Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Tezli Yüksek Lisans - Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Eğitim Bilimleri

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2019 - Uluslararası ve Karşılaştırmalı Eğitim Tezli Yüksek Lisans UKE7001 Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik Zorunlu 1 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu derste, eğiticilere, eğitim ve öğretim sürecine odaklı sorunları belirleyebilmelerine ve bunları bilimsel yaklaşımın temel ilkeleri ve aşamaları doğrultusunda çözebilmelerine rehberlik edecek bilimsel araştırma desenleme ve yürütme temelli bilgi, becer

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Araştırma eğitimi, bilginin kaynağı ve bilim, bilimsel yöntemin temel varsayımları ve aşamaları, etik, bilim ve araştırma etiği, bilimsel araştırmalarda etik standartlar ve yasal sınırlamalar, etik sorunlar ve etik dışı davranışlar, bilim okur-yazarlığı,

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay, işbirlikli öğrenme, problem temelli öğrenme

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

American Psychological Association. (2010). Publication manual of the American psychological association (6th ed.). Washington: American Psychological Association. Arık, İ. A. (1998). Psikolojide bilimsel yöntem. İstanbul: Çantay Kitabevi. Balcı, A. (20

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • 1. Bilimsel araştırma alanında kullanılan terimleri bilir.
  • 2. Bilimsel araştırmanın niteliklerini ve etik ilkeleri tartışır.
  • 3. Bir bilimsel araştırmanın bölümlerini ve bu bölümlerin araştırma içindeki işlevini bilir.
  • 4.Bilimsel yöntemi ve bilimsel bir araştırmada kullanılan yöntemleri bilir.
  • 5. Bilimsel bir araştırma problemi belirleyerek bu problemi bir araştırma önerisi biçiminde hazırlayabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 araştırma eğitimi, bilginin kaynağı ve bilim, bilim felsefesi ve araştırma süreci, bilimsel yöntemin temel varsayımları ve aşamaları
2 Bilim ve araştırma etiği, bilimsel araştırmalarda etik standartlar ve yasal sınırlamalar, etik sorunlar, etik dışı davranışlar ve bunlara karşı alınacak önlemler, katılımcıları olası zararlardan koruma
3 Bilim ve araştırma etiği, bilimsel araştırmalarda etik standartlar ve yasal sınırlamalar, etik sorunlar, etik dışı davranışlar ve bunlara karşı alınacak önlemler, katılımcıları olası zararlardan koruma
4 Bilim okur-yazarlığı, alanyazın taraması, ilgili araştırmalar
5 Bilimsel yazım ve raporlama ilkeleri: Biçimsel yapı, kaynak tarama ve gösterme yöntemleri, tablolar ve şekiller, etkin dil kullanımı
6 Araştırma problemini tanımlama, problem durumu, değişkenlerin sınıflandırılması, hipotez, alt problem, amaç, önem, sayıltı, sınırlılıklar, tanımlar, kısaltmalar
7 Araştırma problemini tanımlama, problem durumu, değişkenlerin sınıflandırılması, hipotez, alt problem, amaç, önem, sayıltı, sınırlılıklar, tanımlar, kısaltmalar
8 Bilimsel araştırmaların sınıflandırılması: Deneysel, korelasyonel, nedensel karşılaştırma, tarama Temel özellikleri, aşamaları, benzerlik ve farklılıkları
9 Bilimsel araştırmaların sınıflandırılması: Etnografik, tarihi, olgubilim, durum, eylem, karma, meta-analiz Temel özellikleri, aşamaları, benzerlik ve farklılıkları
10 Araştırma modeli, iç ve dış geçerlik, evren ve örneklem/çalışma grubu (temel kavramlar, örneklem/çalışma grubu büyüklüğünün belirlenmesi)
11 Veri toplama araç ve teknikleri [gözlem, görüşme, doküman incelemesi, temel özellikleri, uygulanma ilke ve aşamaları ile bu teknikler kapsamında kullanılan/geliştirilen ölçme araçlarının (anketler, başarı ve yetenek testleri, ölçekler, envanterler, gözlem
12 Veri toplama araç ve teknikleri [gözlem, görüşme, doküman incelemesi, temel özellikleri, uygulanma ilke ve aşamaları ile bu teknikler kapsamında kullanılan/geliştirilen ölçme araçlarının (anketler, başarı ve yetenek testleri, ölçekler, envanterler, gözlem
13 Veri analizi (araştırma problemi-amaç-yöntem ve veri analizi teknikleri arasındaki ilişki, veri analizi tekniğinin seçiminde dikkat edilmesi gereken özellikler, analiz sonuçlarının yorumlanması ve raporlanmasında ilke ve kurallar), nicel ve nitel veri ana
14 Veri analizi (araştırma problemi-amaç-yöntem ve veri analizi teknikleri arasındaki ilişki, veri analizi tekniğinin seçiminde dikkat edilmesi gereken özellikler, analiz sonuçlarının yorumlanması ve raporlanmasında ilke ve kurallar), nicel ve nitel veri ana
15 Bulgu, sonuç, tartışma ve öneriler: Problem, amaç ve bulgu bağlantılarının kurulması, bulgunun sunumu, bulgu ve sonuç arasındaki farklar, tartışma, sonuçlara dayalı öneri geliştirmede temel ilkeler
16 Bulgu, sonuç, tartışma ve öneriler: Problem, amaç ve bulgu bağlantılarının kurulması, bulgunun sunumu, bulgu ve sonuç arasındaki farklar, tartışma, sonuçlara dayalı öneri geliştirmede temel ilkeler
17 Bilimsel çalışmaların değerlendirilmesi