Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Tarih Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Tarih Öğretmenliği - Lisans TAR276 19. Yüzyıl Türk Dünyası Zorunlu 4 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Ders adlı XIX. Yüzyıl Türk Dünya, Doğu Türkistan, Türkistan, Kırım, İdil-Ural bölgeleri Kafkasya başlayarak üzerinde siyasi gelişmeler ele alınacaktır. Belirtilen bölgelerde Ruslaştırma ve buna karşı tepkiler üzerine Rusya faaliyetlerinin ele Özellikle sonra discussrd olacaktır. Önce ve bu bölge üzerinde Rus hakimiyeti sonra da sosyal ve kültürel durum karşılaştırılır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

XIX. Yüzyılın başlarında Türk Dünyası, Çarlık Rusyası’nın Kafkasya Siyaseti, Rusya’nın Azerbaycan’ı ele geçirmesi (Türkmençay Antlaşması), Azerbaycan’da Ruslaştırma ve karşı tepkiler gibi konularda tartışılır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Sunuş yoluyla öğretme, soru cevap etkinlikleri, kütüphane çalışması

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

A. Zeki Velidi TOGAN, Bugünkü Türkili Türkistan ve Yakın Tarihi, İstanbul 1981. Baymirza Hayit, Türkistan Devletlerinin Milli Mücadele Tarihi, Türk Tarih Kurumu, Ankara 1995, s. 23-198. Hakan Kırımlı, Kırım Tatarlarında Milli Kimlik ve Milli Hareketler (1905-1916), Türk Tarih Kurumu, Ankara 1996, s. 5-64. Mehmet Saray, Rus İşgali Döneminde Osmanlı Devleti ile Türkistan Hanlıkları Arasındaki Siyasî Münasebetler (1775-1875), İstanbul Matbaası, İstanbul 1984 Nadir Devlet, Rusya Türklerinin Milli Mücadele Tarihi (1905-1917), s. 3-42.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunlar bu alana disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar (PÇ: 1)
  • Mezunlar bu disiplinden kazandıklarını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilirler (PÇ: 2)
  • Mezunlar tarih ve tarih araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler (PÇ: 3)
  • Mezunlar bilgiyi kullanabilir ve mukayeseli çalışmalar yapabilirler (PÇ:8)
  • Mezunlar eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisine sahip olur. (PÇ: 11)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 XIX. Yüzyılın başlarında Türk Dünyası
2 Çarlık Rusyası’nın Kafkasya Siyaseti
3 Rusya’nın Azerbaycan’ı ele geçirmesi (Türkmençay Antlaşması)
4 Azerbaycan’da Ruslaştırma ve karşı tepkiler
5 XIX. Yüzyılda Azerbaycan’da sosyal ve kültürel hayat
6 Kırım’ın Ruslar tarafından ele geçirilmesi
7 Ders çalışma haftası
8 Ara Sınav
9 Napolyan'un Rusya seferi ve Dekabristler
10 XIX. Yüzyılda Kırım’da sosyal ve kültürel hayat
11 XIX. Yüzyılda İdil-Ural bölgesinde siyasî, iktisadî ve kültürel durum
12 XIX. Yüzyılda Doğu Türkistan’ı Çin’in ele geçirmesi ve isyanlar
13 XIX. Yüzyılda Doğu Türkistan’ın iktisadî, sosyal ve kültürel Durumu
14 XIX. Yüzyılda Türkistan Hanlıkları
15 Türkistan Hanlıklarının Rusya tarafından ele geçirilmesi ve isyanlar
16 XIX. Yüzyılda Türkistan’ın iktisadî Durum
17 Final

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 2 20
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 2 10 20
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 6 1 6
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 6 1 6
Teorik Ders Saati 14 2 28
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5