Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans - 2014 TDE3017 Karahanlı Türkçesi Zorunlu 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Karahanlı sahasının; kültürü, dili ve tarihiyle incelenmesi, bu sahanın diğer Türk sahaları içindeki yerinin belirlenmesi ve diğer sahalardan ayırımının yapılması.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Karahanlı Türkçesi metinlerini okuma ve tahlil etme.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Sunum/anlatım, soru-cevap, tartışma, proje, ödev.

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Akalın, Mehmet (1988). Tarihî Türk Şiveleri. “Karahanlıca” maddesi. Ankara, 133-171. Arat, Reşid Rahmeti (1959-1979). Kutadgu Bilig: Metin, Tercüme, I-II. Ankara: TDK; İndeks. III. Haz. K. Eraslan, O. F. Sertkaya, N. Yüce. İstanbul: TKAE. Arat, Reşid Rahmeti (1992). Edib Ahmed B. Mahmud Yükneki. Atebetü'l-Hakayık. 2. baskı. Ankara: TDK. Dankoff, Robert, haz. (1982-1985). Mahmud al-Kaşgari. Compendium of the Turkic Dialects=Diwan Lugat at-Turk. I-III. In collaboration with James Kelly. Harvard University. G. Clauson (1972). An Etymological Dictionary of Pre-thirteenth-Century Turkish. Oxford

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, Türk dili ve edebiyatının zaman ve mekân içindeki farklı görünüşlerinden haberdar olur, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilir.
  • Öğrenci, Türk dilinin tarihi ve çağdaş çeşitli evrelerini ve bunların ayırt edici dil özelliklerini sıralayabilir.
  • Öğrenci, Türk Dili araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilir.
  • Öğrenci, bu disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilir
  • Öğrenci, alana ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur .

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Tarihî Türk lehçelerinin sınıflandırılması.
2 Karahanlı sahasındaki eserler, üzerlerinde yapılan çalışmalar.
3 Karahanlı Devleti ve Karahanlıca hakkında genel bilgi, Eski Türkçeden farkı.
4 Diğer sahalarla karşılaştırma, yazı geleneği. Bu saha metinlerini okurken dikkat edilmesi gerekenler.
5 Divanu Lugati’t-Türk adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından Eski Türkçe ve Türkiye Türkçesi ile mukayese edilmesi.
6 Divanu Lugati’t-Türk adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından Eski Türkçe ve Türkiye Türkçesi ile mukayese edilmesi.
7 Divanu Lugati’t-Türk adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından Eski Türkçe ve Türkiye Türkçesi ile mukayese edilmesi.
8 Ara Sınav Haftası
9 Atebetü’l-Hakayık adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından Eski Türkçe ve Türkiye Türkçesi ile mukayese edilmesi.
10 Atebetü’l-Hakayık adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından Eski Türkçe ve Türkiye Türkçesi ile mukayese edilmesi.
11 Atebetü’l-Hakayık adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından Eski Türkçe ve Türkiye Türkçesi ile mukayese edilmesi.
12 Atebetü’l-Hakayık adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından Eski Türkçe ve Türkiye Türkçesi ile mukayese edilmesi.
13 Kutadgu Bilig adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından Eski Türkçe ve Türkiye Türkçesi ile mukayese edilmesi.
14 Kutadgu Bilig adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından Eski Türkçe ve Türkiye Türkçesi ile mukayese edilmesi.
15 Kutadgu Bilig adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından Eski Türkçe ve Türkiye Türkçesi ile mukayese edilmesi.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 3 42
Arasınav ve Hazırlığı 1 28 28
Final ve Hazırlığı 1 28 28

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi