Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Tarih

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Tarih - Lisans - 2014 TAR4064 Osmanlı Devleti'nde Mistik Akımlar Seçmeli 6 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu derste Osmanlı düşünce dünyası ve sosyal yapısı üzerinde önemli etkileri olan mistik düşünce akımları tanıtılacaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Osmanlı Devletinin kültürel ve sosyal yönden gelişmesine zemim hazırlayan olgulardan en önemlisi Mistik yani tasavvufi hayattır. Bu itibarla, tasavvufun menşei, iştikakı, mevzuu, gayesi, zuhuru ve ilk mutasavvıflar konumuzun en önemli safhalarıdır. Ayrıca Osmanlı Padişah ve devlet adamlarının fikrî yönden şekillenmesine öncülük eden manevî liderlerden olan; Şeyh Edebali, Somuncu Baba, Hacı Bayram-ı Veli, Ak Şemseddin, Üftade Hazretleri, Aziz Mahmud Hüdayi, Şemseddin Ahmed Sivâsî, İmam-ı Rabbâni ve son dönem Dîvan Şairi Es'Seyyid Osman Hulusi Ateş'in hayatı ve eserleri konumuzun ana içeriklerini oluşturmaktadır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Öğretim üyesinin sunumu, öğrencilerin sorularına verilen cevaplar ve öğrencilerle konunun müzakeresi.

Staj Durumu

Örgün Eğitim

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Selçuk Eraydın; Tasavvuf ve Tarikatlar İstanbul, 2012. Abdülbaki Gölpınarlı, Mevlana'dan sonra Mevlevilik, İstanbul 1953. Nurettin Topçu, Kültür ve Medeniyet, İstanbul, 1970. Osman Rıza Doğrul, İslamiyet'in Geliştirdiği Tasavvuf, İstanbul 1948. Necdet Yılmaz, Osmanlı Toplumunda Tasavvuf, İstanbul 2007.

Dersin Web Sayfası

mtastemir@marmara.edu.tr

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunlar, analiz ve sentez yapabilirler (PÇ 9)
  • Mezunlar, bilgiyi kullanabilir ve mukayeseli çalışmalar yapabilirler (PÇ 8)
  • Mezunlar, Tarih ve Tarih araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler. (PÇ 3)
  • Mezunlar, bu disiplinden kazandıklarını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilirler (PÇ 2)
  • Mezunlar, bu alana/disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar. (PÇ 1)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Tasavvufun Tanımı ve Ortaya Çıkışı.
2 Başka Din ve Felsefelerde Tasavvuf (Mistisizm)
3 Tsavvufun İştikakı.
4 Tasavvufun Gayesi ve Mevzuu.
5 Tasavvufun Temel Prensipleri (Tasavvuf Eğitiminin Temel Esasları)
6 Anadolu'da ve Horasan'da Tasavvufi Cereyanlar.
7 Ahmet Yesevi ve Yeseviyye Tarikatı.
8 Ara Sınav Haftası
9 Osmanlı Devletinin Kuruluşunda Etkili Olan Şeyh Edebali ve Faaliyetleri.
10 Şeyh Hamid-i Veli ve Faaliyet sahaları.
11 Hacı Bayrami Veli ve Akşemseddin Hazretleri.
12 Üftâde ve Aziz Mahmud Hüdâyi Hazretleri.
13 İmam-ı Rabbâni ve Döneminin Osmanlıya Etkileri.
14 Mevlâna Halid-i Bağdadi Hazretleri.
15 Es-Seyyid Osman Huluısi Efendi (Hayatı, faaliyetleri ve eserleri).
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 2 12 24
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 2 12 24
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 2 12 24
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5