Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Tarihi

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Genel Türk Tarihi-Doktora-2014 GNT8007 10 - 12. Yüzyıllarda Orta Asya Türk Devletlerinde Teşkilat Seçmeli 1 7,50 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

X-XII. Yüzyıllarda Orta Asya’ya hakim olan Karahanlılar, Selçuklular ve Harezmşahlarda siyasi, idari ve askeri teşkilatı incelemek. Bozkır devletlerinde idari teşkilatın, sosyal ve ekonomik yapı ile ilişkisi, siyasi, askeri ve idari ünvanların tekamülü ve göçebe devlet geleneğinin yerleşik devlet geleneği ile ilişkisi ve Bozkır devletlerinde hakimiyet anlayışının gelişim sürecini ortaya koymak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Eski Türklerde Devlet Anlayışı, Karahanlılar, Selçuklular ve Harezmşahlar'da devlet, toplum, ekonomi, hukuk, ordu konuları ele alınacaktır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

1 vize-1 final-1 ödev-3 alan çalışması.

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Mahmut Arslan, Step İmparatorluklarında Sosyal ve Siyasi Yapı, İstanbul: Edebiyat Fakültesi Basımevi, 1984; Reşat Genç, Karahanlı Devlet Teşkilâtı, Ankara 1981; Ömer Soner Hunkan, İpek Yolu’nun Muhafızları Bozkırlardan Kentlere Türk Hakanlığı Ordusu (Karahanlılar), İstanbul 2019; G. M. Kurpalidis, Büyük Selçuklu Devletinin İdarî, Sosyal ve Ekonomik Tarihi, çev. İlyas Kamalov, İstanbul 2007; Erkan Göksu, Selçuklu'nun Mirası Gulam ve Ikta (Kölelik mi, Efendilik mi?), İstanbul 2017.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunlar bu alana disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar(PÇ: 1)
  • Mezunlar bu disiplinden kazandıklarını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilirler (PÇ: 2)
  • Mezunlar tarih ve tarih araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler (PÇ: 3)
  • Mezunlar bilgiyi kullanabilir ve mukayeseli çalışmalar yapabilirler (PÇ: 8)
  • Öğrenci, disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim öğretim kuruluşlarında öğretebilir, takım çalışması yapabilme becerisi kazanır (PÇ 2, 9)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Bozkır hayat tarzı ve devlet
2 Türklerde liderin ortaya çıkışı ve hükümranlığın intikali meselesi
3 Türk Hakanlığında hanedan
4 Türk Hakanlığı sikkeleri ve özellikleri
5 Türk Hakanlığında saray ve merkez teşkilatı
6 Türk Hakanlığında ordu
7 Selçuklularda hanedan
8 Ara Sınav Haftası
9 Selçuklu sultanlarının unvan, lâkab ve künyeleri
10 Hutbe ve Abbasi halifesi
11 Metbû-tâbi ilişkileri
12 Selçuklu sikkeleri ve özellikleri
13 Ğulam sistemi
14 İktâ sistemi
15 Adlî teşkilat
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 3 12,5 37,5
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 4 12 48
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 3 12 36
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 3 10,5 31,5
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 3 11,5 34,5
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi