Missing Link”. Critical Studies in Mass Communication. 12 (4). 459-473, 1995. • Haluk Geray, “Network Policy Formation Between Idealist and Strategic Models: a Political Economy Perspective from Turkey”. Telecommunications Policy. 23 (6). 465-518, 1999. • James Curan “Medya ve Demokrasi: Yeniden Değer Biçme” (181-261) Der. Süleyman İrvan, Medya Kültür, Siyaset, Alp Yayınları, Ankara, 1997 • Ünsal Oskay, “Popüler Kültürün Toplumsal Ortamı ve İdeolojik İşlevleri Üzerine” (237-272) Yıkanmak İstemeyen Çocuklar Olalım, YKY, İstanbul, 1998 • F. Başaran, İletişim Teknolojileri, Toplumsal Gelişme, Yayılmanın Ekonomi Politiği, Ütopya Yayınları, Ankara, 2010 • Raymond Williams, Televizyon, Teknoloji ve Kültürel Biçim, Dost, 1990. • Nick Stevenson, Medya Kültürleri, Sosyal Teori ve Kitle İletişimi “Yeni Medya ve Enformasyon Toplumu”, Çev. Göze Orhon – Barış E. Aksoy, Ütopya Yay., Ankara, 2008 • Dan Schiller, Digital Capitalism. MIT Press, 1999. • Burak Özçetin (2019) Kitle İletişim Kuramları, İstanbul: İletişim Yayınları • Christian Fuchs (2015) Dijital Emek ve Karl Marx, Nota Bene Yayınları • Hakan Ergül, Televizyonda Haberin Magazinelleşmesi, İletişim Yayınları, 2000. • John Tomlinson, Kültürel Emperyalizm, Ayrıntı, 1999. • John O’Neil, Piyasa: Etik Bilgi ve Politika, Ayrıntı, 2001. • Robert E. Babe, Communication and the Transformation of Economics, Westview Press, 1995. • Daniel C. Hallin, “Eleştirel Kuram Perspektifinden Amerikan Haber Medyası” (291-319) Der. Erol Mutlu, Kitle İletişim Kuramları, Ütopya Yayınları, Ankara: 2005 • Janet Wasko, Hollywood in the Information Age: Beyond the Silver Screen, University of Texas Press, 1995 • Janet Wasko, How Hollywood Works, Sage, 2003 • Rogers, E. M. (1994). A History of Communication Study: A Biographical Approach. New York: The Free Press • Nicholas Garnham, Emancipation, the media, and modernity : arguments about the media and social theory, OUP, 2000. • Paschal Preston, Reshaping Communications: Technology, Information and Social Change. SAGE Publications, 2001. • Louis Althusser, İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, • Kadife Karanlık I (McLuhan, Foucault, Chomsky, Baudrillard, Postman, Lacan, Zizek) Derleme. Hazırlayanlar: Nurdoğan Rigel, Gül Batuş, Güleda Yücedoğan, Barış Çoban, Su Yayınları, İstanbul 2003 • Kadife Karanlık II, Der. G. Batuş, F. Alver, B. Arık, B. Çoban, Ü. Çığ, Su Yayınları, İstanbul, 2006 • Anthony Giddens, Toplumun Kuruluşu. Bilim ve Sanat. 1999. • Arthur Kroker, “Technological Realism: Harold Innis’ Empire of Communications”. Technology and Canadian Mind: Innis/McLuhan/Grant içinde. 87-124. New World Perspective, 2001. • Modernite Versus Postmodernite, Derleyen: Mehmet Küçük, Vadi Yayınları, 1994. • Bülent Çaplı, Televizyon ve Siyasal Sistem, İmge Kitabevi, Ankara, 2001 •

Dersin Web Sayfası

----

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenciler, iletişim ve toplum etkileşimini öğrenirler
  • Öğrenciler toplumsallaşma, kitle iletişimini ve kitle iletişim araçlarını öğrenirler
  • Öğrenciler kültür, kitle kültürü, popüler kültür, yerel ve küresel kültür kavramlarını öğrenirler
  • Öğrenciler iletişim metinlerini eleştirel perspektifle okumayı öğrenirler
  • Öğrenciler sosyal medya, yabancılaşma, dijital oyun, gözetim, teknolojinin geleceği ve sanat konularında fikir edinebilirler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Toplum, Toplumsallaşma, Toplum Sözleşmesi
2 İletişim, Kitle İletişimi ve Kitle İletişim Araçları
3 İletişim, Teknoloji ve Toplum İlişkisi
4 Kitle Kültürü ve Popüler Kültür Tartışmaları
5 Yerel ve Küresel Kültürler
6 Medya ve Modernlik
7 Söylem ve İdeoloji
8 Ara Sınav Haftası
9 Kültür Endüstrileri
10 Yeni Medyada Sanat
11 Sosyal Medya, Dijital Emek ve Yabancılaşma
12 Dijital Oyun Endüstrisi
13 Morozov'da Teknolojinin Geleceği
14 İletişimde Gösteri ve Gözetim
15 Harari ve 21. yüzyıl için 21 ders
16 Final sınavı
17 Bütünleme Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 15 3 45
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 35 35
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 44 44
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5