Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İletişim Fakültesi - Gazetecilik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Gazetecilik - Lisans - 2014 ILT4021 Medya ve Tüketim Kültürü Seçmeli 7 6,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin temel amacı; tüketimin tarihsel arka planına odaklanarak, söz konusu bu arka planın oluşumunda iletişim araçlarının geçen yüzyılda ve günümüzde nasıl bir işlev gördüğünü anlamaktır. Bunun yanı sıra, tüketim olgusunun özellikle sosyal medya araçlarında hangi unsurlar üzerinden varlık bulduğunu ve meşruiyet kazandığını kavramak dersin temel amaçlarındandır. Medyanın bireysel ve toplumsal ilişkilerde tüketim merkezli ilişki tarzının merkezi rolünü üstlendiğinin kavraması ve bu yönüyle geniş bir medya okuryazarlığı perspektifinin kazandırılması dersin nihai amaçlarındandır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Media, digital technologies, society, consumption, culture, change, need

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım, tartışma, örnek olay analizleri ve görsel materyallerle desteklemek

Staj Durumu

yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Jean Baudrillard, Tüketim Toplumu, Ayrıntı Yayınları, Robert Bocock,Tüketim, DOST Kitap, George Ritzer,Toplumun McDonaldlaştırılması, Ayrıntı Yayınları, George Ritzer, Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek, Ayrıntı Yayınları, Mübeccel B. Kıray, (2005). Tüketim Normları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma, Bağlam Yayıncılık.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Medya ve tüketim ilişkisine dair ilgili kavram ve literatürü öğrenmiş olur.
  • Medyanın tüketimin ayrılmaz ve olmazsa olmaz unsuru olduğunu kavramış olur.
  • Medya ve tüketim ekseninde oluşan kültürün özellikle birey ve toplum ekseninde nasıl bir ekosistem oluşturduğunu analiz edecek kavrayışa sahip olur.
  • Gündelik hayat pratiklerinde sahip olduğu, gördüğü, izlediği, temas ettiği hemen her şeyde tüketimin mesajını görebilme kabiliyetini kazanmış olur.
  • Son dönemde yeni medya araçları ile birlikte tüketimin bireyin hayatında daha mikro alanlarda nasıl var olduğunu, sosyal medya pratikleri üzerinden okuyacak perspektife sahip olur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Medya ve Medya Türleri
2 Tüketim Kültürü Kavramı ve Tarihsel Evreleri
3 Tüketim Normları ve Özellikleri
4 Medya Kuruluşları ve İzleyici/Okuyucu kitlesinin özellikleri;
5 Veblen ve Gösterişçi Tüketim Kavramı, İhtiyaçların Manipülasyonu
6 Medya Ürünleri ve Tüketim Kültürü Olguları, Medya İçerikleri
7 Medya ve Kültür Endüstrisi, Frankfurt Okulu düşünürleri
8 Ara Sınav Haftası
9 Tüketim Toplumu ve Teknolojinin Belirleyici Etkileri, Medyanın Etki Alanları
10 Tüketim Kültürü ve Lüks Problemi, Yaşam Düzeyi Araştırmaları
11 Yeni Kültür Aracıları; Pazarlama, Reklamcılık, Halkla İlişkiler
12 Türkiye'de Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzlarının Medyadaki Yansımaları
13 Televizyon Program Türleri ile Tüketim İlişkisi
14 Sosyal Medya Kullanıcıları ve Etki Analizleri
15 Radyo ve Sinema Programları ve Dinleyici/İzleyici Etki Analizleri
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 3 30
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 4 5 20
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 5 4 20
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav ve Hazırlığı 4 4 16
Final ve Hazırlığı 7 4 28
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5