Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2019- Türk Halk Edebiyatı Tezli YL THE7006 Alevilik-Bektaşilik Araştırmaları Seçmeli 2 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin amacı, Alevilik-Bektaşiliğin ortaya çıkışı, tarihi seyri, günümüzdeki durumu, inançları, ibadet ya da adap ve erkânları, edebi gelenekleri hakkında temel ve ileri düzeyde bilgileri vermektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Alevilik-Bektaşilik, Alevi-Bektaşi Edebiyatı vd.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Yüz yüze, soru cevap, tartışma, ödev

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

M. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 1976. Ahmet Yaşar Ocak, Alevi-Bektaşi İnançlarının İslam Öncesi Temelleri Bektaşi Menakıbnamelerinde İslam Öncesi İnanç Motifleri, İletişim Yayınları, İstanbul 2012. Ahmet Yaşar Ocak, Osmanlı İmparatorluğu’nda Marjinal Sufilik Kalenderiler (XIV-XVII. Yüzyıllar), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1999. Ahmet Yaşar Ocak, Babailer İsyanı Aleviliğin Tarihsel Altyapısı Yahut Anadolu’da İslam-Türk Heteredoksisinin Teşekkülü, Dergah Yayınları, İstanbul 2011. Bedri Noyan, Bektaşilik ve Alevilik Nedir, Ant-Can, İstanbul 1995. Murat Okan, Türkiye’de Alevilik Antropolojik Bir Yaklaşım, İmge Kitabevi, Ankara 2004. Mehmet Eröz, Türkiye’de Alevilik Bektaşilik, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1990. Filiz Kılıç, Alevilik ve Bektaşilikte Yedi Ulu Ozan, Gazi Üniversitesi Yayınları, Ankara 2008. Ahmet T. Karamustafa, Tanrının Kuraltanımaz Kulları İslam Dünyasında Derviş Toplulukları (1200-1550), (Çev.: Ruşen Sezer), YKY, İstanbul 2008. İréne Melikoff vd., Yabancı Araştırmacılar Gözüyle Alevilik Tuttum Aynayı Ali Göründü Gözüme, (Çev.: İlhan Cem Erseven), Ant Yayınları, İstanbul 1997.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunları, Tekke-Tasavvuf Edebiyatı ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra konularında sebep sonuç ilişkisi kurabilirler.
  • Mezunlar, özgün ve disiplinler arası akademik çalışmalar üretebilecek seviyede beceri kazanabilir ve bu çalışmalara önderlik edebilirler.
  • Mezunlar, alanda dünyada ve Türkiye’de yapılmış olan bilimsel yayınları takip edecek ve bu yayınları analiz edebilecek bilgi ve beceriyi kazanırlar.
  • Mezunlar, mesleki ve etik sorumluluk anlayışına sahip olurlar.
  • Mezunlar, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Türkler ve İslamiyet
2 Türkistan’da Tasavvuf ve Yesevilik
3 Anadolu’da İslamiyet ve Tasavvuf
4 Melamilik, Kalenderililik, Haydarilik ve Vefailik
5 Alevilik ve Bektaşiliğin Tarihsel, İnançsal ve Kültürel Kaynakları
6 Alevilik ve Bektaşilikte İnanç, İbadet/Ritüel, Adap, Erkan ve Ocak
7 Abdal Musa ve Kaygusuz Abdal (Öğretileri, Eserleri ve Etkileri)
8 Ara Sınav Haftası
9 Hacı Bektaş-ı Veli (Öğretileri, Eserleri ve Etkileri)
10 Seyyid Nesimi (Öğretileri, Eserleri ve Etkileri)
11 Pir Sultan Abdal (Öğretileri, Eserleri ve Etkileri)
12 Şah İsmail Hatayi (Öğretileri, Eserleri ve Etkileri)
13 Kul Himmet (Öğretileri, Eserleri ve Etkileri)
14 Günümüz Anadolu’sunda Alevilik ve Bektaşilik
15 Alevilik ve Bektaşilik Araştırmalarında Eğilimler
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 5 50
Arasınav ve Hazırlığı 10 5 50
Final ve Hazırlığı 10 7 70

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5