Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Avrupa Araştırmaları Enstitüsü - Avrupa Birliği Siyaseti ve Uluslararası İlişkiler

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2018- Tezli Yüksek Lisans ABS723 Avrupa Bütünleşmesi: Göç, Vatandaşlık ve Kimlik Konuları Seçmeli 1 6,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; öğrencinin göç, vatandaşlık ve kimlik kavramlarını tanımlamasını ve kavramasını, göç olgusu ile ilgili kuramları öğrenmesini ve analiz etmesini, göç olgusunu ortaya çıkaran faktörleri bilmesini ve sonuçlarını analiz etmesini, Avrupa’ya yönelik olarak gerçekleşen göç hareketlerini değerlendirmesini, göç ile vatandaşlık, göç ile kimlik ve vatandaşlık ile kimlik ilişkisini Avrupa bağlamında eleştirel şekilde analiz etmesini sağlamaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Göç çalışmalarının temel kavramları, uluslararası göçü açıklamakta kullanılan kuramsal yaklaşımlar, göç ve vatandaşlık çalışmalarındaki yaklaşımlar, Avrupa’nın II. Dünya Savaşı sonrasındaki göç deneyimi, sınır kontrolleri ve “Kale Avrupası” tartışmaları, göç ve sığınma alanında Türkiye-Avrupa Birliği ilişkileri, radikal sağın yükselişi ve göçmen karşıtlığı, ulusal kimlik ve vatandaşlığa ilişkin klasik ve yeni tartışmalar, Avrupa’daki yurttaşlık rejimleri, göçmen uyumu ve çok-kültürlülük tartışmaları.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Yüzyüze ders anlatımı ve tartışma, sunum yapma, sınav

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Abadan-Unat, Nermin (2002), Bitmeyen Göç: Konuk İşçilikten Ulus-Ötesi Yurttaşlığa, 1. Baskı, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları Canatan, K. (2009), “Avrupa Toplumlarında Çok-Kültürcülük: Sosyolojik Bir Yaklaşım”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (6), Kış 2009 Castles, S. ve M. Miller (2008), Göçler Çağı: Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri, (çev. B.U Bal & İ. Akbulut), İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları Faist, T. (2003), Uluslararası Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar, İstanbul: Bağlam Yayınları Şirin Öner, N. Aslı ve S. Gülfer Ihlamur-Öner (der.), Uluslararası ilişkilerde Göç: Olgular, Aktörler ve Politikalar, İstanbul: Der Yayınları Göker, G. (2015), Göç, Kimlik, Aidiyet: Kültürlerarası İletişim Açısından İsveçli Türkler, Konya, İstanbul: Literatürk Güllüpınar, F. (2014), “Almanya’da Göçmen Politikaları ve Türkiyeli Göçmenlerin Trajedisi: Yurttaşlık, Haklar ve Eşitsizlikler Üzerine”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (1): 1-16 Gündoğdu, Yeşim (2004), “Avrupa Birliği Yurttaşlığı Avrupa Kimliği Sorununa Çözüm Oluşturabilir mi?”, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 3(2) İrem, N. “Liberal Cumhuriyetçilik, Çokkültürcülük ve Kültürel Demokrasi Talepleri”, Uluslararası İlişkiler, Cilt 2, Sayı 8 (Kış 2005-2006), s. 33-75. Kadıoğlu, Ayşe (der.) (2008), Vatandaşlığın Dönüşümü: üyelikten haklara, İstanbul: Metis Yayınları Mandacı, N. ve G. Özerim (2013), “Uluslararası Göçlerin Bir Güvenlik Konsuuna Dönüşümü: Avrupa’da Radikal Sağ Partiler ve Göçün Güvenlikleştirilmesi”, Uluslararası İlişkiler, 10 (39), Güz 2013. ss. 105-130 Özerim, G. (2014), “Avrupa’da Göç Politikalarının Ulusüstüleşmesi ve Bir Güvenlik Konusuna Dönüşümü: Avrupa Göç Tarihinde Yeni Bir Dönem mi?”, Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi, 5 (1), ss. 11-48 Özgür Nurcan ve Yeşim Özer (2010), Türkiye’de Sığınma Sisteminin Avrupalılaştırılması, İstanbul: Derin Yayınları Ihlamur-Öner, S. Gülfer ve N. Aslı Şirin Öner (der.), Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar, İstanbul: İletişim Yayınları Toksöz, Gülay (2006), Uluslararası Emek Göçü, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları Tuna, Muammer ve Ç. Özbek (2014), “Uluslararası Göçler Sonrası Kimlik Tartışmaları ve Alternatif İki Model: Çok-Kültürlülük ve Avrupa Birliği Yurttaşlığı”, içinde A. Durakbaşa, N. A. Şirin Öner ve F. K. Şenel (der.), Yurttaşlığı Yeniden Düşünmek: Sosyolojik, Hukuki ve Siyasal Tartışmalar, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları Yalçın, Cemal (2004), Göç Sosyolojisi, Ankara: Anı Yayıncılık Yardım, M. (2017), “Aşırı Sağ ve Çokkültürlülük: Avrupa’da Ötekileştirilen ‘Göçmenler’”, Akademik İncelemeler Dergisi, 12 (2), ss. 217-234

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Uluslararası göç alanında gözlemlenen Genel Eğilimleri değerlendirebilme
  • Göç sürecinin açıklanmasındaki farklı teorik yaklaşımları karşılaştırabilme
  • Avrupa’ya yönelik olarak gerçekleşen göç hareketlerini neden ve sonuçlarıyla analiz edebilme
  • Göçmen entegrasyonundaki farklı modelleri karşılaştırabilme
  • Göç ve sığınma alanında AB’nin politikaları ile ilgili güncel gelişmeleri açıklayabilme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Giriş : Göçün Temel Kavramları
2 Uluslararası Göç: Kuramlar
3 Göç ve Vatandaşlık Çalışmalarında Yaklaşımlar
4 Avrupa’nın 1945 sonrası Göç Deneyimi
5 Avrupa’nın 1945 sonrası Göç Deneyimi (2)
6 Artan Sınır Kontrolleri ve “Kale Avrupa” Tartışmaları
7 AB ve Göç ve Sığınma Konuları: Tartışmalar, Politika Oluşturma Çabaları
8 Ara Sınav Haftası
9 Türkiye ve AB: Göç ve Sığınma Konuları
10 Avrupa’da Göçmen Karşıtlığı ve Radikal Sağın Yükselmesi
11 Avrupa Devletlerinin Göç Politikaları
12 Avrupa’da Göçmen Entegrasyonu
13 Ulusal Kimlik ve Vatandaşlık Tartışmaları: Avrupa’dan Örnekler
14 Ulusal Kimlik ve Vatandaşlık Tartışmaları: Avrupa’dan Örnekler (2)
15 Çok-kültürlülük ve Din Tartışmaları
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 3 42
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 1 20 20
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 40 40
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 60 60
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi