Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Temel Eğitim

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2017 - Sınıf Öğretmenliği SNF8015 Anlatım Aracı Olarak Yazı ve Yazma Teknikleri Seçmeli 1 6,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu ders, öğretmen adaylarına yazıyı etkili bir anlatım aracı olarak kullanma becerisi kazandırmayı hedeflemektedir. Katılımcılar, yazılı ifadenin gücünü ve işlevlerini tanıyarak, farklı bağlamlarda (akademik, edebi, günlük yaşam) amaca uygun yazılı anlatım tekniklerini öğreneceklerdir. Ders, yazının bilgi aktarma, ikna etme, yaratıcı ifade ve düşünceyi organize etme gibi temel işlevlerini vurgulayarak, öğretmen adaylarının hem kendi yazma becerilerini geliştirmelerini hem de bu beceriyi öğrencilerine nasıl aktaracaklarını kavramalarını sağlayacaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Ders kapsamında; yazılı anlatımın temel ilkeleri, farklı metin türlerinin (öykü, deneme, rapor, mektup vb.) yapısal özellikleri, hedef kitleye göre dil ve üslup kullanımı, etkili paragraf ve kompozisyon oluşturma teknikleri, yazılı anlatımda açıklık, tutarlılık ve akıcılık sağlama yöntemleri ele alınacaktır. Ayrıca, yazma sürecinin aşamaları (planlama, taslak oluşturma, düzeltme ve paylaşma) uygulamalı olarak işlenecek ve öğretmen adaylarının bu süreci sınıf ortamına nasıl taşıyacakları üzerinde durulacaktır. Ders boyunca, yazılı anlatımın bir iletişim ve öğrenme aracı olarak etkin kullanımına yönelik stratejiler geliştirilecektir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, gösteri, beyin fırtınası, gözlem

Staj Durumu

Yok.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Hüseyin Kılıçkan. Sanat Yazıları. Taç Yayınevi, İstanbul, 1969. K. Artut-H.Demir. Güzel Yazı Teknikleri ve Öğretimi. Anı Yayıncılık, Ankara, 2007. Munis Erdoğan. Evrimi ile Yazı Sanatı. Yeni Kitap Basımevi, Konya. Sait Yada. Yazı Sanatı. Milli Eğitim Basımevi, Ankara, 1947. Yüksel Uslay. Yazı Sanatı. Marifet Ofset, İzmir, 1975.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Yazı öğretiminin teorik temellerini kavrayabilme
  • Farklı yazı öğretim yöntemlerini uygulayabilme
  • Yazı öğretimini değerlendirme ve kayıt tutma becerisi kazanabilme
  • Bireysel farklılıklara uygun yazı öğretimi planlayabilme
  • Yazmayı eğlenceli hale getiren etkinlikler tasarlayabilme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Yazı Kavramının Tanımı ve Tarihi Gelişimi
2 Yazılı anlatımın temel ilkeleri
3 Farklı metin türlerinin yapısal özellikleri
4 Dil ve üslup kullanımı
5 Paragraf ve kompozisyon teknikleri
6 Yazılı anlatımda açıklık, tutarlılık ve akıcılık sağlama yöntemleri
7 Yazma sürecinin aşamaları
8 Ara sınav
9 El Yazması Kültürü
10 Metinlerin estetiği
11 Beynin yazı işleme mekanizmaları
12 Disleksi ve yazılı ifade bozuklukları
13 Yazının insan medeniyetindeki dönüştürücü rolü
14 Yazı, çizim ve konuşma arasındaki farklar
15 Dijital Araçlarla Yazma
16 Çalışma haftası
17 Final sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 2 8 16
Proje ve Hazırlığı 2 8 16
Ödev ve Hazırlığı 2 8 16
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 1 5 5
Sunum ve Hazırlığı 1 5 5
Seminer ve Hazırlığı 1 3 3
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 2 8 16
Rapor ve Hazırlığı 2 8 16
Arasınav ve Hazırlığı 2 8 16
Kısa Sınav ve Hazırlığı 2 8 16
Final ve Hazırlığı 2 8 16
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5