Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Zihin Engelliler Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2014 - Zihin Engelliler Öğretmenliği EGT3005 Bilimsel Araştırma Yöntemleri Zorunlu 6 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bilimsel araştırmaya özgü temel akımları, paradigmaları ve kavramları (pozitivizm, hipotez, değişken, ölçme, ölçek vs.); bilimsel araştırmanın yapısını ve sürecini (araştırma konusu ve probleminin belirlenmesi, literatür taraması, araştırma deseninin geliştirilmesi, verilerin toplanması ve analizi, araştırma bulgularının raporlaştırılması) öğrencilere kavratmak; araştırma projesi vasıtasıyla bilimsel araştırmanın değişik boyutlarına ilişkin öğrencilerin becerilerinin ve eleştirel bakış açılarının gelişmesini sağlamak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bilimsel araştırmaya giriş & Bilimsel araştırmanın temelleri Bilimsel yaklaşımlar (pozitivizm & nitel yaklaşım; yorumlayıcı & nicel yaklaşım) Bilimsel araştırmada temel kavramlar Araştırma konusu ve probleminin seçimi Eleştirel kaynak incelemesi Bilimsel araştırmada veri türleri ve veri toplama araçları: Anket & Gözlem Bilimsel araştırmada veri türleri ve veri toplama araçları: Mülakat & Dökümanlar Araştırmada ölçme ve ölçekler Örneklem ve örneklem türleri Nicel ve nicel veri analizi Araştırma raporunun hazırlanması

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Proje-temelli (Öğrenme) Öğretim, Bireysel Proje, Sunuş Yoluyla Öğretim (Anlatım), Soru-Cevap, Tartışma, Slayt (PowerPoint) Gösterimi, Öğretmen Sunumu, Öğrenci Sunumu

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ali Balcı . Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara, 2007. Ali D. Arseven. Alan Araştırma Yöntemi Ankara , 1993. Niyazi Karasar. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara 1995. Saim Kaptan. Bilimsel Araştırma ve İstatistık Teknikleri. Ankara, 1995. Türker Baş. Anket nasıl hazırlanır ? Ankara, 2006.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • bilimsel araştırmaya özgü temel akımları, paradigmaları ve kavramları (pozitivizm, hipotez, değişken, ölçme, ölçek vs.) bilir ve açıklar
  • bilimsel araştırmanın yapısını ve sürecini (araştırma konusu ve probleminin belirlenmesi, literatür taraması, araştırma deseninin geliştirilmesi, verilerin toplanması ve analizi, araştırma bulgularının raporlaştırılması) bilir ve uygulamaya geçirir
  • araştırma projeleri vasıtasıyla bilimsel araştırmanın değişik boyutlarına ilişkin bilgi, beceri ve eleştirel bakış açısı geliştirir
  • bilimsel araştırmaya karşı olumlu bir tutum geliştirir ve açık görüşlü bir kişi olmanın önemini takdir eder
  • bir bilimsel araştırma raporunu olumlu ve olumsuz yönleri açısından değerlendirir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Bilmenin yolları, olgusal ve kuramsal süreç
2 Araştırmaların sınıflandırılması
3 Nicel araştırma türleri
4 Nicel araştırma türleri
5 Nitel araştırma türleri
6 Nitel araştırma türleri
7 Araştırma sürecinin aşamaları, bilimde etik
8 Arasınav haftası
9 Problemi tanımlama ve literatür tarama
10 Değişkenler, hipotez, amaç ve sınırlılıklar
11 Örnekleme yöntemleri
12 Anket geliştirme
13 Gözlem
14 Görüşme
15 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 1 14 14
Proje ve Hazırlığı 2 14 28
Sunum ve Hazırlığı 1 14 14
Araştırma ve Hazırlığı 1 14 14
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Final ve Hazırlığı 1 14 14

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5