Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Sağlık Bilimleri Fakültesi - Hemşirelik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2020-Hemşirelik HEM3067 Afet Hemşireliği Seçmeli 5 2,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; Tüm dünyada yıllardır yaşanan ve yaşanmaya devam edecek olan doğa ve doğa üstü afetlerle ilgili, öğrencilerin bireysel afet farkındalığına ve sahada nasıl çalışılmasına yönelik bilinmesi gerekli olan başlıca konuların öğrencilere anlatılarak, afetler hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak dersin ana amacıdır. Yaşanan veya yaşanacak afetlerde hemşirelik rollerine ilişkin bilgi, tutum, becerileri kazanma, psikolojik hazırlık ve gelişimini sağlamaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bu ders bireyin geçmişte yaşanan afetleri değerlendirmesine, olabilecek diğer afetlerle ilgili öncelikle kendi bireysel farkındalığının kazanılması ve davranışlarına yansımasına, hemşirelik mesleğinin görev bilinci doğrultusunda multidisipliner ve etik çalışma bilgi, beceri ve uygulamaları içerir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap, demonstrasyon, rol-play, vaka analizleri, afet gönüllülük faaliyetleri ile ilgili saha ziyaretleri (AFAD vb).

Staj Durumu

Uygunluk olduğu takdirde Afet Yönetim Sistemi ile ilgili kuruluşlara saha ziyaretleri

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 5. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences. 6. Powers, R., & Daily, E. (Eds.). (2010). International disaster nursing. Cambridge University Press. 7. Veenema, T. G. (Ed.). (2018). Disaster nursing and emergency preparedness. Springer Publishing Company. 8. O'Grady, B. (1986). Disaster Nursing (Book). Journal of Community Health Nursing, 3(3), 171-171. 9. Stanhope, M., & Lancaster, J. (2019). Public health nursing e-book: Population-centered health care in the community. Elsevier Health Sciences. 10. Langan, J. C., & James, D. C. (2005). Preparing nurses for disaster management. Prentice Hall. 11. Dölek, İ. (2020). Afetler ve afet yönetimi. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara. 12. Işık, Ö., Aydınlıoğlu, H. M., Koç, S., Gündoğdu, O., Korkmaz, G., & Ay, A. (2012). Afet yönetimi ve afet odaklı sağlık hizmetleri. Okmeydanı Tıp Dergisi, 28(2), 82-123. 13. Yıldırım, H. Kitap Adı: Yeni Koranavirüs Hastalığının Toplum Üzerine Etkileri Ve Hemşirelik Yaklaşımları.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Afetlerde bütünsel yaklaşım içinde kendi bireysel ve mesleki sorumluluklarını öğrenir.
  • Afetlerde toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olma ve çözüm önerileri geliştirebilme yetkinliğini kazanır.
  • Afetlerde birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık görev ve sorumluluğunu üstlenir.
  • Afetlerle ilgili okumaya, araştırmaya ve iyi modelleri öğrenip uygulamaya isteklilik artar.
  • Olağanüstü koşullarda hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Tanışma/ Afet Yönetimi Giriş ve Tanımlar
2 Afetlerde Gönüllülük Hemşire olmak ve STK lar
3 Afet Hemşireliği,yasa ve yönetmelikler;ICN'e göre Afet Hemşireliği Yeterlilikleri
4 Olağandışı durumlar...Hastane Afet Planları ..Güvenli Hastaneler
5 Afetlerde Kitlesel Yaralanmalar ve Afet Triyajı
6 Afetlere Bireysel Hazırlık ve Gönüllülük Sistemi
7 Afetlerde Sağlık Lojistiği Planlama ve Yönetimi
8 Afet Haberleşmesi ve Açık Havada/Doğada Yaşam
9 Afetlerden Sonra Ortaya Çıkabilecek Çevresel Risklerin Yönetilmesi
10 Afetlerde Ruh Sağlığı, Afet Psikolojisi ve TSSB
11 TAMP (Türkiye Afet Planı) ve Sağlık Sistemi
12 Afet Müdahalesinde Yasal ve Etik Konular, Etik İkilemler
13 TAMP ve Afetlerde Hemşirelerin Rolü
14 Masa başı senaryoları
15
16
17

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 8 1 8
Proje ve Hazırlığı 1 2 2
Ödev ve Hazırlığı 1 3 3
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 2 1 2
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 7 7
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 12 12
Teorik Ders Saati 14 2 28
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5