Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Lisans - Mimarlık ve Tasarım Fakültesi - Mimarlık (İngilizce)

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2020 Mimarlık (İngilizce) Şehir Ünv ARCH 402 Diploma Project Zorunlu 8 12,00 4 4

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Marmara Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Mimarlık Bölümü Müfredatında, 8. Dönem dersi olan ARCH 402 Diploma Project, öğrencinin mimarlık mesleğine hazırlandığı mezuniyet projesidir. Öğrencinin eğitiminin son aşaması olup, alışılagelen düzenli kritik-tartışma ortamlarının seyreldiği ve fakat belirli bir takvim dahilinde zaman zaman düzenlenen atölyeler, jüriler, seminerler ve eskiz sınavları gibi ara kritiklerle kendi mimari kararlarını alabilme becerisini de geliştirdiği bir tasarım atölyesidir. Bu nedenle bu projede öğrencinin, bütün mimarlık eğitiminde kazandığı bilgi, deneyim, donanım ve becerilerini katarak bir tasarım süreci geçirmesi beklenmektedir. Bunu yaparken disiplinler arası bir perspektiften mimarlığın farklı ölçek ve bağlamlarını değerlendirerek mimari bir yorum yapması beklenir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Diploma Projesi, öğrencinin mesleğe adım atacağı, eğitiminin son aşaması olup, alışılagelen düzenli kritik-tartışma ortamlarının seyreldiği ve fakat belirli bir takvim dahilinde zaman zaman düzenlenen atölyeler, jüriler, seminerler ve eskiz sınavları gibi ara kritiklerle kendi mimari kararlarını alabilme becerisini de geliştirdiği bir tasarım atölyesidir. Projenin bağlamı, kent ölçeğinden başlayarak, planlama, kentsel politikalar, dönüşüm, göç, sosyo-ekonomik değişimler gibi farklı dinamiklerin düşünme sürecine dahil edildiği, mimari proje ölçeğinde mekânsal tasarım kararlarının derinleştirildiği ve detay ölçeğine kadar tasarım kararlarının yansıtıldığı bir bütünsellik içerir. Projede, makro ölçek ile mikro ölçeğin bir aradalığının ve geçişinin nasıl sağlandığı, kentsel analizlerin mimari tasarıma ve mekâna nasıl yansıdığının aktarılması önemlidir. Mimari tasarım bağlamının belirtilen sorunsalla birlikte öğrenci tarafından nasıl tanımlandığı temel bir çıkış noktasıdır. Tasarım yaklaşımlarında, belirtilen temaların araştırılması ve yerin potansiyelleri ile birlikte yorumlanabilmesi beklenmektedir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

-

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

İngilizce

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Yılmaz, B. (2022). Projeler Yapılar 4: Kültür Yapıları, İstanbul: YEM Appleton, I. (2012). Buildings for the Performing Arts. United Kingdom: Taylor & Francis. Leitermann, G. (2017). Theater Planning: Facilities for Performing Arts and Live Entertainment. United States: Taylor & Francis. Frumkin, P., Kolendo, A. (2014). Building for the Arts: The Strategic Design of Cultural Facilities. United Kingdom: University of Chicago Press. Hardy, H. (2006). Building Type Basics for Performing Arts Facilities. United States: Wiley. Pelli Architects, Perform: Designing for the Performing Arts. (2017). Australia: Images Publishing Group. Anon., CITY-HUBs: Sustainable and Efficient Urban Transport Interchanges. (2016). United States: CRC Press. Derviş, P. & Karakuş, G. (2012) [Sergi] Modernin İcrası: ATATÜRK KÜLTÜR MERKEZİ, 1946-1977. İnternet Kaynakları ve Olası Örnekler: Arkitera koleksiyonu https://www.arkitera.com/etiket/kultur-merkezi1/ https://tr.pinterest.com/ylmzeda25/k%C3%BClt%C3%BCr-merkezi-proje/ https://www.dezeen.com/ https://www.archdaily.com/search/all?q=performing%20arts%20center&ad_source=jv-header https://en.wikipedia.org/wiki/Black_box_theater (http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=381&RecID=3198) Akpınar, İ. (2010). Osmanlı başkentinden küreselleşen İstanbul'a: Mimarlık ve kent, 1910-2010. İstanbul: Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi. Arıkan, B., Kentsel Mekânın Değişimi ve Konut Dokusunda Katmanlaşma: Feneryolu Mahallesi Örneği, İTÜ FBE Yüksek Lisans Tezi, 2013. Balamir, A., “Mimarlık Ve Kimlik Temrinleri- I: Türkiye’de Modern Yapı Kültürünün Bir Profili”, MİMARLIK Dergisi, Sayı: 303, 2003. Barutçular, T., Dostoğlu, N. (2019). Üst Gelir Grubu Konutlarda Kullanıcı Memnuniyetinin Aidiyet Üzerinden İncelenmesi: Ataköy Örneği [An Analysis Of User Satisfaction In Relation With Sense Of Belonging In High Income Housing: Ataköy Case], MEGARON, 14, 39-52 Bilgin,İ. (1995). Modernleşmenin Şehirdeki İzleri. Defter, 23. Habermas, J., Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, Çev. T. Bora, M. Sancar, İstanbul: İletişim Yayınları 2003. Keyder, Ç., “Arka Plan”, İstanbul, Küresel ile Yerel Arasında, İstanbul: Metis Yayıncılık, 2009, S:9-40. Kuban, D. İstanbul Yazıları, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 1998, Sennett, R. (2020). Beraber. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Stavrides, Stavros. 2018. Müşterek Mekân: Müşterekler Olarak Şehir. İstanbul: Sel Tekeli, İ., Yerleşmeler İçin Temsil Sorunları ve Strateji Önerileri, Ankara: İdealkent Yayınları, 2016. Tekeli, İ., “Türkiye’de Cumhuriyet Döneminde Kentsel Gelişme ve Kent Planlaması”, 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları 1998, S: 1-24. Co-Residence: Habiter en Grand - STAR Link: https://www.youtube.com/watch?v=pFDn6p9dg0&list=PL0QGMtA8eKD_ZouU4NEm4GSul-86R1_Nq Celosia - MDVRD+Blanca Lleó Lake Shore Drive Apartments (Chicago) - Mies Van Der Rohe Unite d’Habitation - Le Corbusier Siedlung - Bruno Taut, Martin Wagne Quinta Monroy Housing (Chile) - Elemental Ankara Hukukçular Sitesi - Haluk Baysal Cinnah 19 (Ankara) - Nejat Ersin Mısır Apartmanı (İstanbul) - Hovsep Aznavur Saraçoğlu Mahallesi (Ankara) - Paul Bonatz . Quinta Monroy Housing in Chile - Alejandro Aravena http://sivilmimaribellekankara.com/proje_ciktilari.html https://www.mosaicvillage.org/helpful-links Bilgin,İ. (1995). Modernleşmenin Şehirdeki İzleri. Defter, 23. Frampton, K. (1983). Towards a Critical Regionalism: Six Points for an Architecture of Resistance. In Foster, H.(ed.), The Anti-aesthetic: Essays on Post-modern Culture. Habermas, J., Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, Çev. T. Bora, M. Sancar, İstanbul: İletişim Yayınları 2003. Keyder, Ç., “Arka Plan”, İstanbul, Küresel ile Yerel Arasında, İstanbul: Metis Yayıncılık, 2009, S:9-40. Köksal G. (2009), “Haliç”, içinde İstanbullaşmak- Olgular, Sorunsallar, Metaforlar, Derviş, P., Tanju B., Tanyeli, U. (ed.), Garanti Galeri: İstanbul. Sennett, R. (2020). Zanaatkar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Mimari ve Kentsel Koruma, Nur Akın’a Armağan, 2013, Yayına Haz. K.Eyüpgiller, Z, Eres, YEM Yayın Tekeli, İ., Modernizm, Modernite ve Türkiye’nin Kent Planlama Tarihi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2016 İnternet Kaynakları: https://floating-berlin.org/ https://kolektifhouse.co/ https://istanbul.impacthub.net/calisma-alanlari/ https://hostelfabrika.com/ Faydalı Linkler (İstanbul ile ilgili) Sakıp Sabancı Müzesi, Dün Bugün, Yarın İstanbul. Online ziyaret için: https://mekândagez.com/dunbugunistanbul/ (İstanbul üzerine sergi) Burası, Yapı Kredi Kültür Sanat, 27 Şubat Pazar gününe kadar gezilebilir. Sergi kataloğu sergi girişinden ücretsiz edinilebilir. Ayşen Savaş-Namık Erkal, Nezih Eldem’in Müze Mimarlığı: https://www.youtube.com/watch?v=EIPkid65Ts4 Ayşen Savaş, Bir Sosyal Sorumluluk Projesi Olarak Müze: https://www.youtube.com/watch?v=zavYGIkihw The Museum of the 20th Century Design Competition Brief https://www.nationalgalerie20.de/fileadmin/user_upload/Seite_Realisierungswettbewerb/Auslobung /WBW_M20_Task_lo-ohne-Kunst.pdf Design Process of a given problem, Helsinki Central Library: https://projekter.aau.dk/projekter/files/63256033/ma4_ark48.pdf Varna Library competition. http://varnalibrary.bg/documents/VarnaLibraryBrief-en.pdf Şandor Hadi ve Hüseyin Başçetinçelik tarafından tasarlanan İstanbul Üniversitesi Merkez Kütüphanesi hakkında: Sevinç Hadi: “Yaşayan bir şey neden yıkılıp yeniden yapılmak istenir?” Örnek Projeler Atatürk Kitaplığı.https://archives.saltresearch.org/handle/123456789/80231 North Carolina State University, Hunt Library (Raleigh, NC, US). https://www.youtube.com/watch?v=BzL8MHbBtiY Türk Tarih Kurumu Kütüphanesi, http://www.arkiv.com.tr/proje/turk-tarih-kurumu/3229 OMM, Odunpazarı Müzesi. https://www.omm.art/en/; Ayşen Savaş, OMM: Modern Müze Nedir? http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=424&RecID=4870. 25 Best Museums Buildings of the Past 100 Years. https://www.artnews.com/list/art-news/artists/bestmuseum-buildings-1234615068/21st-century-museum-of-contemporary-art-kanazawa/ Troya Müzesi, http://www.arkiv.com.tr/proje/troya-muzesi3/10019 https://www.archdaily.com/907675/oodi-helsinki-central-library-ala-architects

Dersin Web Sayfası

http://mimarlik.mtf.marmara.edu.tr/diploma-projesi

Öğrenme Çıktıları

  • Bir mimari tasarım-proje sürecini tüm boyutları ve ölçekleri ile aralıklı jüri görüşmeleri yanı sıra kendi başına yürütebilme becerisi
  • Tarih, kültür, topoğrafya gibi farklı boyutları olan bir kent dokusunun sorunlarını ve potansiyellerini tanımlayabilme, çözümler sunabilme
  • Genel yaklaşımı tanımlanmış, bir anlamda yarı-yapılandırılmış bir yaklaşımın üzerine özgün mimari program geliştirebilme, yaratıcı ve karma mekânsal ilişkilerle kurabilme
  • Mimari tasarımın yer, toplum, zaman ekseninde bağlamsal çerçevesini tanımlayabilme
  • Tasarım bilgisinin farklı ölçekler, sosyal ve çevresel etkiler arasında kapsamlı bir entegrasyonunu sağlayabilme ve bunu mimari projeye dönüştürebilme
  • Mimari tasarımın kuramsal boyutu kadar uygulamaya yönelik bilgileri bütünleştirebilme
  • Mimari tasarımın tüm süreçlerinde çeşitli temsil yöntemlerini kullanabilme (fikrini anlatabilme, 2 boyutlu veya üç boyutlu temsil edebilme vb.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Diploma Proje Konusunun Duyurulması
2 Seminer 1 (Alan Gezisi + Seminer) Soru&Cevap
3 Seminer 2 (Proje Konusu ile ilgili seminer dizisi)
4 -
5 Jüri 1
6 Ara Buluşma
7 -
8 ARASINAV Jüri 2
9 -
10 -
11 -
12 Jüri 3
13 Ara buluşma
14 Eskiz Sınavı
15 -
16 Final
17 -