Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Zihin Engelliler Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Zihin Engelliler Öğretmenliği - Lisans OZE344 Bilimsel Araştırma Yöntemleri Zorunlu 6 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bilim ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinin anlaşılarak, araştırmaları değerlendirebilme ve araştırma projeleri ortaya koyabilme yeterliliğini geliştirmeyi amaçlayan bir derstir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Tanışma ve ders programının tanıtılması, Bilim, Bilimsel paradigmalar, Bilimsel araştırmada problem seçimi, amaç, önem sınırlılıklar, sayıltılar, Bilimsel araştırmada yöntem: Tarama modelleri, Bilimsel araştırmada yöntem: Deneme modelleri, Evren ve örneklem, Verilerin toplanması: Geçerlilik ve güvenilirlik/ Yabancı testlerin uyarlanması, İçerik analizi, Anket, Tutum ve tutum ölçekleri, Gözlem, Görüşme, Tez inceleme, Bilimsel araştırmada etik.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Ders soru cevap ve tartışma ağırlıklı olarak öğretmen sunusu olarak gerçekleştirilecektir.

Staj Durumu

Staj uygulaması yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

REFERENCES BİLİMİ KONU ALAN KİTAPLAR 1. Bahadır, O. (1996). Osmanlılarda bilim. İstanbul: Sarmal. 2. Balcı, A.(2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. (3.baskı). Ankara: Pegem. 3. Barzun, J., Graff, F.H. (1997). Modern araştırmacı (F. Dilber çev.), (3.basım). Ankara: TÜBİTAK. 4. Bilhan, S. (1988). Orta Asya bilgin Türk hükümdarlar devletinde eğitim bilim sanat. Ankara: Türk Diyanet Vakfı. 5. Brockman, J. (ed.) (2007). Kanıtı olmayan gerçekler. (Duygu Akın çev.). İstanbul: NTV. 6. Dorman, E. (2011). Modern bilim: Tanrı var. İstanbul: İstanbul 7. Gjertsen, D. (2000). Bilim ve felsefe. (F. Kurtulmuş çev.). İstanbul: Say. 8. Gott, J.R. (2005). Einstein evreninde zaman yolculuğu (E.K. Yıldırım çev.; C. Yalçın ed.). Ankara: Arkadaş. (orijinalinin basım tarihi 2001) 9. Guibenkian Komisyonu. (1998). Sosyal bilimleri açın. (Ş. Tekeli çev.). (2.Baskı). İstanbul: Metis. 10. Gürsakal, N. (2007). Sosyal bilimler: Karmaşıklık ve kaos. Ankara: Nobel. 11. Hawking, S. (2006). Zamanın daha kısa tarihi (S. Övünç, çev.). İstanbul: Doğan Kitap. (orijinalinin basım tarihi 2005) 12. Horgan, J. (2003) Bilimin sonu (A. Ergenç, çev.). İstanbul: Gelenek. 13. Mayor, F., Forti, A. (2000). Bilim ve iktidar. (M. Küçük, çev.). (9.baskı). Ankara: TÜBİTAK. 14. Medevar, B.P. (1994). Genç bilimadamına öğütler. (N. Arık çev.). Ankara: TÜBİTAK. 15. Özlem, D. (2008). Felsefe ve doğa bilimleri. Ankara: Doğu Batı. 16. Resnik, D.B. (2004). Bilim etiği (V. Mutlu çev.) İstanbul: Ayrıntı. 17. Ruelle, D. (2000). Rastlantı ve kaos. (D. Yurtören çev.). (15.basım). Ankara: TÜBİTAK. 18. Russel, B. (2005). Din ve bilim (2. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. (orijinalinin basım tarihi 1935) 19. Sagan, K. (2006). Milyarlarca ve Milyarlarca: Millenyum eşiğinde yaşam ve ölüm üzerine düşünceler. (F. Baytok çev.) Ankara: TÜBİTAK. 20. Sertöz, S. (1998). Matematiğin aydınlık dünyası. (8.basım). Ankara: TÜBİTAK. 21. Smith, P. (2001). Rönesans ve reform çağı: Bir sosyal arkaplan çalışması. (S. Çağlayan çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. 22. Snow, P.C. (2001). İki kültür (T. Birkan, çev.). Ankara: TÜBİTAK. 23. Stannard, R. (2002). Yeni 1000 yılda tanrı. (A. Atabek çev.). İstanbul: Gelenek. 24. Ströker, E. (1989). Bilim kuramına giriş (D. Özlem çev.). İstanbul: Ara. 25. Westfall, S.R. (2000). Modern bilimin doğuşu (İ.H. Duru çev.), (11.basım). Ankara: TÜBİTAK. 26. Yıldırım, C. (1995). Bilimin öncüleri. Ankara: TÜBİTAK. BİLİMİ KONU ALAN MAKALELER 27. Bağdatlı, C. (1999). Farklı engramlar kuramına giriş, Bilgi ve Toplum, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Y., 2, 133-140. 28. Gürsakal, N. (1999). Yeni bilim, Bilgi ve Toplum, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Y., 2, 113-132. 29. İnam, A. (1999) Sanal gerçekliğin gerçekliği mi, gerçek gerçekliğin sanallığı mı?, Bilgi ve Toplum, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Y., 2, 17-22. BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİNE YÖNELİK KİTAPLAR 30. Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları: Sık kullanılan istatistiksel analizler ve açıklamalı SPSS çözümleri. İstanbul: İdeal. 31. Alpar, R. (2010). Uygulamalı istatistik ve geçerlik güvenirlik. Ankara: Detay. 32. Arıkan, R. (1995). Araştırma teknikleri ve rapor yazma. Ankara: Tutibay. 33. Arlı, M. ve Nazik, H. (2001). Bilimsel araştırmaya giriş. Ankara: Gazi kitabevi. 34. Arseven, A.D. (1993). Alan araştırma yöntemi. Ankara. 35. Aziz, A. (1994). Araştırma yöntemleri, teknikleri ve iletişim. (Genişletilmiş 2.basım). Ankara: Turhan. 36. Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi: Teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal. 37. Böke, K. (Ed.). (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: ALFA 38. Büyüköztürk, Ş. (2002). Veri analizi Elkitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: PegemA. 39. Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler: Öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Ankara: PegemA,. 40. Çömlekçi, N. (2003). Deney tasarımı ilke ve teknikleri. İstanbul: Alfa. 41. Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı. 42. Ekiz, D. (Ed.) (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri. İstanbul: Lisans. 43. Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist metodoloji: Bilimsel araştırma tasarımı ve istatistiksel yöntemler analiz ve yorum. Ankara: Erk. 44. Erkuş, A. Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. 45. Geray, H. (2006). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş: İletişim alanından örneklerle. (geliştirilmiş 2. Baskı). Ankara: Siyasal. 46. Gökçe, O. (2006). İçerik analizi: Kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal. 47. Hyman, R. (1990) Psikolojik araştırmanın niteliği. (Y. Özakpınar, çev.). Konya, Selçuk Üniversitesi Yayınları. 48. İslamoğlu, H.A. (2002). Bilimsel araştırma yöntemleri. İstanbul: Beta. 49. Kaptan, S. (1991). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara. 50. Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi (10.baskı). Ankara: Nobel. 51. Kıran, Z. ve Kıran, A.E. (2000). Yazınsal okuma süreçleri: Dilbilim, göstergebilim ve yazınbilim yöntemleriyle çözümlemeler. Ankara: Seçkin. 52. Kuş, E. (2003). Nicel ve nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı. 53. Özdamar, Kazım (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: Kaan. 54. Punch, K.F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş: Nitel ve nicel yaklaşımlar (D. Bayrak, H.B. Arslan, Z. Akyüz çev.). Ankara: Siyasal. 55. Sipahi, B.,Yurtkoru, E.S., Çinko, M. (2008). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi (2. Baskı). İstanbul: Beta. 56. Şeker, H. Ve Gençdoğan, B. (2006). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme. Ankara: Nobel 57. Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin. 58. Tavşancıl, E. ve Aslan E.A. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon. 59. Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (3. Baskı).. Ankara: Nobel. 60. Tekin, V. N. (2009). SPSS uygulamalı istatistik teknikleri (2. Baskı). Ankara: Seçkin. 61. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin. BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİNE YÖNELİK MAKALELER 62. Ergin, D.Y. (1992). Örneklemin temsil ediciliği, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4, 73-95. 63. Ergin, D.Y. (1994). Örnekleme türleri, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 91-102. 64. Ergin, D.Y. (1995). Ölçeklerde geçerlik ve güvenirlik, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7, 125-148. 65. Kılıççı, Y. (1995). Bir araştırma raporu eleştirisinde ve düzenlenmesinde kullanılabilecek ölçütler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 179-182. 66. Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme, Eğitim Yönetimi, Güz, 543-557. BİLİMSEL ARAŞTIRMANIN YAYIMLANMASI VE RAPORLAŞTIRILMASINA YÖNELİK KİTAPLAR 67. Alaçam, E. (1995). Bilimsel etkinlik ve yayım. Ankara: Türkiye bilimsel ve araştırma kurumu. 68. Amerikan Psikoloji Derneği (2009). Yayım kılavuzu (Beşinci basımın Türkçesi, C. Pamay ve Z.G. Üstün çev.; H. Ekşi, ed.). (orijinalinin basım tarihi 2001). İstanbul: Kaknüs 69. Dinler, Z. (2000). Bilimsel araştırma ve Internet’e bağlı bilgi merkezleri. (Gözden geçirilmiş 2.basım). Bursa: Ekin. 70. Karasar, N. (1991). Araştırmalarda rapor hazırlama. (5.baskı). Ankara.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Bilimin farklı tanımlarını yapar
  • Bilimin ve bilimsel araştırmanın temel niteliklerini belirtir
  • Araştırmanın bölümlerini, aşamalarını ve işlevlerini açıklar
  • Araştırma modelleri arasındaki farkları açıklar
  • Basit araştırma problemleri kurgular
  • Araştırma makalelerini eleştirir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Tanışma ve ders programının tanıtılması
2 Bilim, Bilimsel paradigmalar
3 Bilimsel araştırmada problem seçimi, amaç, önem sınırlılıklar, sayıltılar
4 Bilimsel araştırmada yöntem: Tarama modelleri
5 Bilimsel araştırmada yöntem: Deneme modelleri
6 Evren ve örneklem
7 Verilerin toplanması: Geçerlilik ve güvenilirlik/ Yabancı testlerin uyarlanması
8 Ara Sınav
9 İçerik analizi
10 Anket
11 Tutum ve tutum ölçekleri
12 Gözlem
13 Görüşme
14 Tez inceleme
15 Bilimsel araştırmada etik
16 Çalışma haftası
17 Final

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ödev ve Hazırlığı 40 1 40
Arasınav ve Hazırlığı 5 1 5
Final ve Hazırlığı 5 1 5

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6