Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Bilgi ve Belge Yönetimi (İÖ)

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Ana Müfredat - 2011 BBY334 Bilgi Merkezinde Otomasyon II Seçmeli 6 5,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Kurum ve kuruluşların hızlı değişsen bilgi manzarasına ayak uydurmak zorundalar ve bir yandan üretilen bilgi elektronik ortamda gelecek nesiller için saklanacaksa ve diğer yandan bilgi merkezlerinin kullanıcıların son senelerde artan beklentilerini karşılayacaksa, teknoloji kullanımının önemi kavranması gerekmektedir. Dersin amacı bilgi merkezlerinde ki bilgi ve belge yönetimi konusunda güncel teknoloji kullanımını takip etmek ve incelemektir. Başta olmak üzere, yurt dısındaki arşiv ve kütüphanedelerdeki kullanılan teknoloji incelenecektir. Konular bilginin saklanması, kullanılması , korunması ve erişimi bağlamında anlatılacaktır. Derste bazı teknolojiler uygulamalı olarak gösterilecektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Organisations and institutions have to adapt to a changing information landscape and the importance of the use of technology needs to be comprehended. This is essential, if on the one hand information created in an electronic environment is to be preserved for future generations and if on the other hand, the ever increasing expectation of users are to be met. The aim of this course is to examine and keep abreast of the latest technologies used within an information and records management context. Primarily, the technologies used in archives and libraries abroad will be examined within a policy context. Topics will be introduced within the context of the preservation, use, and access of information. Some technologies will be demonstrated in class.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Lectures, seminars, discussions, assessments, assignments, presentations

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1) Özdemir, Lale. An Insight into the Transfer of Digital Records, ÜNAK Proceedings, 2013 pp 1-9. 2) Forde, H. Preserving Archives. Facet Publishing, London 2007 3) Kandur. H. Elektronik Belge Yönetini Sistem Kriterleri Referans Modeli (V.2.0) Istanbul, 2006. 4) Pearce-Moses, R. A Glossary of Archival and Records Terminology. Archival Fundamentals Series II, Chicago, 2005. 5) The National Archives, “DROID File Identification Tool.” http://www.nationalarchives.gov.uk/information-management/manage-information/policy-process/digital-continuity/file-profiling-tool-droid/ 6) http://www.nationalarchives.gov.uk/information-management/manage-information/selection-and-transfer/digital-records-transfer/ 7) Moss, Michael, ‘Without the Data, the Tools are Useless; Without the Software, the Data is Unmanageable.’ Journal of the Society of Archivists, 31:1, 1-14.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenciler dünya çapındaki bilgi merkezlerde kullanılan teknolojileri tanıma ve işlevliklerini anlatma becerisini kazanacaklardır
  • Öğrenciler Türkiye ve yurt dışındaki teknoloji kullanma süreçlerini karşılaştırma becerisini geliştireceklerdir
  • Öğrenciler Türkiye ve yurt dışındaki teknoloji kullanma süreçlerini karşılaştırma becerisini geliştireceklerdir
  • Öğrenciler bilgi merkezlerdeki kullanılan teknolojileri teknik açıdan analiz etme becerisini kazanacaklardır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Değişen Bilgi Mimarisi bağlamında teknoloji kullanımı ve güncel uygulama örnekleri
2 Bilgi Merkezlerinde teknoloji Kullanım türleri
3 Bilgi Merkezlerinde teknoloji Kullanımın Türkiye ve yurt dışı karşılaştırması
4 Arşivlerdeki teknoloji kullanımı: Dijital koruma süreci
5 Arşivlerdeki teknoloji kullanımı: Dijital koruma teknolojileri
6 Arşivlerdeki teknoloji Kullanımı : Dijital Transfer süreci
7 Arşivlerdeki teknoloji Kullanımı : Dijital Transfer teknolojileri
8 Ara Sınav Haftası
9 Arşivlerdeki teknoloji kullanımı: Web Arşivlenmesi
10 Arşivlerdeki teknoloji kullanımı: Web Süreklilik
11 Kütüphanelerdeki teknoloji kullanımı I
12 Kütüphanelerdeki teknoloji kullanımı II
13 E-Devlet süreci, teknoloji ve uygulamaları: Türkiye ve Yurt Dışı
14 Bilgi Merkezlerinde Veri Madenciliği kullanımı
15 EBYS kullanımı ve metadanın önemi
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 3 10 30
Ödev ve Hazırlığı 2 20 40
Sunum ve Hazırlığı 1 3 3
Araştırma ve Hazırlığı 3 10 30
Arasınav ve Hazırlığı 1 10 10
Final ve Hazırlığı 1 20 20

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi