Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans - 2014 TDE3057 Türlerarası İlişkiler Seçmeli 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu derste edebî türler arasındaki anlatım unsurları ve üslûp ve içerik bakımından benzerlikler üzerinde durulacaktır. Seçilen örnek metinler türlere ilişkin kuramsal kaynaklardan da yararlanılarak değerlendirilecektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bu derste edebî türler arasındaki anlatım unsurları ve üslûp ve içerik bakımından benzerlikler üzerinde durulacaktır. Seçilen örnek metinler türlere ilişkin kuramsal kaynaklardan da yararlanılarak değerlendirilecektir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Okuma, Tartışma, Yorumlama, Karşılaştırma, Soru ve Cevap

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Aristo, Poetika, Remzi Kitabevi Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları Mehmet Güneş, Manzum Hikâye, Kitabevi Yayınları Metin Kayahan Özgül, Kandille İskandil, Kitabevi Yayınları Tzetvan Todorov, Edebiyat Kavramı, Sel Yayınları

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Bilgiyi kullanabilme/uygulayabilme, dönem içi ve dönem öncesiyle mukayeseli çalışmalar yapabilme.
  • Eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisi kazanma.
  • Öğrenci, bilgiyi kullanıp analiz ve sentez yapabilir
  • Öğrenci, bu dersten elde ettikleri bilgi ve metin çözümleme yöntemlerini eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilecek bilgi ve donanıma sahip olur
  • Öğrenci, alana ilişkin temel ve güncel bilgilere sahip olur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Tür kavramı, Türlerin kökenlerine ilişkin teorik bilgiler
2 Şiir-hikâye arasındaki ilişki, Mensur Şiirin tanımı ve tarihsel gelişimi
3 Manzum Hikâyenin tanımı ve tarihsel gelişimi Manzum Hikâyenin tanımı ve tarihsel gelişimi Manzum Hikâyenin tanımı ve tarihsel gelişimi
4 Mehmet Âkif’in “Kocakarı ile Ömer”, “Hasta”, “Kûfe”, “Dirvas” manzum hikâyelerinin incelenmesi
5 Tevfik Fikret’in “Hasta Çocuk”, “Balıkçılar”; İsmail Safa “Çirkin Kız”, Ziya Gökalp’in “Polvan Veli”, Orhan Seyfi “Peri Kızı ile Çoban Hikâyesi” manzum hikâyelerinin incelenmesi
6 Yahya Kemal'in "Mehlika Sultan", "Nazar", Asaf Halet Çelebi'nin "Nurusiyah" şiir-hikâyelerinin incelenmesi
7 Sezai Karakoç’un Leyla ile Mecnun, Turgut Uyar’ın “Akça Burgazlı Yekta’nın…”, Edip Cansever “Ben Rûhi Bey Nasılım?”
8 Ara Sınav Haftası
9 Mehmet Âkif’in “Meyhane” manzum hikâyesiyle, Emile Zola’nın Meyhane romanı arasındaki ilişki; Mehmet Âkif’in “Mahalle Kahvesi” manzum hikâyesiyle, Sait Faik’in “ Mahalle Kahvesi” hikâyeleri arasındaki benzerlikler
10 Nazım Hikmet'in "Salkım Söğüt" şiiri ve sinema-resim-şiir ilişkisi
11 Ahmet Hamdi Tanpınar "Evin Sahibi", "ERzurumlu Tahsin"- "Erzurum (Beşşehir), "Bursa'da Zaman
12 Roman-makale-deneme türleri arasında gezinti Murat Koç'un Her şey Bana Karşı: Ahmet Hamdi Tanpınar'ın Son Savunması adlı eseri
13 Adalet Ağaoğlu'nun "Rabia'nın Dönüşü" adlı eseri
14 “Anlatı” kavramı ve Gül Yetiştiren Adam (Rasim Özdenören); destan-efsane-roman Ağrı Dağı Efsanesi (Yaşar Kemal)
15 Abdulhak Şinasi Hisar’ın Çamlıca’daki Eniştemiz adlı eseri ile Boğaziçi Mehtapları arasındaki ilişki
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 1 30 30
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 1 5 5
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 30 30
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 35 35
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi