Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Türkçe Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2018 - Türkçe Öğretmenliği TRAE151 Anlam Bilimi Seçmeli 4 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dillerin anlambilimsel özelliklerini araştırmak ve dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini dilbilimsel bakış açısından ele almak. Farklı dilbilimcilerin anlam konusunda geliştirdikleri yöntemler incelenerek öğrencilerin anlambilimsel ilişkileri keşfetmeleri sağlamak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Anlam, ifade anlamı, sözce anlamı, toplumsal anlam gibi farklı düzlemlerde ele alınırken aynı zamanda mantıksal ilişkiler, anlambilimsel özellikler ve anlamın iletişimsel boyutu.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

araştırma-inceleme, anlatma, soru-cevap, tartışma

Staj Durumu

yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1.Aksan, Doğan (1971) Anlambilimi ve Türk Anlambilimi Ana Çizgileriyle. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları: 217 2.Aksan, Doğan (1990) Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. 3. Cilt. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları: 439/3. 3.Aksan, Doğan (2006) Türkçenin Sözvarlığı Türk Dilinin Sözcükbilimiyle Ilgili Gözlemler, Saptamalar. 4. Baskı. Ankara: Engin Yayınevi. 4.Aksan, Doğan (2009) Anlambilim Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi. 5. Baskı. Ankara: Engin Yayınevi. 5. Bilgin, M. (2006). Anlamdan Anlatıma Türkçemiz. (2.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Dillerin anlam bilimsel özelliklerini tespit edebilmesi
  • Dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini değerlendirebilmesi
  • Anlam bilimsel ilişkileri belirleyebilmesi
  • Anlam türlerini tanımlayabilmesi, sınıflandırabilmesi ve ayırt edebilmesi
  • Sözcüğün tanımından hareket ederek, de Saussure'ün gösterge modeli ile Ogden ve Richards'ın göstergebilimsel üçgeninin öğelerini ayrıntılı bir biçimde tartışabilmesi

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Anlam bilimi nedir ;anlam biliminin kısa geçmişi.
2 Dildeki birimlerin anlam yönü. Dil, sözcük, gösterge, kavram, anlam.
3 Dil yeteneği, dil sesleri, dil ve sözcük. F. de Saussure den sonra sözcük.
4 Sözcüklerin çeşitli özellikleri, özel isimler. Sözcüğün kavram yönü: kavramlar.
5 Anlam ve anlamın türleri, anlam ilişkileri
6 Söz sanatı sayılan anlam olayları: Aktarmalar, Benzetme, Tasarımlar
7 Duygu değeri, Anlam açısından özel adlar Yerlileştirme Bağlam Bağdaştırma Dizisel, Dizimsel & Türetimsel İlişkiler
8 Ara Sınav Haftası
9 Anlam değişmeleri: Anlam değişmeleri ve Eşdeğerlik İlişkisi
10 Anlam değişmeleri: Anlam değişmeleri ve Eşdeğerlik İlişkisi
11 Kavramlaştırma (Anlamlama) Türkiye Türkçesinin Kavram Zenginliği ve Eşanlamlılar
12 Türkçenin anlambilimi açısından özellikleri. Türkçede Sözcük, Kavram, Anlam.
13 Belirsizlik Bağlam ve Çıkarım
14 Söz-Eylem Kuramı Tümce Anlambilimi
15 Genel tekrar
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Arasınav ve Hazırlığı 5 5 25
Final ve Hazırlığı 8 8 64

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi