Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Tarihi

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Yeniçağ Tarihi-Tezli Yüksek Lisans-2014 YNT7019 18. Yüzyıl Osmanlı Tarihinde Temalar, Kaynaklar ve Yöntemler Seçmeli 1 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu ders 18.yy Osmanlı (1699-1826) dünyasına dair Osmanlı tarih yazımındaki temaları, kaynakları ve yöntemleri tanıtmayı amaçlamaktadır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Derste, Osmanlı geniş (Balkan, Anadolu ve Arap) coğrafyasının farklı vilayetlerine vurgu yapılarak hazırlanmış siyasi tarih, askeri tarih, iktisat tarihi, sanat ve kültür tarihi alanlarındaki eserler yüksek lisans seviyesinde tanıtılacak ve okutulacaktır. Alanda hakim olan merkez-çevre ilişkileri, adem-i merkeziyetçilik, yerel güç odaklarının yükselişi, batılılaşma/modernleşme, reform ve tepki gibi temalar literatür ve birincil kaynaklar ışığında eleştirel bir bakış açısıyla yorumlanacaktır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Haftalık okumalar, makale ve kaynak metin değerlendirmeleri

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Mehmet Genç, Osmanlı İmparatorluğunda Devlet ve Ekonomi, İstanbul: Ötüken Yayınları, 2000. Salzmann, A., “An Ancien Regime Revisited: Privatization and Political Economy in the Eighteenth-Century Ottoman Empire”, Politics and Society 21 (1993): 393-423. Rifa’at Ali Abou-El-Haj, Formation of the Modern State, The Ottoman Empire Sixteenth to Eighteenth Centuries, Syracuse University Press, 2005; (çev. Oktay Özel&Canay Şahin) Modern Devletin Doğası: Onaltıncı Yüzyıldan Onsekizinci Yüzyıla Osmanlı İmparatorluğu, Ankara: İmge Yayınları, 2000. Feridun Emecen, Yeniçağ ve Erken Modern Dönem Kavramları Arasında Osmanlı Klasik Çağı: Tanımlar ve Çalışmalar" Selim Karahasanoğlu, "İstanbul'un Lale Devri mi? Tarih ve Tarih Yazımı," Tarih İçinde İstanbul Uluslararası Sempozyumu Bildirileri (İstanbul: İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı, 2011), 427-463. Dana Sajdi, Ottoman Tulips, Ottoman Coffee Houses in Late Eighteenth-Century İstanbul, I. B. Tauris, 2008. Engin Akarlı, “Provincial Power Magnates in Ottoman Bilad Al-Sham and Egypt, 1740-1840”, La vie sociale dans les provinces arabes à l’épague ottomane, 3, ed. Abdeljelil Temimi, Zaghouan, 1988. Ali Yaycıoğlu, Partners of the Empire, Crisis of the Ottoman Order in the Age of Revolutions, Stanford University Press, 2016. V. P. Mutafcieva, “XVIII. Yüzyılın Son On Yılında Ayanlık Müessesesi”, İ.Ü. Ed. Fak. Dergisi, XXXI, 1997. Virginia H. Aksan, “Ottoman Military Recruitment Strategies in the Late Eighteenth Century”, Arming the State içinde (ed. Erik J. Zürcher) New York: I. B. Tauris, 1999. Yavuz Cezar, “18. ve 19. Yüzyıllarda Osmanlı Taşrasında Oluşan Yeni Mali Sektörün Mahiyet ve Büyüklüğü Üzerine”, Toplum ve Ekonomi, 9, 1996. Cenk Reyhan, Osmanlı’da Kapitalizmin Kökenleri, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2008, 5-150. Ali Akyıldız, “Sened-i İttifak’ın İlk Tam Metni”, İslam Araştırmaları Dergisi, 2, 1998. Çağlar Keyder&Huri İslamoğlu, “Osmanlı Tarihi Nasıl Yazılmalı? Bir Öneri”, Toplumsal Tarih Çalışmaları, (yay. Ç. Keyder), Ankara: Dost Kitapevi Yayınları, 108-152.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • İlgili literatürü okumak, tartışmak
  • Erken modern dönem tartışmalarını 18.yy bağlamında değerlendirmek
  • 18.yy Osmanlı Tarihine ilişkin temel konu ve tartışmalara vakıf olmak
  • Alanda hakim olan teorik yaklaşım ve paradigmaları kavramak
  • Alanın açmazlarını anlamak ve potansiyel çalışma konularını değerlendirmek

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Tarihsel dönemlendirme ve 18.yy
2 "İkinci Osmanlı İmparatorluğu"
3 Geç 17.yy'da "kriz ve dönüşüm"
4 18.yy Osmanlı gerçekleri (Genel Tartışmalar)
5 Osmanlı İmparatorluğu’na farklı bakışlar
6 Lale Devri
7 18.yy Osmanlı İmparatorluğu’nda Okur-yazarlık
8 Ara sınav
9 Ayanlar ve güç temerküz biçimleri
10 Merkezileşme ve adem-i merkeziyetçilik: Anadolu (Caniklizâdeler, Çapanoğulları)
11 Merkezileşme ve adem-i merkeziyetçilik: Balkanlar (Tirsinikli, Tepedelenli Ali Paşa )
12 Merkezileşme ve adem-i merkeziyetçilik: Arap Vilayetleri (Musul, Şam ve Mısır)
13 Nizâm-ı Cedîd (1792-1808)
14 Siyasi kültürde dönüşümler
15 Sened-i İttifak
16 Final sınavı
17

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 6 84
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 2 7 14
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 15 15
Teorik Ders Saati 14 3 42
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi