Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Yeniçağ Tarihi-Tezli Yüksek Lisans-2014 | YNT7019 | 18. Yüzyıl Osmanlı Tarihinde Temalar, Kaynaklar ve Yöntemler | Seçmeli | 1 | 7,00 | 3 | 0 |
Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Yeniçağ Tarihi-Tezli Yüksek Lisans-2014 | YNT7019 | 18. Yüzyıl Osmanlı Tarihinde Temalar, Kaynaklar ve Yöntemler | Seçmeli | 1 | 7,00 | 3 | 0 |
Bu ders 18.yy Osmanlı (1699-1826) dünyasına dair Osmanlı tarih yazımındaki temaları, kaynakları ve yöntemleri tanıtmayı amaçlamaktadır.
-
Derste, Osmanlı geniş (Balkan, Anadolu ve Arap) coğrafyasının farklı vilayetlerine vurgu yapılarak hazırlanmış siyasi tarih, askeri tarih, iktisat tarihi, sanat ve kültür tarihi alanlarındaki eserler yüksek lisans seviyesinde tanıtılacak ve okutulacaktır. Alanda hakim olan merkez-çevre ilişkileri, adem-i merkeziyetçilik, yerel güç odaklarının yükselişi, batılılaşma/modernleşme, reform ve tepki gibi temalar literatür ve birincil kaynaklar ışığında eleştirel bir bakış açısıyla yorumlanacaktır.
Haftalık okumalar, makale ve kaynak metin değerlendirmeleri
-
Türkçe
Mehmet Genç, Osmanlı İmparatorluğunda Devlet ve Ekonomi, İstanbul: Ötüken Yayınları, 2000. Salzmann, A., “An Ancien Regime Revisited: Privatization and Political Economy in the Eighteenth-Century Ottoman Empire”, Politics and Society 21 (1993): 393-423. Rifa’at Ali Abou-El-Haj, Formation of the Modern State, The Ottoman Empire Sixteenth to Eighteenth Centuries, Syracuse University Press, 2005; (çev. Oktay Özel&Canay Şahin) Modern Devletin Doğası: Onaltıncı Yüzyıldan Onsekizinci Yüzyıla Osmanlı İmparatorluğu, Ankara: İmge Yayınları, 2000. Feridun Emecen, Yeniçağ ve Erken Modern Dönem Kavramları Arasında Osmanlı Klasik Çağı: Tanımlar ve Çalışmalar" Selim Karahasanoğlu, "İstanbul'un Lale Devri mi? Tarih ve Tarih Yazımı," Tarih İçinde İstanbul Uluslararası Sempozyumu Bildirileri (İstanbul: İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı, 2011), 427-463. Dana Sajdi, Ottoman Tulips, Ottoman Coffee Houses in Late Eighteenth-Century İstanbul, I. B. Tauris, 2008. Engin Akarlı, “Provincial Power Magnates in Ottoman Bilad Al-Sham and Egypt, 1740-1840”, La vie sociale dans les provinces arabes à l’épague ottomane, 3, ed. Abdeljelil Temimi, Zaghouan, 1988. Ali Yaycıoğlu, Partners of the Empire, Crisis of the Ottoman Order in the Age of Revolutions, Stanford University Press, 2016. V. P. Mutafcieva, “XVIII. Yüzyılın Son On Yılında Ayanlık Müessesesi”, İ.Ü. Ed. Fak. Dergisi, XXXI, 1997. Virginia H. Aksan, “Ottoman Military Recruitment Strategies in the Late Eighteenth Century”, Arming the State içinde (ed. Erik J. Zürcher) New York: I. B. Tauris, 1999. Yavuz Cezar, “18. ve 19. Yüzyıllarda Osmanlı Taşrasında Oluşan Yeni Mali Sektörün Mahiyet ve Büyüklüğü Üzerine”, Toplum ve Ekonomi, 9, 1996. Cenk Reyhan, Osmanlı’da Kapitalizmin Kökenleri, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2008, 5-150. Ali Akyıldız, “Sened-i İttifak’ın İlk Tam Metni”, İslam Araştırmaları Dergisi, 2, 1998. Çağlar Keyder&Huri İslamoğlu, “Osmanlı Tarihi Nasıl Yazılmalı? Bir Öneri”, Toplumsal Tarih Çalışmaları, (yay. Ç. Keyder), Ankara: Dost Kitapevi Yayınları, 108-152.
-
Hafta | Teorik |
---|---|
1 | Tarihsel dönemlendirme ve 18.yy |
2 | "İkinci Osmanlı İmparatorluğu" |
3 | Geç 17.yy'da "kriz ve dönüşüm" |
4 | 18.yy Osmanlı gerçekleri (Genel Tartışmalar) |
5 | Osmanlı İmparatorluğu’na farklı bakışlar |
6 | Lale Devri |
7 | 18.yy Osmanlı İmparatorluğu’nda Okur-yazarlık |
8 | Ara sınav |
9 | Ayanlar ve güç temerküz biçimleri |
10 | Merkezileşme ve adem-i merkeziyetçilik: Anadolu (Caniklizâdeler, Çapanoğulları) |
11 | Merkezileşme ve adem-i merkeziyetçilik: Balkanlar (Tirsinikli, Tepedelenli Ali Paşa ) |
12 | Merkezileşme ve adem-i merkeziyetçilik: Arap Vilayetleri (Musul, Şam ve Mısır) |
13 | Nizâm-ı Cedîd (1792-1808) |
14 | Siyasi kültürde dönüşümler |
15 | Sened-i İttifak |
16 | Final sınavı |
17 |
Değerlendirme | Değer |
---|---|
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Değer |
Final Sınavı | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma | 14 | 6 | 84 |
Proje ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ödev ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Atölye ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Sunum ve Hazırlığı | 2 | 7 | 14 |
Seminer ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Demo ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Araştırma ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Rapor ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Arasınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Final ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Teorik Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama Ders Saati | 0 | 0 | 0 |