Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Bilgi ve Belge Yönetimi

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2025 - Bilgi ve Belge Yönetimi - Lisans ATA122 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II Zorunlu 2 2,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Atatürk’ün eserleri doğrultusunda Cumhuriyetin temel niteliklerini ve elde edilen kazanımları öğrencilere aktararak, Atatürk ilkelerinin tarihsel ve ideolojik değerini kavratmaktır. Ayrıca, Türk Devrimi’nin tamamlanma sürecinde yaşanan siyasi gelişmeler ile Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş süreci incelenerek, öğrencilerin modern Türkiye’nin oluşum dinamiklerini tarihsel bir perspektifle değerlendirmeleri hedeflenmektedir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Modern Türkiye’nin doğuş ve gelişim sürecinde etkili olan tarihsel olaylar, düşünsel akımlar ve kurucu ilkeler ele alınır. Cumhuriyet’in ilanı, Atatürk dönemi reformları, iç ve dış politik gelişmeler ile Türkiye’nin çağdaşlaşma süreci kapsamlı şekilde incelenir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Ders, öğretim elemanının anlatımı, görsel-işitsel materyaller (video, sunum, belge vb.) ve örnek olay analizleri ile desteklenmektedir. Öğrencilerden haftalık okuma ve ödevlerle derse aktif katılım beklenmektedir. Grup tartışmaları ve sınıf içi değerlendirmelerle eleştirel düşünme ve tarihsel analiz becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Afetinan, A. (1977). Türkiye Cumhuriyeti ve Türk Devrimi: Ankara. İmparatorluktan Ulus Devlete Türk İnkılap Tarihi. (2007). Ed. Cemil Öztürk: Ankara. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi – I ve II. (2000). Atatatürk Araştırma Merkezi: Ankara.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Türk inkılâbının tarihî köklerine inerek, Atatürk inkılâplarına bilinçli bir şekilde sahip çıkar.
  • Türk tarihinden ve Türk millî mücadelesinden aldığı güçle devletine ve milletine sahip çıkar.
  • Cumhuriyete, lâikliğe ve Türk milletine yönelik iç ve dış tehditleri doğru bir şekilde tanıyarak, bu tehditler karşısında bilinçli ve duyarlı bir tutum geliştirir.
  • Ülkesini, vatanını ve milletini tanıyarak, onlara uygun politikalar üreten bir şuura sahip olur.
  • TBMM’nin kurulmasında yaşanan güçlükleri bilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 İnkılapların temel özellikleri ve Türk inkılabı;
2 Türk inkılabını etkileyen akımlar;
3 Türk İnkılabının hedefi: Demokratik Hukuk Devleti
4 Türk ekonomisinin yeniden yapılanması,
5 milli ekonomi ve küreselleşme;
6 Laik Türk hukuk sisteminin kurulması;
7 Türk toplum yaşamına düzen ve canlılık getiren diğer yenilikler;
8 Atatürk ilkelerinin genel niteliği ve Cumhuriyetçilik ilkesi;
9 Milliyetçilik ilkesi; Halkçılık ve devletçilik ilkesi;
10 Laiklik ilkesi; İnkılapçılık ilkesi;
11 Atatürkçülüğe karşı eleştiriler ve yanıtları
12 Osmanlı Devleti?nde Meşruti Gelişmeler ve Entellektüel Hareketler - Osmanlı Devleti?nin Jeopolitiği ve Ona Karşı Dış Politika
13 Milli Mücadelenin Siyasi Tarafı,
14 Mudanya Ateşkesi ve Lozan Barış Anlaşması,
15 Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası -
16 Siyaset, Eğitim, Kültür, Hukuk ve Sosyal Alanlarda Devrimler
17 Yarıyıl sonu sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 3 10 30
Arasınav ve Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav ve Hazırlığı 1 1 1
Final ve Hazırlığı 1 15 15

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5