Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans - 2014 TDE4008 Âşık Edebiyatı Zorunlu 8 5,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Âşık tarzı Türk şiirinin özelliklerini ve Âşık Edebiyatı sahasında yetişen bazı şairlerin hayatları, edebî şahsiyetleri, eserleri ve şiirlerini kavramak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Âşıklık geleneği ve âşık edebiyatının oluşumu, gelişimi ile âşık edebiyatı motifleri, âşık edebiyatı metinlerinin tahlili kronolojik olarak işlenecektir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatma, soru-cevap, sunum.

Staj Durumu

yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Artun, Erman; Âşık Edebiyatı Metin Tahlilleri, Karahan Kitabevi Yayınları, Adana 2011. Çobanoğlu, Özkul; Eminönü Merkezli Âşık Edebiyatı, Eminönü Belediyesi yay., İstanbul 2006. Çobanoğlu, Özkul; Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Akçağ Yayınları, Ankara 2000. Günay, Umay; Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara 1999. Güngör, Şeyma; Türk Halk Şiirinden Seçmeler, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 2013. Köprülü, M. Fuat; Türk Saz Şâirleri, Millî Kültür Yay., Ankara 1962. Yardımcı, Mehmet; Âşık Edebiyatı Araştırmaları, Ürün Yayınları, İzmir 2003.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Âşıklık geleneğini ve âşık edebiyatı terminolojisini öğrenir.
  • Âşıklık geleneğinin temel özelliklerini kavrar.
  • Sözlü Kompozisyon Teorisi ve Performans Teori bağlamında âşıklık geleneğini değerlendirebilir.
  • Hikaye anlatma geleneği hakkında bilgi sahibi olur. Hikaye anlatımının günümüzdeki biçimlerini takip edebilir.
  • Öğrenciler, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Âşık edebiyatının, edebiyat tarihi içindeki yeri ve önemi üzerinde durulacaktır.
2 Âşık geleneği ve âşık edebiyatı terminolojisi verilecektir.
3 Ozanlık geleneğinin tesiriyle ortaya çıkan âşık edebiyatının başlangıç dönemi ele alınacaktır.
4 Fuad Köprülü’nün Edebiyat Araştırmaları’nda yer alan “Ozan” isimli makalesi okutulacak ve Şamanizm inancı bağlamında şaman olma ile âşık olma arasındaki benzerlikler anlatılacaktır.
5 Âşık edebiyatının genel özellikleri anlatılacaktır.
6 Sözlü Kompozisyon Teorisi ve Performans Teori bağlamında âşıkların geleneği ve bu geleneği icra edişleri üzerinde durulacaktır.
7 Âşık olabilmenin ön şartları anlatılacaktır.
8 Ara Sınav Haftası
9 Âşığın eğitim süreci anlatılacaktır.
10 Âşığın sözlü kültür ortamından başlayarak, matbaanın kurulmasıyla yazılı kültür ortamına ve daha sonra da elektronik kültür ortamına geçen icrası üzerinde durulacaktır.
11 Âşıkların hikâye anlatmaları ve meddah hikâyeleri anlatılacaktır.
12 Meddah kimdir, meddahlık geleneği nasıl ortaya çıkmıştır, soruları üzerinde durulacaktır.
13 Meddahın kullandığı araç ve gereçler ile icrasının nasıl olması gerektiği ele alınacaktır.
14 Bazı meddahlar tanıtılarak hikâyelerinden örnekler verilecektir.
15 Günümüzde modern meddah kavramının olup olmadığı tartışılacaktır. Âşıklık geleneğinin günümüz Türkiye’sinde devam edip etmediği üzerinde durulacaktır.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 8 5 40
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 8 5 40
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 8 6 48
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5