Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2017- Kimya Öğretmenliği EGT7050 Araştırma Yöntemleri Seçmeli 1 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu ders, bilimsel araştırma süreçlerine yönelik temel bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin bilim felsefesi, literatür tarama, araştırma modelleri, veri toplama araçları ve veri analizi gibi konularda yetkinlik kazanmaları hedeflenmektedir. Ayrıca ölçek uyarlama süreçleri, bilimsel yazım kuralları ve araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi konularına odaklanılarak, öğrencilerin akademik araştırmalarını daha sistematik ve etik bir çerçevede yürütmeleri teşvik edilmektedir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bu ders, bilim felsefesindeki güncel yaklaşımlar, literatür tarama, değişkenlerin işletimselleştirilmesi, araştırma modelleri, ölçek uyarlama, evren ve örneklem seçimi, veri toplama ve analiz yöntemleri gibi temel konuları kapsamaktadır. Ayrıca, tez ve makale incelemeleri ile bilimsel yazım kuralları ele alınarak, öğrencilerin araştırma süreçlerinde teorik ve pratik beceriler kazanmaları hedeflenmektedir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Sunum, araştırma, anlatım

Staj Durumu

Staj yoktur.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ali Balcı . Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara, 2007. Ali D. Arseven. Alan Araştırma Yöntemi Ankara , 1993. Niyazi Karasar. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara 1995. Saim Kaptan. Bilimsel Araştırma ve İstatistık Teknikleri. Ankara, 1995. Türker Baş. Anket nasıl hazırlanır ? Ankara, 2006.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Bilimsel araştırmaya özgü temel akımları, paradigmaları ve kavramları (pozitivizm, hipotez, değişken, ölçme, ölçek vs.) bilir ve açıklar.
  • Bilimsel araştırmanın yapısını ve sürecini (araştırma konusu ve probleminin belirlenmesi, literatür taraması, araştırma deseninin geliştirilmesi, verilerin toplanması ve analizi, araştırma bulgularının raporlaştırılması) bilir ve uygulamaya geçirir.
  • Araştırma projeleri vasıtasıyla bilimsel araştırmanın değişik boyutlarına ilişkin bilgi, beceri ve eleştirel bakış açısı geliştirir.
  • Psikometrik ölçeklerin dilsel ve kültürel uyarlama süreçlerini öğrenir ve geçerlilik-güvenirlik analizlerini yorumlar.
  • Akademik kaynaklara erişim, araştırmaların sistematik olarak incelenmesi ve sentezlenmesi konusunda yetkinlik kazanır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Bilimin tarihsel gelişimi, bilimin tanımı ve işlevleri
2 Bilimin özellikleri ve bilim – araştırma ilişkisi
3 Araştırma çeşitleri ve betimsel araştırmalar
4 Deneysel araştırmalar
5 Araştırmanın giriş bölümü : Problem, amaç, hipotez
6 Hipotez çeşitleri ve hipotez test etmenin mantığı
7 Araştırmanın yöntem bölümü : Araştırma modeli
8 Ara Sınav Haftası
9 Evren ve örneklem
10 Araştırma ve ölçme ilişkisi
11 Veri toplama araçları : gözlem ve görüşme
12 Veri toplama araçları : Anket ve ölçekler
13 Verilerin istatistik analizi ,manidarlık testleri ve hipotezlerin test edilmesi
14 Araştırma sonuçlarının yorumlanması ve önerilerin hazırlanması
15 Nitel araştırma örnekleri
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 0 0 0
Proje ve Hazırlığı 10 4 40
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 3 5 15
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 2 8 16
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 6 6
Teorik Ders Saati 14 6 84
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5