Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans - 2014 TDE3020 Harezm-Kıpçak Türkçesi Zorunlu 6 4,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu sahanın tarihî seyir içindeki yeri belirlenir, Harezm Türkçesinin dil özellikleri ve bu dönemde yazılmış eserler tanıtılır. Örnek metinler dil ve kültür açısından incelenir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Harezm-Kıpçak Türkçesi metinlerini inceleyip kelime tahlil etmek

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma, problem çözme, örnek olay

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Akalın, Mehmet (1988). “Harezm Türkçesi”. Tarihî Türk Şiveleri. Ankara: TKAE yayınları. Boeschoten, H. E. ve diğerleri. Al-Rabghûzî. The Stories of the Prophets. Qisas al-Anbiyâ’, An Eastern Turkish Version. 1. With the Assistance of H. Braam and B. Radtke. E. J. Brill. Leiden-New York-Köln, 1995 Eckmann, János (Çevriyazı). Nehcü'l-Feradis. Uştmahlarnıñ Açuq Yolı (Cennetlerin Açık Yolu): Metin. II, yay. S. Tezcan ve H. Zülfikar; Dizin-Sözlük. III. Haz. A. Ata. Ankara: TDK, 1998. Sağol (Yüksekkaya), Gülden (2002). “Harezm Türkçesi ve Harezm Türkçesi ile Yazılan Eserler.” Türkler, 5, Edit. H.C. Güzel, K.Çiçek ve S.Koca. Yeni Türkiye yayınları, 804-813. Sağol (Yüksekkaya), Gülden (1993-1999). An Inter-linear Translation of the Qur’an Into Khwarazm Turkish, 3 cilt, Harvard University.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, Türk dili ve edebiyatının zaman ve mekân içindeki farklı görünüşlerinden haberdar olurlar, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilir
  • Öğrenci, Türk dilinin tarihi ve çağdaş çeşitli evrelerini ve bunların ayırt edici dil özelliklerini sıralayabilir
  • Öğrenci, Türk Dili araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilir.
  • Öğrenci, bu disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilir.
  • Öğrenci, alana ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Tarihî lehçelerin tasnifi.
2 Harezm sahası hakkında genel bilgi.
3 Harezm sahasındaki eserler ve üzerlerinde yapılan çalışmalar.
4 Harezm sahasındaki eserler ve üzerlerinde yapılan çalışmalar.
5 Harezm sahasının diğer sahalarla karşılaştırılması, yazı geleneği.
6 Bu saha metinlerini okurken dikkat edilmesi gereken hususlar.
7 Bu sahanın diğer tarihi sahalarla mukayesesi.
8 Ara Sınav Haftası
9 Bu sahanın diğer tarihi sahalarla mukayesesi.
10 Nehcü'l-Feradis adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından diğer lehçeler ile mukayese edilmesi.
11 Nehcü'l-Feradis adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından diğer lehçeler ile mukayese edilmesi.
12 Hüsrev ü Şirin adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından diğer lehçeler ile mukayese edilmesi.
13 Hüsrev ü Şirin adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından diğer lehçeler ile mukayese edilmesi.
14 Kısasu'l-Enbiya adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından diğer lehçeler ile mukayese edilmesi.
15 Kısasu'l-Enbiya adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından diğer lehçeler ile mukayese edilmesi.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı