Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Türkçe Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2018 - Türkçe Öğretmenliği TRAE303 Dilbilimi Zorunlu 5 2,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı Dilbilim alanına giriş yaparak Dilbilimin diğer disiplinlerle ilişkisine dikkat çekmek, dilin işlevlerine ve Dilbilimin altalanlarına ilişkin bilgi sunmaktır

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Dilbilim kavramı ve dilbilimin temel kavramları. Saussure ve yapısalcılık, Avrupa (Prag dilbilim okulu) ve Amerikan yapısalcılığı, sözcelem kuramları, göstergebilim gibi çeşitli alanların dil incelemeleriyle ilgili yaklaşımlarının tanıtılması. Dilbilim çalışmalarına yön veren önemli kişiliklerin (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky vb.) çalışmalarıyla birlikte ele alınması. Betimsel boyutun yanı sıra dilin kullanımına yönelik edimbilimsel çözümlemelerin de yapılması.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum

Staj Durumu

yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Aksan, Doğan. Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara: TDK. 1968. Aydın, Mehmet, Dilbilim El Kitabı, İstanbul. 3F. 2007. Gemalmaz, E.(2010). Türkçenin Derin Yapısı, Belen Yayıncılık, Ankara. Kıran, Zeynel, Ayşe Kıran, Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayınları. 2001. Lyons, John, Kuramsal Dilbilime Giriş. Ankara: TDK. 1983. Perrot, J. Dilbilim, Dost Kitabevi Yayınları Üçok, N.( 2004). Genel Dilbilim, Multılıngual, İstanbul. Vardar, B. vd. (1983). XX. Yüzyıl Dilbilimi- Kuramcılardan Seçmeler- Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. Vardar, B. (2001). Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, Multılıngual, İstanbul. Vardar, B. Dilbilim Terimleri Sözlüğü, Multilingual Yabancı Dil Yayınları.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Dilbilim hakkında bilgi sahibi olup dilbilimin temel kavramlarını tanıyabilecektir.
  • Dilbilim çalışma alanlarını kavrayabilecektir.
  • Dilbilim akımlarını konusunda genel bilgi sahibi olur.
  • Dilbilimin tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
  • Öğrendiklerini edebiyat eleştirisinde kullanabilecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Dilin muhtelif tanımları, Dünya dilleri hakkında genel bilgiler
2 20. yy başlarına kadar doğu ve batı geleneğinde dil çalışmalarına tarihsel bir bakış
3 20. yüzyılda dilbilim kavramının ortaya çıkışı; dilbilimin dalları ve çalışma alanları
4 Ferdinand De Saussure ve Yapısalcı dilbilim kuramı (Cenevre Dilbilim Okulu)
5 Yapısalcı dilbilim kuramı (Cenevre Dilbilim Okulu)
6 Yapısalcı anlayışı benimsemiş dilbilim okulları
7 Prag Okulu, Fransız İşlevselciliği
8 Ara Sınav Haftası
9 Gustave Guillame ve Psikomekanik, Kopenhag Okulu ve Glosematik, Amerikan Yapısalcılığı
10 Noam Chomsky ve Üretken Dönüşümsel Dil Bilgisi Kuramı
11 Üretken Dönüşümsel Dil Bilgisi Kuramı
12 Dilbilim Kökenli Dil Bilgisi Kuramları
13 Kuramları, teorik ve uygulamalı düzeyde dil öğretimiyle ilişkilendirilme
14 Kuramları, teorik ve uygulamalı düzeyde dil öğretimiyle ilişkilendirilme
15 Uygulama ve değerlendirme
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı