Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
HIT-Kişilerarası İletişim-Tezli Yüksek Lisans-2013 | HIT7100 | Seminer | Zorunlu | 2 | 4,00 | 0 | 2 |
Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
HIT-Kişilerarası İletişim-Tezli Yüksek Lisans-2013 | HIT7100 | Seminer | Zorunlu | 2 | 4,00 | 0 | 2 |
Bilimsel bir çalışma ve araştırma (tez) önerisinde bulunması gereken tezin konusu, adı, amacı, önemi, yöntemi, kavramsal-kuramsal çerçevesi, varsayımları, kapsam ve sınırlılıkları, veri toplama teknikleri, tezin amacı ve kapsamı ile sonuç kısmı arasında ilişki ve tutarlılık, tezin kaynakçası vb. unsurlar konusunda bilgi ve beceri kazanmak amacıyla sistematik metin hazırlama ve sunmaya yönelik bir derstir.
-
Bilimsel bir çalışma ve araştırma (tez) önerisinde bulunması gereken tezin konusu, adı, amacı, önemi, yöntemi, kavramsal-kuramsal çerçevesi, varsayımları, kapsam ve sınırlılıkları, veri toplama teknikleri, tezin amacı ve kapsamı ile sonuç kısmı arasında ilişki ve tutarlılık, tezin kaynakçası vb. unsurlar konusunda bilgi ve beceri kazanmaya yönelik bir ders içeriği oluşturulmuştur. Bu çerçevede medya ve iletişim çalışmaları kapsamında Türkiye’de hazırlanan ilk doktora tezleri okunacak ve tezin konusu, adı, amacı, önemi, yöntemi, kavramsal-kuramsal çerçevesi, varsayımları, kapsam ve sınırlılıklar, veri toplama teknikleri, tezin amacı ve kapsamı ile sonuç kısmı arasında ilişki ve tutarlılık, tezin kaynakçası vb. unsurlar çerçevesinde tartışılacaktır. Bu süreçte Türkiye’de medya ve iletişim çalışmalarının oluşumu, gelişimi ve temel tartışmalarının da ele alınması hedeflenmektedir. Bir lisansüstü tezin taşıması gereken temel unsurları dikkate alarak küçük ölçekli sistematik bir metin hazırlayabilmek ve bunu bir sunuma dönüştürmek, Seminer dersinin önemli çıktısı olacaktır. Vize ve final dönemleri için birer metin hazırlanıp derste sunumları yapılacaktır. İlk iki veya üç hafta yapılacak giriş derslerinin ardından her hafta okunacak metinler üzerinden konunun anlaşılmasında katılımcı bir düzeyde müzakere ve tartışma esas olacaktır. Ayrıca okunan metinlerden çıkartılan anlam ve sonuçların daha sistemli ifade edilmesine olanak sağlamak ve adayların yazılı düşünmesine yardımcı olmak için zaman zaman 3-5 sayfa analiz metinleri talep edilebilecektir.
Medya ve iletişim çalışmaları kapsamında Türkiye’de hazırlanan ilk doktora tezleri okunacak ve tezin konusu, adı, amacı, önemi, yöntemi, kavramsal-kuramsal çerçevesi, varsayımları, kapsam ve sınırlılıklar, veri toplama teknikleri, tezin amacı ve kapsamı ile sonuç kısmı arasında ilişki ve tutarlılık, tezin kaynakçası vb. unsurlar çerçevesinde tartışılacaktır. Bu süreçte Türkiye’de medya ve iletişim çalışmalarının oluşumu, gelişimi ve temel tartışmalarının da ele alınması hedeflenmektedir. Bir lisansüstü tezin taşıması gereken temel unsurları dikkate alarak küçük ölçekli sistematik bir metin hazırlayabilmek ve bunu bir sunuma dönüştürmek, Seminer dersinin önemli çıktısı olacaktır. Vize ve final dönemleri için birer metin hazırlanıp derste sunumları yapılacaktır. İlk iki veya üç hafta yapılacak giriş derslerinin ardından her hafta okunacak metinler üzerinden konunun anlaşılmasında katılımcı bir düzeyde müzakere ve tartışma esas olacaktır. Ayrıca okunan metinlerden çıkartılan anlam ve sonuçların daha sistemli ifade edilmesine olanak sağlamak ve adayların yazılı düşünmesine yardımcı olmak için zaman zaman 3-5 sayfa analiz metinleri talep edilebilecektir.
-
Türkçe
Okuma Listesi 1. İlk iki hafta için okunacak metinler: a. Sosyal Bilimleri Açın Sosyal Bilimlerin yeniden Yapılanması Üzerine Rapor (Gulbenkiyan Komisyonu), çev. Şirin Tekeli, Ayrıntı Yayınları, 2003 b. Hediyetullah Aydeniz, “Türkiye’de Medya ve İletişim Çalışmalarına İlişkin Bir Çerçeve ve Yeni Yönelimler”, Sosyal Bilimlerde Yeni Eğilimler, Nobel Yayıncılık, ss. 251-287 c. Hediyetullah Aydeniz, Bilginin Reorganizasyonu ve Üniversite: Yeni Bir Arayış Üzerine Bir Çerçeve, İnsan ve Toplum Dergisi, 4(8), 2014, http://insanvetoplum.org/sayilar/8/m0112 d. Modern Toplum Yapılanmasında Gazete: “Utanmaz” ve “Yalancı” Meslekten “4. Güç” Konumuna Yükseliş e. https://www.academia.edu/16334561/Modern_Toplum_Yapılanmasında_Gazete_Utanmaz_ve_Yalancı_Meslekten_4._Güç_Konumuna_Yükseliş f. Ahmet Emin Yalman, Modern Türkiye’nin Gelişim Sürecinde Basın, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2018 2. Üçüncü Hafta: Nermin Abadan-Unat, Halk Efkarı Mefhumu ve Tesir Sahaları, Doktora Tezi (1954), 1956 (yardımcı bir okuma metni: http://www.serdarozturk.net/z/12.pdf) 3. Dördüncü Hafta: Oğuz Arı, İzmir’de Kitle Haberleşmesi, Sosyal Bilimler Derneği Yayınları, 1972 4. Beşinci Hafta: Ünsal Oskay, Toplumsal Gelişmede Radyo ve Televizyon -Geri Kalmışlık Açısından Olanaklar ve Sınırlar-, Ankara üniversitesi Basın ve Yayın Yüksek okulu Yayınları, 1971 Erişim linki: http://kitaplar.ankara.edu.tr/dosyalar/pdf/318.pdf 5. Altınca Hafta: Oya Tokgöz, Türkiye ve Ortadoğu Ülkelerinde Radyo-Televizyon Sistemleri, Ankara üniversitesi Basın ve Yayın Yüksek okulu Yayınları, Doktora Tezi, 1972 6. Yedinci Hafta: Ünsal Oskay, Gelişme Açısından Kültür Değişimi, Ankara Üniversitesi, SBF, Yayımlanmamış Dr Tezi, 1972 7. Sekizinci Hafta: Aysel Aziz, Televizyonun Yetişkin Eğitimindeki Yeri, Ankara üniversitesi Basın ve Yayın Yüksek okulu Yayınları, Doktora Tezi, 1975 erişim linki: http://www.todaie.edu.tr/resimler/ekler/4da1a9615932599_ek.pdf 8. Dokuzuncu Hafta: Uygur Kocabaşoğlu, Şirket Telsizinden Devlet Radyosuna TRT Öncesi Dönemde Radyonun Tarihsel Gelişimi ve Türk Siyasal Hayatı İçindeki Yeri, Doktora Tezi, 1975, İletişim Yayınları 9. Onuncu Hafta: Nilgün Abisel, Türk Sinemasının İşleyişi ve Sorunları, Doktora Tezi, 1978 10. On Birinci Hafta: Nabi Acı, İletişim Düşüncesinin Gelişimi: Eğitim-Öğretim Boyutlarıyla Bir Model Denemesi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Doktora tezi, 1988 11. On İkinci Hafta: Ertuğrul Özkök, İletişim Kuramları Açısından Kitlelerin Çözülüşü, Tan Yayınları, 1985 12. On Üçüncü Hafta: Korkmaz Alemdar, Türkiye’de Çağdaş Haberleşmenin Tarihsel Kökenleri, Ankara üniversitesi Basın ve Yayın Yüksek okulu Yayınları, Doçentlik Tezi, 1981 Ek Okumalar : 13. Aysel Aziz, Toplumsallaşma ve Kitlesel İletişim, Doçentlik Tezi, Ankara üniversitesi Basın ve Yayın Yüksek okulu Yayınları, Doktora Tezi, 1982 14. Hüsamettin Arslan, Epistemik Cemaat Bir Bilim Sosyolojisi Denemesi, Paradigma Yayınları, 2012 15. Michael Cambarlain, Ortaçağ’da Bilgi ve Sosyal Pratik Şam 1190-1350, çev. Büşra Kaya, Klasik, 2009 (özellikle Giriş bölümü, ilk 43 sayfa) 16. Hayati Tüfekçioğlu, Sosyolojik Açıdan Gazete ve Osmanlı Gazeteciliği, Doktora tezi, 1993 17. Howard Becker, Sosyal Bilimlerin Yazma Çilesi, çev. Şerife Geniş, Heretik Yay. 18. Benedict Anderson, Sınırları Aşarak Yaşamak-Bir Sosyal Bilimcinin Yaşamından Anılar, Metis. Yayı. 19. Alan Sokal-Jean Bricmont, Son Moda Saçmalar-Postmodren Aydınların Bilimi Kötüye Kullanmaları, İletişim Yayı. 20. Umberto Eco, Tez Nasıl Yazılır?, çev. Can Yay. 21. Derek Layder, Sosyolojik Araştırma Pratiği-Teori ve Sosyal Araştırmanın İlişkilendirilmesi- çev. Serdar ünal, Heretik Yay. 22. Christopher Simpson (ed.),Üniversiteler Amerikan İmparatorluğu, çev. Musa Ceylan, Kızılelma Yay. 23. Noam Chomsky (ed.), Soğuk Savaş ve Üniversite-Savaş Sonrası Yılların Entelektüel tarihi, çev. Musa Ceylan, Kızılelma Yay.
-
Hafta | Teorik |
---|---|
1 | Giriş: Kavramsal Çerçeve |
2 | Sosyal ve Beşeri Bilimler içerisinde medya ve iletişim çalışmalarının yeri |
3 | Okuma ve Müzakere: Nermin Abadan-Unat, Halk Efkarı Mefhumu ve Tesir Sahaları, Doktora Tezi (1954) |
4 | Okuma ve Müzakere: Oğuz Arı, İzmir’de Kitle Haberleşmesi, Sosyal Bilimler Derneği Yayınları, 1972 |
5 | Okuma ve Müzakere: Ünsal Oskay, Toplumsal Gelişmede Radyo ve Televizyon -Geri Kalmışlık Açısından Olanaklar ve Sınırlar-, Ankara üniversitesi Basın ve Yayın Yüksek okulu Yayınları, 1971 |
6 | Okuma ve Müzakere: Oya Tokgöz, Türkiye ve Ortadoğu Ülkelerinde Radyo-Televizyon Sistemleri, Ankara üniversitesi Basın ve Yayın Yüksek okulu Yayınları, Doktora Tezi, 1972 |
7 | Okuma ve Müzakere: Ünsal Oskay, Gelişme Açısından Kültür Değişimi, Ankara Üniversitesi, SBF, Yayımlanmamış Dr Tezi, 1972 |
8 | Ara Sınav Haftası |
9 | Okuma ve Müzakere: Aysel Aziz, Televizyonun Yetişkin Eğitimindeki Yeri, Ankara üniversitesi Basın ve Yayın Yüksek okulu Yayınları, Doktora Tezi, 1975 |
10 | Okuma ve Müzakere: Uygur Kocabaşoğlu, Şirket Telsizinden Devlet Radyosuna TRT Öncesi Dönemde Radyonun Tarihsel Gelişimi ve Türk Siyasal Hayatı İçindeki Yeri, Doktora Tezi, 1975, İletişim Yayınları |
11 | Okuma ve Müzakere: Nilgün Abisel, Türk Sinemasının İşleyişi ve Sorunları, Doktora Tezi, 1978 |
12 | Okuma ve Müzakere: Nabi Acı, İletişim Düşüncesinin Gelişimi: Eğitim-Öğretim Boyutlarıyla Bir Model Denemesi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Doktora tezi, 1988 |
13 | Okuma ve Müzakere: Korkmaz Alemdar, Türkiye’de Çağdaş Haberleşmenin Tarihsel Kökenleri, Ankara üniversitesi Basın ve Yayın Yüksek okulu Yayınları, Doçentlik Tezi, 1981 |
14 | Sunumlar |
15 | Sunumlar |
16 | Ders Çalışma Haftası |
17 | Yarı Yıl Sonu Sınavı |