Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Mühendislik Fakültesi - Çevre Mühendisliği (İngilizce) (UOLP- Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi)

Program Tanımları

Kuruluş

Türkiye’deki hızlı, plansız ve geniş kalkınma faaliyetleri ciddi çevre problemlerine yol açmaktadır. Çevre zararlarının en aza indirilmesi ve sürdürülebilir kalkınmaya olan ihtiyacın artması, endüstride, kamu ve denetim kurumlarında çalışabilecek nitelikli çevre mühendislerine olan talebi başlatmıştır. Bugün Türkiye’de su temini, atıksu toplama ve bertarafı kadar su, atıksu, endüstriyel atıksu arıtımı ve katı atık yönetimi de önem kazanmıştır. Türkiye’de nüfusun hızlı artışıyla birlikte büyük şehirlere olan göç oranının artışı da talebi arttırmıştır. Marmara Üniversitesi Çevre Mühendisliği Bölümü 1990 yılında kurulmuş ve aynı yıl ilk öğrencilerini almıştır. Dört yıl sonra, 1994’te ilk öğrencilerini mezun etmiştir. Bu programın amacı karmaşık çevre problemlerine mühendislik çözümleri getirebilecek mühendisler yetiştirmektir. Bu nedenle, program çevre problemlerine doğru yaklaşım için gereken temel biyolojik, kimyasal, ve fiziksel olgularını, mühendislik ilkelerini, laboratuvar ve hesaplama becerilerini, çevresel bilgisayar uygulamalarını kapsamaktadır. Öğrenciler hem bireysel hem de takım halinde çalışmaya teşvik edilirler. Eğitim süreleri boyunca onlardan farklı yerleşim yeri ve sanayilerden seçilmiş gerçek problemleri analiz etmeleri, çözüm getirmeleri ve değerlendirmeleri beklenir. Böylece çevre problemleri ve onların çözümleri konusunda teknik bilgi ve donanıma sahip olurlar. Öğrencilerin yazılı, sözlü sunumları ve bilgisayar becerileri eğitim müfredatında yüksek önceliğe sahiptir ve bu beceriler derslerle geliştirilir.

Kazanılan Derece

Çevre Mühendisi

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lise diplomasına sahip olmak. Üniversite Öğrenci Seçme Sınavı'nda sayısal alanda yeterli puanı almış olmak. İngilizce dil yeterliliği için uluslararası geçerliliği olan sınavlardan ya da Marmara Üniversitesi'nin dönem başında yaptığı sınavdan yeterli puan alanlar doğrudan birinci sınıfa başlayabilirler.

Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar

Yüksek öğretim kurumlarında öncel öğrenimin tanınması konusunda tam bir standardizasyon yoktur. 2 yıllık yüksekokul ve dengi okullardan mezun olup, dikey geçiş ile bölümümüze gelenler, önceki okullarından aldıkları transkript ile müracaat ederler. Kurulan komisyon tarafından incelenen transkriptte yer alan derslerden uygun olanları belirlenir ve öğrenci o derslerden muaf sayılır. Müfredatta yer alan muaf olunmayan diğer dersleri almak zorunludur.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Bölümümüzün eğitim dili İngilizcedir. Bu konuda yeterli olmayan öğrenciler bir sene boyunca Yabancı Diller Bölümü hazırlık sınıfına devam ederler. Bölümümüz eğitim süresi 8 sömestrdir.240 AKTS kredisini başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenciler lisans diploması almaya hak kazanırlar.

Program Profili

Program çevre ile ilgili karmaşık problemlere mühendislik çözümleri getirebilen mühendisler yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Program çevre problemlerine doğru yaklaşım için gereken temel biyolojik, kimyasal, ve fiziksel olgularını, mühendislik ilkelerini, laboratuvar ve hesaplama becerilerini, çevresel bilgisayar uygulamalarını kapsamaktadır. Öğrenciler hem bireysel hem de takım halinde çalışmaya teşvik edilirler.

Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle)

Özel Sektör Sanayi: Procter& Gamble; Ford Otomotiv; BSH; Beksa; GSK İlaç; Novartis; Pfizer Mühendislik Büroları: Hidrotek; Enotek; Biwater; PWT; Alkeİnşaat; Gezer Endüstri; MassArıtma; Arbiogaz Kamu Sektörü Çevre Bakanlığı ve İl Müdürlükleri Belediye Kuruluşları (İSKİ, BUSKİ, İSTAÇ vb.) TÜBİTAK ve Marmara Araştırma Merkezi İstanbul Sanayi Odası (İSO); Çevre Mühendisleri Odası (ÇMO) Üniversiteler (Marmara, İTÜ, Boğaziçi, Yurt dışı)

Üst Derece Programlarına Geçiş

Programı tamamlayan öğrenciler lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlara başvurmaya hak kazanırlar. Öğrenciler ALES (Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı) ve ÜDS (Üniversitelerarası Kurul Yabancı Dil Sınavı)sınavlarından aldıkları puana gore lisansüstü eğitime kabul edilirler.

