Marmara University
Marmara University Lifelong Learning Programme

Lisans - Mühendislik Fakültesi - Kimya Mühendisliği

Program Tanımları

Kuruluş

Marmara Üniversitesi Mühendislik Fakültesi 27 Haziran 1987 tarihinde kurulmuştur. MÜMF 1990-1991 Eğitim-öğretim yılında Bilgisayar Mühendisliği, Çevre Mühendisliği ve Endüstri Mühendisliği dallarında eğitim faaliyetlerine başlamıştır. Daha sonra sırasıyla 1997 yılında Makine Mühendisliği, 2000 yılında Metalurji ve Malzeme Mühendisliği, 2002 yılında Kimya Mühendisliği Bölümleri lisans eğitim faaliyetlerine başlamışlardır. Bölümümüz de Lisans eğitiminin başlamasının ardından Yüksek Lisans ve Doktora Programları da Fen Bilimleri Enstitüsü bünyesinde açılmıştır.

Kazanılan Derece

Programda akademik olarak başarılı olan öğrencilerimiz “Kimya Mühendisliği alanında Lisans Derecesi” alırlar.

Kabul ve Kayıt Koşulları

Bölümümüze ÖSYM tarafından yapılan sınav sonucunda yeterli sayısal puanı alan her öğrenci belirlenen kontenjan dahilinde kayıt yaptırabilir. Bölümümüz YÖK'ün ve Üniversitemizin lisans programlarına yurt dışından öğrenci kabul koşullarını sağlayan öğrencileri belirlenen kontenjan dahilinde almaktadır. 2002-2003 Yılında eğitime başlamış bulunan Marmara Üniversitesi Kimya Mühendisliği Bölümünde en az %30 (uygulamada %50) İngilizce eğitim yapılmaktadır. Bölümümüze yerleştirilen öğrenciler, Marmara Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü tarafından yürütülen İngilizce Yeterlik sınavına alınırlar. Sınavda başarısız olanlar bir yıl İngilizce hazırlık sınıfından sonra yeterlik sınavını geçmek koşulu ile lisans eğitimlerine başlarlar.

Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar

Türk Yüksek Öğretim kurumlarında önceki formal (örgün) öğrenmenin tanınması dikey, yatay ve üniversite içindeki geçişler Yüksek Öğretim Kurumunun belirlemiş olduğu "YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARINDA ÖNLİSANS VE LİSANS DÜZEYİNDEKİ PROGRAMLAR ARASINDA GEÇİŞ, ÇİFT ANADAL, YAN DAL İLE KURUMLAR ARASI KREDİ TRANSFERİ YAPILMASI ESASLARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK" kapsamında gerçekleştirilmektedir. Türkiye'de örgün eğitim kurumları dışında formal olmayan sertifikaya dayalı veya tecrübeye dayalı (in-formal ve non-formal) öğrenmenin tanınma süreci henüz başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Marmara Üniversitesi'nin tüm programlarında önceki öğrenmenin tanınması tam olarak başlatılmamıştır. Fakat programların eğitim planlarında yer alan bazı havuz dersleri için her akademik dönem başında muafiyet sınavları düzenlenmektedir. Bu derslerden beklenen yeterlilikleri sağladıklarını düşünen öğrenciler yapılan sınava girme hakkına sahiptir. Sınava girip başarılı olan öğrenciler ders programında ilgili derslerden muaf olurlar.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Marmara Üniversitesi Kimya Mühendisliği Bölümünde en az %30 (uygulamada %50) İngilizce eğitim yapılmaktadır. Bölümümüze yerleştirilen öğrenciler, Marmara Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü tarafından yürütülen İngilizce Yeterlik sınavına alınırlar. Sınavda başarısız olanlar bir yıl İngilizce hazırlık sınıfından sonra yeterlik sınavını geçmek koşulu ile lisans eğitimlerine başlarlar. Bölümümüzün eğitim süresi dört yıldır. Bölüm eğitim planında yer alan tüm dersleri ve stajları yaparak başarıyla tamamlamak mezuniyet için yeterlidir.

Program Profili

Kimya mühendisliği, malzemelerin kimyasal yapılarının, enerji içeriklerinin veya fiziksel hallerinin değişime uğradığı proseslerin geliştirilmesi ve uygulanması ile ilgilenen engin ve çok yönlü bir mühendislik dalıdır. Marmara Üniversitesi Kimya Mühendisliği Lisans Programı, kimya mühendisliği alanında ülkemiz ve dünyadaki en son gelişmelere cevap verecek şekilde düzenlenmiş olup öğrencileri geleceğin sürdürülebilir teknolojilerine hazırlar niteliktedir. En son teknolojiyle donatılmış laboratuarlarda yakıt-ısı, temel işlemler, reaksiyon mühendisliği uygulamaları yapılmaktadır. Kimya Mühendisliği Lisans programında matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi; deney tasarlayıp yürütebilme ve verileri analiz etme ve yorumlama becerisi; ekonomik, çevresel, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik, üretilebilirlik ve sürdürülebilirlik gibi gerçekçi kısıtlamalarla beklenen ihtiyaçları karşılayacak bir sistemi, bileşeni veya süreci tasarlama becerisi; çok disiplinli takımlarda görev yapma becerisi; mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; mesleki ve etik sorumlulukları anlama (kavrama); etkin iletişim kurma becerisi; mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gerekli geniş kapsamlı eğitim; yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve kullanma becerisi; güncel ve çağdaş konular hakkında bilgi sahipliği; mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, becerileri ve modern mühendislik araçlarını kullanma becerisi; toplum, insan bilimleri ve sanat için gerekli olan bilinç ve duyarlılığı geliştirme becerisi; temel kimya bilimi prensiplerini uygulama becerisi; enerji, momentum ve kütle transferi ve denge denkliklerini anlama ve uygulama becerisi; fiziksel ve kimyasal süreçlerin analizi, tasarımı ve kontrol etme becerisi kazandırmak hedeflenmektedir. Yurtdışındaki çeşitli üniversiteler ile yapılan değişim programları ile öğrencilerimize yurtdışı üniversite imkanları ve başta endüstri, makine ve bilgisayar mühendisliği olmak üzere çeşitli bölümlerde çiftanadal ve yandal programlarından yararlanma imkanı sunulmaktadır.

Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle)

Mezunlarımız, araştırma ve geliştirme, üretim, kalite kontrol ve satış gibi birçok alanda yurt içinde ve yurt dışında birçok iş olanağı bulabilmektedir. Kimya mühendislerinin çalışma alanları çok geniştir. Bunlardan bazıları : • Endüstriyel tesisler , • Laboratuarlar , • Özel ve kamu proje büroları , • İthalat-ihracat büroları , • Petrokimya sektörü , • Otomotiv sektörü , • Gıda sektörü, • Çimento ve refrakter sektörü , • Seramik sektörü , • İlaç sektörü, • Tekstil sektörü , • Boya sektörü , • Cam sanayii, • Metal ve kaplama sanayii , • Gübre sektörü , • Lastik ve kauçuk sektörü, • Savunma sanayii ‘dir .

Üst Derece Programlarına Geçiş

Kimya Mühendisliği programından gerekli şartları tamamlayarak mezun olan öğrencilerimiz Lisans üstü eğitim için yapılan (ALES ,ÜDS ,KPDS ) sınavlarda aldıkları sonuçlara bağlı olarak müracat ettikleri kurumların yeterlilik şartlarını sağladıkları durumlarda alanları ve alandışı tezli veya tezsiz yüksek lisans programlarına veya doktora programlarına kabul edilebilirler.

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Öğrenciler hemen her derste, ağırlıklı olarak iki ara sınav ve bir final sınavı üzerinden değerlendirilmektedir. Bu ana unsurlara ek olarak, değerlendirmelerde yaygın olarak proje, ödev sonuçları ile laboratuvar başarıları da dikkate alınmaktadır.

Mezuniyet Koşulları

Programdan mezun olabilmek için 140 krediyi başarıyla tamamlamak gereklidir. Fakültemizde değerlendirme harfli sisteme göre yapılmaktadır. Genel not ortalaması 4.00 üzerinden 2.00’ın altında olan öğrenci mezun olamamaktadır. 30 iş günü laboratuvar, 30 iş günü de işletme stajı olmak üzere 60 iş günü yaz stajı zorunluluğu vardır. Son sınıf programında KMM497 Bitirme Projesi I ve KMM498 Bitirme Projesi II dersleri kapsamında bir tez yazma zorunluluğu vardır.

Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme )

Tam zamanlı

Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü)

Adres: Marmara Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi D-Binası, Göztepe Kampüsü 34722 İstanbul İletişim Bilgileri: Kimya Mühendisliği Bölüm Başkanı : Prof. Dr. Neşet KADIRGAN, nkadirgan@marmara.edu.tr Tel: 0 216 348 02 92 / 717 Bölüm Sekreteri Tel: 0 216 348 02 92 /723

Bölüm Olanakları

In Marmara University Chemical Engineering Department, researches in the fields of Unit Operations; Energy/Fuel (Renawable or not); Environment, Ecology and Life Cycle Analysis; Polymer Technology; Inorganic Technologies; Biochemical Technologies; Mathematical Modelling and Optimization are carried on. In this concept, our department has Unit Operations Laboratory, Heat and Fuel Laboratory, Polymer Laboratory, Inorganic Technologies Laboratory, Instrumental Analysis Laboratory and Control Laboratory. Besides, Marmara University Chemical Engineering Department carries out not only consultancy services but also analysis operations in various industry branches.

Program Çıktıları

Bilgi

Kuramsal, Olgusal

Beceriler

Bilişsel, Uygulamalı

- Temel matematik, fen ve mühendislik bilgilerini kimya mühendisliği problemlerine uygulama becerisi.

- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.

- Mühendislik bilgilerini uygun analiz ve modelleme yöntemleri kullanarak, karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında tasarlama, bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.

- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.

- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Kimya Mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.

Yetkinlikler

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

- Bireysel çalışma becerisine ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olma ve rekabet edebilme becerisi.

Öğrenme Yetkinliği

- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde çalışabilme becerisi.

- Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirme becerisi.

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

- Fikirlerini derslerin verildiği dillerde, sözlü ve yazılı olarak açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisi.

Alana Özgü Yetkinlik

- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.

- Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.

- Kalite bilincine sahip ve toplumsal sorunlara duyarlı olma, çevre sağlığı ve güvenliğine önem verme ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkında olma becerisi.

  • Temel matematik, fen ve mühendislik bilgilerini kimya mühendisliği problemlerine uygulama becerisi.
  • Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
  • Mühendislik bilgilerini uygun analiz ve modelleme yöntemleri kullanarak, karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında tasarlama, bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
  • Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
  • Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Kimya Mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
  • Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde çalışabilme becerisi.
  • Fikirlerini derslerin verildiği dillerde, sözlü ve yazılı olarak açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisi.
  • Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirme becerisi.
  • Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
  • Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
  • Kalite bilincine sahip ve toplumsal sorunlara duyarlı olma, çevre sağlığı ve güvenliğine önem verme ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkında olma becerisi.
  • Bireysel çalışma becerisine ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olma ve rekabet edebilme becerisi.
ULUSAL DÜZEY YETERLİLİKLERİ
6. DÜZEY (LİSANS)
ULUSAL ALAN YETERLİLİKLERİ
(52-Mühendislik)
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
Bilgi

Kuramsal, Olgusal

- Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.

- Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.

Beceriler

Bilişsel, Uygulamalı

- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.

- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.

- Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.

- Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.

- Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.

- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.

- Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.

- Temel matematik, fen ve mühendislik bilgilerini kimya mühendisliği problemlerine uygulama becerisi.

- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.

- Mühendislik bilgilerini uygun analiz ve modelleme yöntemleri kullanarak, karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında tasarlama, bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.

- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.

- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Kimya Mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.

Yetkinlikler

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.

- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.

- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

- Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.

- Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.

- Bireysel çalışma becerisine ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olma ve rekabet edebilme becerisi.

Öğrenme Yetkinliği

- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,

- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.

- Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.

- Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.

- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.

- Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.

- Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.

- Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.

- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.

- Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.

- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde çalışabilme becerisi.

- Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirme becerisi.

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.

- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.

- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.

- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.

- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

- Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.

- Teknik resim kullanarak iletişim kurar.

- Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.

- Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.

- Fikirlerini derslerin verildiği dillerde, sözlü ve yazılı olarak açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisi.

Alana Özgü Yetkinlik

- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.

- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

- Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.

- Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.

- Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.

- Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.

- Kalite bilincine sahip ve toplumsal sorunlara duyarlı olma, çevre sağlığı ve güvenliğine önem verme ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkında olma becerisi.

Müfredat