Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Okul Öncesi Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2014 - Okul Öncesi Öğretmenliği EGT3005 Bilimsel Araştırma Yöntemleri Zorunlu 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bilimsel araştırmaya özgü temel akımları, paradigmaları ve kavramları (pozitivizm, hipotez, değişken, ölçme, ölçek vs.); bilimsel araştırmanın yapısını ve sürecini (araştırma konusu ve probleminin belirlenmesi, literatür taraması, araştırma deseninin geliştirilmesi, verilerin toplanması ve analizi, araştırma bulgularının raporlaştırılması) öğrencilere kavratmak; araştırma projesi vasıtasıyla bilimsel araştırmanın değişik boyutlarına ilişkin öğrencilerin becerilerinin ve eleştirel bakış açılarının gelişmesini sağlamak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bilimsel araştırmaya giriş & Bilimsel araştırmanın temelleri Bilimsel yaklaşımlar (pozitivizm & nitel yaklaşım; yorumlayıcı & nicel yaklaşım) Bilimsel araştırmada temel kavramlar Araştırma konusu ve probleminin seçimi Eleştirel kaynak incelemesi Bilimsel araştırmada veri türleri ve veri toplama araçları: Anket & Gözlem Bilimsel araştırmada veri türleri ve veri toplama araçları: Mülakat & Dökümanlar Araştırmada ölçme ve ölçekler Örneklem ve örneklem türleri Nicel ve nicel veri analizi Araştırma raporunun hazırlanması

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Proje-temelli (Öğrenme) Öğretim, Bireysel Proje, Sunuş Yoluyla Öğretim (Anlatım), Soru-Cevap, Tartışma, Slayt (PowerPoint) Gösterimi, Öğretmen Sunumu, Öğrenci Sunumu

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Altunışık,R.; Coşkun,R.;Bayraktaroğu,S.;Yıldırım,E.(2005).Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (4.basım).Sakarya: Sakarya Kitabevi. Balcı,A. (2004).Sosyal Bilimlerde Araştırma. Yöntem, Teknik ve İlkeler (4.basım). Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Büyüköztürk,Ş.;Kılıç,E.;Akgün,Ö.;Karadeniz,Ş.;Demirel,F.(2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıhılık. Karasar,N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (14.basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Sümer,N.;Demirutku,K.;Özkan,T. (2005). Araştırma Teknikleri. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Yıldırım,A.;Şimşek,H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5.basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • bilimsel araştırmaya özgü temel akımları, paradigmaları ve kavramları (pozitivizm, hipotez, değişken, ölçme, ölçek vs.) bilir ve açıklar
  • bilimsel araştırmanın yapısını ve sürecini (araştırma konusu ve probleminin belirlenmesi, literatür taraması, araştırma deseninin geliştirilmesi, verilerin toplanması ve analizi, araştırma bulgularının raporlaştırılması) bilir ve uygulamaya geçirir
  • araştırma projeleri vasıtasıyla bilimsel araştırmanın değişik boyutlarına ilişkin bilgi, beceri ve eleştirel bakış açısı geliştirir
  • bilimsel araştırmaya karşı olumlu bir tutum geliştirir ve açık görüşlü bir kişi olmanın önemini takdir eder
  • bir bilimsel araştırma raporunu olumlu ve olumsuz yönleri açısından değerlendirir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Öğrencilerle tanışma, dersin amaç, önem, içerik ve kaynak kitaplarının açıklanması
2 Bilimin tanımı, işlevleri, temel nitelikleri
3 Bilimsel araştırmanın nitelikleri türleri, aşamaları,
4 Araştırmanın problemi, amacı; değişkenler; hipotez; araştırmanın önemi
5 Varsayımlar, sınırlılıklar, tanımlar
6 Nitel ve nicel araştırmalar ve özellikleri
7 Araştırma modellerinden tarama modeli ve türleri
8 Ara sınav haftası
9 Araştırma modellerinden deneme modeli ve türleri
10 Evren ve örneklem
11 Veri toplama araçları (anket, gözlem, görüşme, testler) ve özellikleri
12 Veri toplama araçları (anket, gözlem, görüşme, testler) ve özellikleri
13 Araştırma bulguları ve yorumlanması
14 Araştırma sonucunun raporlaştırılması
15 Araştırma sonucunun raporlaştırılması
16 Dönem Sonu Sınavına Hazırlık
17 Dönem Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 2 28
Proje ve Hazırlığı 14 2 28
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 14 2 28
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5