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Çevre Mühendisliği Bölümü'nde neredeyse tüm derslerde öğrenciler 2 ara sınav ve bir sene sonu sınavı üzerinden değerlendirilirler.Sene sonu sınavlarının ağırlığı %40'tır. Dönem içinde yapılan ara sınavlar, projeler, ödevler ve quizlerin (derse göre değişir) toplam ağırlığı ise %60'tır. Derslere %70 devam zorunluluğu bulunmaktadır.

Mezuniyet Koşulları

Öğrenciler mezun olabilmeleri için toplam 145 krediyi tamamlamaları ve mezuniyet notlarının 4 üzerinden en az 2 olması gerekmektedir. Ayrıca 60 iş günlük zorunlu yaz stajı bulunmaktadır.

Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme )

Tam zamanlı

Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü)

Marmara Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Çevre Mühendisliği Bölümü 34722 Göztepe, İstanbul Tel: 0216 348 02 92 (Santral) - 0216 348 13 69 (Bölüm Sekreteri) Fax: 0216 348 13 69 Bölüm Başkanı: Prof.Dr. Ömer Akgiray Bölüm Başkan Yardımcısı: Prof.Dr. Barış Çallı Bölüm Başkan Yardımcısı: Yrd.Doç.Dr. Orhan Gökyay Bölüm Erasmus Koordinatörü: Prof.Dr. Barış Çallı WEB:http://eng.marmara.edu.tr/bolum/171702/bolumler/cevre-muhendisligi

Bölüm Olanakları

Marmara Üniversitesi Çevre Mühendisliği Bölümü eğitim kadrosunda 6 profesör, 3 doçent, 7 yardımcı doçent ve 4 araştırma görevlisi görev yapmaktadır. Bölümde su, atıksu, katı atık, tehlikeli atık yönetimi ve hava kirliliği konularında bilimsel çalışmalar sürdürülmektedir Laboratuar ve Laboratuar Hizmetleri: Marmara Üniversitesi Çevre Mühendisliği Bölümü Laboratuvarları su, atıksu ve çamur analizi konularında hizmet vermektedir. Laboratuvarımız eğitim maksatlı faaliyetlerin yanı sıra özel ve kamuya ait kuruluşlara da hizmet vermektedir. Bölümde Eğitim, Araştırma, Pilot tesis ve Enstrümantal analiz laboratuvarları bulunmaktadır. Bölümde bulunan analitik cihazlar: HPLC (Shimadzu) Ion Chromatograph (Shimadzu) GC-MS (Shimadzu) GC-FID/TCD ((Shimadzu) GC-FID/ECD (Hewlett Packard) TOC Analyzer (Tekmar Dohrmann) UV/Vis Spectrophotometre (Shimadzu) AAS (Perkin Elmer) Fluorescent Microscope (Leica) RT-PCR (Lightcycler-ROCHE) D-Code System (BioRad) PCR (Techne)

Program Çıktıları

Öğrenci işleri tarafından içerik girilmemiştir.

  • Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimine sahiptir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilir.
  • Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
  • Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.
  • Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve en az bir bilgisayar yazılımını etkin biçimde kullanır.
  • Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
  • Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışır.
  • Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B2+ genel düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
  • Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
  • Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgiye sahiptir; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma konularının farkındadır.
  • Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.
ULUSAL DÜZEY YETERLİLİKLERİ
6. DÜZEY (LİSANS)
ULUSAL ALAN YETERLİLİKLERİ
(52-Mühendislik)
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
Bilgi

Kuramsal, Olgusal

- Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.

- Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.

Beceriler

Bilişsel, Uygulamalı

- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.

- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.

- Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.

- Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.

- Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.

- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.

- Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.

Yetkinlikler

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.

- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.

- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

- Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.

- Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.

Öğrenme Yetkinliği

- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,

- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.

- Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.

- Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.

- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.

- Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.

- Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.

- Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.

- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.

- Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.

- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.

- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.

- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.

- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

- Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.

- Teknik resim kullanarak iletişim kurar.

- Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.

- Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.

Alana Özgü Yetkinlik

- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.

- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

- Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.

- Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.

- Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Müfredat

Müfredat