Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Spor Bilimleri Fakültesi - Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2018- Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği SBAE132 Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Koruma Seçmeli 3 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Koruma dersinde çocuğun temel hakları bağlamında, onun dinlenme, serbest zamanını değerlendirme, oynama, yaşına uygun fiziksel ve kültürel etkinliklere serbestçe ve tam olarak katılma hakkı ortaya konacaktır. Çocukların fiziksel, sportif, kültürel etkinlik ve faaliyetlere erişimlerinde uygun ve eşit fırsatların sağlanmasının yolları tartışılacaktır. Spor ortamının bu ilkeler çerçevesinde kurulması için sporda koruma politikalarının geliştirilmesi, güvenli ve kapsayıcı spor alanlarının oluşturulmasına yönelik etkileşimli öneriler geliştirilecektir. Çocukların sosyalleşme süreçlerinde önemli rol oynayan spor kültüründe egemen hale gelmiş ve normalleştirilmiş kimi pratiklerin çocuklar açısından oluşturabileceği risk ve tehlikelerin neler olabileceği tartışılacaktır. Güç, prestij, performans, iktidar ilişkileri, başarı odaklılık gibi çocukların iyi olma haline zarar verebilecek zorlayıcı ve baskılayıcı niteliklerin etkilerine değinilecektir. Söz konusu nitelikler ile birlikte sporda bedensel ilişkilerin yaygın yaşanmasından ötürü, bunların çocuklara yönelik şiddet ve istismar risklerini ortaya çıkarma potansiyellerine parmak basılacaktır. Böylece, spordaki antrenör, idareci ve diğer profesyoneller kadar sporcu ve aileleri tarafından da kanıksanmış ve normalleştirilmiş olan şiddet kültüründen çocukları korumanın yollarına dair tartışmalar yapılacaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bu dersin sonunda öğrenciler, 18 yaşın altındaki herkesi çocuk olarak tanımlamayı ve etkili koruma önlemlerinin alınmasının ve çocuk yaş grubunun korumasının yollarını öğrenebilirler. Çocuklara dair hassasiyetlerin arttığı bu dönemde, çocuk korumaya dair çok çeşitli yaklaşımlar ve farklı durumları dikkate alan sistemler geliştirmeye yönelebilirler. Sporcu/çocuk merkezli bir yaklaşımla, onların sportif kariyerlerinin yanında sağlıklı ve refahlarını önceleyen bir yaklaşımı edinebilirler. Çocuklar için güvenli alanlar oluşturmayı, çocuk hakları çerçevesinde gerekli koruma önlemlerinin alınmasını bütüncül bir yaklaşımla gerçekleştirebilirler. Sporda çocuk korumaya bütüncül bir yaklaşım geliştirerek sporda çocuk korumanın temel ilkelerine ilişkin farkındalık düzeylerini arttırabilirler.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

-

Staj Durumu

Hayır

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1) Beter, Ö. (2010). Türkiye ve İngiltere’de Çocuk Koruma Sistemleri. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye. 2) Kerr, G., Stirling, A. &MacPherson, E. (2014). A Critical Examination of Child Protection Initiatives in Sport Contexts. Social Sciences:3. 742-757. 3) UNICEF. (2010). Protecting Children from Violence in Sport Are Views with a Focus on İndustrialized Countries. 4) Fasting, K. (2015). Sporda Cinsel Taciz ve İstismar. İçinde: İ. Hacısoftaoğlu, F. Akcan, N. Bulgu (Editörler). Oyunun Ötesinde Spor Sosyolojisi Çalışmaları. Ankara: Nota Bene Yayınları, 211–230. 5) Çetin, E. (2019). Türkiye’de Bireysel Sporlarda Çocuk İstismarı: Elit Sporcular Örneği. Doktora Tezi, Gedik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye. 6) Dağlı, T. (Ed.) (2015). Çocuğa Yönelik Şiddet ve Çocuğun Korunması. ÇOKMED. 7) Elmas, S. (2022). Hegemonik Erkeklik ve Homososyalite Bağlamında Takım Sporlarında Kabul Sınaması. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Koruma ile ilgili temel kavramları öğrenir
  • Spordaki şiddetin toplumsal ve kültürel bağlamlarda nasıl kurumsallaştığını kavrar
  • Sporda çocuk koruma ile ilgili yeni yaklaşımları öğrenir
  • Beden eğitimi ortamında ve spor alanında çocuklarla nasıl temas, iletişim ve bağ kurulacağının farkına varır.
  • Sporcu/öğrenci/çocuk merkezli ve hak temelli bir yaklaşımla, onların sağlıklı ve refahlarını önceleyen bir bakış açısı kazanır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Ders İçerik Bilgilendirmesi
2 Beden Eğitimi, Spor, Oyun ve Çocuk
3 Çocuklar, Spor ve Sporda Toplumsallaşma
4 Çocuk Hakları ve Katılım Hakkı
5 Sporda Çocuğa Karşı Şiddet, İstismar ve Kabul Sınaması
6 Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Hakları
7 Çocuk Korumanın Genel İlkeleri ve Sporda Çocuk Koruma
8 ARASINAV
9 Sporda Çocuk Korumanın Hukuki Boyutu
10 Beden Eğitimi ve Sporda Kapsayıcılık ve Güvenli Alanlar
11 Sporda Çocuk Koruma İlkeleri ve Davranış Kodları
12 Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Korumada İletişim, Fail ve Belirtiler
13 Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Korumadaki Görev ve Sorumluluklar (Bildirim Yükümlülükleri ve Sorumlu Kurumlar)
14 Sporda Çocuk Korumaya Dönük Politika Örnekleri
15 Örnek Olaylar: Beden Eğitimi ve Sporda Şiddet, İstismar ve Kabul Sınaması
16
17

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 2 20
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 10 2 20
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 10 2 20
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 10 2 20
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 10 2 20
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5