Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Tarih

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Tarih - Lisans - 2014 TAR3010 Arkeolojiye Giriş Seçmeli 6 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Ülkemizdeki kültür varlıklarının belgelenmesi, tanıtılması, korunması ve topluma kazandırılması yönünde çaba harcayan arkeoloji bilimi konusunda bilgi vermek; uygarlıkların geçmişini aydınlatmada ve tarih yazımında arkeolojiden yararlanma yöntemlerini açıklamak. Ülkemizin sahip olduğu kültür varlıkları konusunda bilinçlendirmek. Her ders konuyla ilgili görüntülerden oluşan power point gösterisiyle yapılmaktadır. Öğrencilerin arkeolojik eserleri görmeleri için müzeye gitmeleri teşvik edilmekte, konuyla ilgili yayınları okumaları için özendirilmektedir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Arkeolojinin tanımı ve tarihi anlamadaki katkıları, diğer bilimlerle ilişkileri; Ülkemizdeki kültürel miras, Arkeolojinin başlangıcı, yurt dışına götürülen eserler; Arkeoloji’de bilimsel yöntemler, bir bilim dalı olarak arkeoloji; Araştırma Yöntemleri: Yüzey araştırmaları ve kazı çalışmaları; Kazılacak alanın tespiti: Höyükler, tümülüsler, antik kentler, düz yerleşmeler, mezarlıklar; Kazı çalışmaları: Ekip oluşturulması, topografik plan, açmalar vd; Anadolu Arkeolojisinin ana dönemleri, yazı öncesi (tarihöncesi) çağlar ; Anadolu arkeolojisinin ana dönemleri, tarihi çağlar; Hitit uygarlığının arkeolojik mirası, Boğazköy; Urartu uygarlığının arkeolojik mirası; Frig uygarlığının ve arkeolojik kalıntıları; Lidya uygarlığından günümüze ulaşanlar; Arkeolojide tarihlendirme yöntemleri ele alınır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Öğretim üyesi, ders programına uygun bir şekilde, dersi sunar ve öğrencilerin sorularına verilen cevaplarla dersin konusu genişletilir. öğrenciler derse daha önceden ismi verilen kitap ve makaleleri okuyarak gelirler. İstanbul'daki Müzeler gezilir. Diğer Müzeler tanıtılır

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Özdoğan, Mehmet, 50 Soruda Arkeoloji, İstanbul 2011, Bilim ve Gelecek Kitaplığı Gamble, Clive, Arkeolojinin Temelleri, İstanbul 2014, Aktüelarkeoloji Yayınları

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, bu alan/disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar.( PÇ:1)
  • Mezunlar, arkeolojinin doğuşu gelişimi hakkında temel bilgileri ve Türkçe ve diğer dillerde yazılmış kaynakları öğrenirler.( PÇ: 7)
  • Mezunlar, arkeolojinin temel problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler.( PÇ:3)
  • Mezunlar, yaşam boyu öğrenme niteliği/davranışı edinirler.( PÇ:12)
  • Mezunlar, analiz ve sentez yapabilirler. (PÇ:9)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Arkeolojinin tanımı ve tarihi anlamadaki katkıları, diğer bilimlerle ilişkileri
2 Ülkemizdeki kültürel miras
3 Arkeoloji’de bilimsel yöntemler
4 Höyükler
5 Tümülüsler
6 Kaleler
7 Mezarlıklar
8 Ara Sınav Haftası
9 Kazı Çalışmaları
10 Yüzey Araştırmaları
11 Sualtı Arkeolojisi
12 Tarihleme Yöntemleri
13 Anadolu Arkeolojisinin Dönemleri
14 Tarihöncesi
15 Tarihi Dönemler
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 30 1 30
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 20 1 20
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 20 1 20
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5