Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans - 2014 | TDE4008 | Âşık Edebiyatı | Zorunlu | 8 | 5,00 | 2 | 0 |
Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans - 2014 | TDE4008 | Âşık Edebiyatı | Zorunlu | 8 | 5,00 | 2 | 0 |
Âşık tarzı Türk şiirinin özelliklerini ve Âşık Edebiyatı sahasında yetişen bazı şairlerin hayatları, edebî şahsiyetleri, eserleri ve şiirlerini kavramak.
-
Âşıklık geleneği ve âşık edebiyatının oluşumu, gelişimi ile âşık edebiyatı motifleri, âşık edebiyatı metinlerinin tahlili kronolojik olarak işlenecektir.
Anlatma, soru-cevap, sunum.
yok
Türkçe
Artun, Erman; Âşık Edebiyatı Metin Tahlilleri, Karahan Kitabevi Yayınları, Adana 2011. Çobanoğlu, Özkul; Eminönü Merkezli Âşık Edebiyatı, Eminönü Belediyesi yay., İstanbul 2006. Çobanoğlu, Özkul; Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Akçağ Yayınları, Ankara 2000. Günay, Umay; Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara 1999. Güngör, Şeyma; Türk Halk Şiirinden Seçmeler, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 2013. Köprülü, M. Fuat; Türk Saz Şâirleri, Millî Kültür Yay., Ankara 1962. Yardımcı, Mehmet; Âşık Edebiyatı Araştırmaları, Ürün Yayınları, İzmir 2003.
yok
Hafta | Teorik |
---|---|
1 | Âşık edebiyatının, edebiyat tarihi içindeki yeri ve önemi üzerinde durulacaktır. |
2 | Âşık geleneği ve âşık edebiyatı terminolojisi verilecektir. |
3 | Ozanlık geleneğinin tesiriyle ortaya çıkan âşık edebiyatının başlangıç dönemi ele alınacaktır. |
4 | Fuad Köprülü’nün Edebiyat Araştırmaları’nda yer alan “Ozan” isimli makalesi okutulacak ve Şamanizm inancı bağlamında şaman olma ile âşık olma arasındaki benzerlikler anlatılacaktır. |
5 | Âşık edebiyatının genel özellikleri anlatılacaktır. |
6 | Sözlü Kompozisyon Teorisi ve Performans Teori bağlamında âşıkların geleneği ve bu geleneği icra edişleri üzerinde durulacaktır. |
7 | Âşık olabilmenin ön şartları anlatılacaktır. |
8 | Ara Sınav Haftası |
9 | Âşığın eğitim süreci anlatılacaktır. |
10 | Âşığın sözlü kültür ortamından başlayarak, matbaanın kurulmasıyla yazılı kültür ortamına ve daha sonra da elektronik kültür ortamına geçen icrası üzerinde durulacaktır. |
11 | Âşıkların hikâye anlatmaları ve meddah hikâyeleri anlatılacaktır. |
12 | Meddah kimdir, meddahlık geleneği nasıl ortaya çıkmıştır, soruları üzerinde durulacaktır. |
13 | Meddahın kullandığı araç ve gereçler ile icrasının nasıl olması gerektiği ele alınacaktır. |
14 | Bazı meddahlar tanıtılarak hikâyelerinden örnekler verilecektir. |
15 | Günümüzde modern meddah kavramının olup olmadığı tartışılacaktır. Âşıklık geleneğinin günümüz Türkiye’sinde devam edip etmediği üzerinde durulacaktır. |
16 | Ders Çalışma Haftası |
17 | Yarı Yıl Sonu Sınavı |
Değerlendirme | Değer |
---|---|
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Değer |
Final Sınavı | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma | 8 | 5 | 40 |
Proje ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ödev ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Atölye ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Sunum ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Seminer ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Demo ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Araştırma ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Rapor ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Arasınav ve Hazırlığı | 8 | 5 | 40 |
Kısa Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Final ve Hazırlığı | 8 | 6 | 48 |
Teorik Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
Uygulama Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
ÖÇ1 | |||||||||||||||||
ÖÇ2 | |||||||||||||||||
ÖÇ3 | |||||||||||||||||
ÖÇ4 | |||||||||||||||||
ÖÇ5 |