Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Eğitim Bilimleri

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
PDR-Tezli Yüksek Lisans-2013 EGT7050 Araştırma Yöntemleri Seçmeli 1 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu ders, bilimsel araştırma süreçlerine yönelik temel bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin bilim felsefesi, literatür tarama, araştırma modelleri, veri toplama araçları ve veri analizi gibi konularda yetkinlik kazanmaları hedeflenmektedir. Ayrıca ölçek uyarlama süreçleri, bilimsel yazım kuralları ve araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi konularına odaklanılarak, öğrencilerin akademik araştırmalarını daha sistematik ve etik bir çerçevede yürütmeleri teşvik edilmektedir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bu ders, bilim felsefesindeki güncel yaklaşımlar, literatür tarama, değişkenlerin işletimselleştirilmesi, araştırma modelleri, ölçek uyarlama, evren ve örneklem seçimi, veri toplama ve analiz yöntemleri gibi temel konuları kapsamaktadır. Ayrıca, tez ve makale incelemeleri ile bilimsel yazım kuralları ele alınarak, öğrencilerin araştırma süreçlerinde teorik ve pratik beceriler kazanmaları hedeflenmektedir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Sunum, araştırma, anlatım

Staj Durumu

Staj yoktur.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1- John W. Creswell , 2017, Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi EDAM 2- American Psychological Association. (2022). APA Yayım Kılavuzu: 7 Basımın Türkçesi (7. Ed., çev. Ed. H. Ekşi ve E. Karadağ). Kaknüs.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Bilimsel araştırmaya özgü temel akımları, paradigmaları ve kavramları (pozitivizm, hipotez, değişken, ölçme, ölçek vs.) bilir ve açıklar.
  • Bilimsel araştırmanın yapısını ve sürecini (araştırma konusu ve probleminin belirlenmesi, literatür taraması, araştırma deseninin geliştirilmesi, verilerin toplanması ve analizi, araştırma bulgularının raporlaştırılması) bilir ve uygulamaya geçirir.
  • Araştırma projeleri vasıtasıyla bilimsel araştırmanın değişik boyutlarına ilişkin bilgi, beceri ve eleştirel bakış açısı geliştirir.
  • Psikometrik ölçeklerin dilsel ve kültürel uyarlama süreçlerini öğrenir ve geçerlilik-güvenirlik analizlerini yorumlar.
  • Akademik kaynaklara erişim, araştırmaların sistematik olarak incelenmesi ve sentezlenmesi konusunda yetkinlik kazanır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Bilim Felsefesinde Yeni Yaklaşımlar
2 Literatür Tarama
3 Değişkenler- İşletimselleştirme
4 Yöntem: Araştırma Modelleri I
5 Yöntem: Araştırma Modelleri II
6 Ölçek Uyarlama I
7 Ölçek Uyarlama II
8 Ara Sınav Haftası
9 Giriş: Problemin Tanımlanması ve İfadelendirilmesi
10 Ölçek Uyarlama Çalışmalarının Değerlendirilmesi
11 Yöntem: Veri Toplama Araçları-Verilerin Analizi- Bulgular- Tartışma
12 Tez ve Makale İnceleme
13 Ölçek Uyarlama Çalışmalarının Değerlendirilmesi Kısa Sunumlar I
14 Ölçek Uyarlama Çalışmalarının Değerlendirilmesi Kısa Sunumlar II
15 Ölçek Uyarlama Çalışmalarının Değerlendirilmesi Kısa Sunumlar III
16 Ölçek Uyarlama Çalışmalarının Değerlendirilmesi Kısa Sunumlar IV
17 Yarıyıl Sonu Sınav Haftası

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 17 3 51
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 6 3 18
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 17 3 51
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 2 3 6
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 2 3 6
Teorik Ders Saati 15 3 45
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5