Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık - Lisans | PDR443 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri | Zorunlu | 7 | 4,00 | 2 | 0 |
Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık - Lisans | PDR443 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri | Zorunlu | 7 | 4,00 | 2 | 0 |
Bilim ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinin anlaşılarak, araştırmaları değerlendirebilme ve araştırma projeleri ortaya koyabilme yeterliliğini geliştirmeyi amaçlayan bir derstir.
-
Bilim; Bilimsel paradigmalar (geleneksel bilim anlayışı, post modern bilm anlayışı); Bilimsel araştırmanın nitelikleri; Bilimsel araştırma türleri; Bilimsel bir araştırmanın bölümleri; Problem seçimi; Araştırma modelleri (tarama ve deneme modelleri); Evren ve örneklem; Veri toplama araçlarının geçerlilik ve güvenilirliği; İçerik analizi; Anket; Tutum ve Tutum ölçekleri; Gözlem; Görüşme; Bilmsel araştırmada etik kurallar.
Sunu; soru cevap; grup tartışmaları
Yok
Türkçe
Alaçam, E. (1995). Bilimsel etkinlik ve yayım. Ankara: Türkiye bilimsel ve araştırma kurumu. Arıkan, R. (1995). Araştırma teknikleri ve rapor yazma. Ankara: Tutibay. Arlı, M. ve Nazik, H. (2001). Bilimsel araştırmaya giriş. Ankara: Gazi kitabevi. Arseven, A.D. (1993). Alan araştırma yöntemi. Ankara. Aziz, A. (1994). Araştırma yöntemleri, teknikleri ve iletişim. (Genişletilmiş 2.basım). Ankara: Turhan kitabevi. Bağdatlı, C. (1999). Farklı engramlar kuramına giriş, Bilgi ve Toplum, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Y., 2, 133-140. Bahadır, O. (1996). Osmanlılarda bilim. İstanbul: Sarmal. Balcı, A.(2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. (3.baskı). Ankara: Pegem. Barzun, J., Graff, F.H. (1997). Modern araştırmacı. (F. Dilber çev.). (3.basım). TÜBİTAK. Bilhan, S. (1988). Orta Asya bilgin Türk hükümdarlar devletinde eğitim bilim sanat. Ankara: Türk Diyanet Vakfı,. Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler: Öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Ankara: PegemA,. Büyüköztürk, Ş. (2002). Veri analizi Elkitabı: İstatistik araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: PegemA. Çömlekçi, N. (2003). Deney tasarımı ilke ve teknikleri. İstanbul: Alfa. Dinler, Z. (2000). Bilimsel araştırma ve Internet’e bağlı bilgi merkezleri. (Gözden geçirilmiş 2.basım). Bursa: Ekin. Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı. Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist metodoloji: Bilimsel araştırma tasarımı ve istatistiksel yöntemler analiz ve yorum. Ankara: Erk. Ergin, D.Y. (1995). Ölçeklerde geçerlik ve güvenirlik, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7, 125-148 Ergin, D.Y. (1994). Örnekleme türleri, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 91-102. Ergin, D.Y. (1992). Örneklemin temsil ediciliği, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4, 73-95. Gjertsen, D. (2000). Bilim ve felsefe. (F. Kurtulmuş çev.). İstanbul: Say. Guibenkian Komisyonu. (1998). Sosyal bilimleri açın. (Ş. Tekeli çev.). (2.Baskı). İstanbul: Metis. Gürsakal, N. (1999). Yeni bilim, Bilgi ve Toplum, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Y., 2, 113-132. Horgan, J. (2003) Bilimin sonu (A. Ergenç, çev.). İstanbul: Gelenek Hyman, R. (1990) Psikolojik araştırmanın niteliği. (Y. Özakpınar, çev.). Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları. İnam, A. (1999) Sanal gerçekliğin gerçekliği mi, gerçek gerçekliğin sanallığı mı?, Bilgi ve Toplum, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Y., 2, 17-22. İslamoğlu, H.A. (2002). Bilimsel araştırma yöntemleri. İstanbul: Beta. Kaptan, S. (1991). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara. Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. (10.baskı). Ankara: Nobel. Karasar, N. (1991). Araştırmalarda rapor hazırlama. (5.baskı). Ankara. Kılıççı, Y. (1995). “Bir araştırma raporu eleştirisinde ve düzenlenmesinde kullanılabilecek ölçütler”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 179-182. Kıran, Z. ve Kıran, A.E. (2000). Yazınsal okuma süreçleri:Dilbilim, göstergebilim ve yazınbilim yöntemleriyle çözümlemeler. Ankara: Seçkin. Kuş, E. (2003). Nicel ve nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı. Mayor, F., Forti, A. (2000). Bilim ve iktidar. (M. Küçük, çev.). (9.baskı). TÜBİTAK. Medevar, B.P. (1994). Genç bilimadamına öğütler. (N. Arık çev.). TÜBİTAK. Özdamar, Kazım (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: Kaan. Ruelle, D. (2000). Rastlantı ve kaos. (D. Yurtören çev.). (15.basım). TÜBİTAK. Sertöz, S. (1998). Matematiğin aydınlık dünyası. (8.basım). TÜBİTAK. Smith, P. (2001). Rönesans ve reform çağı: Bir sosyal arkaplan çalışması. (S. Çağlayan çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Snow, P.C. (2001). İki kültür. (T. Birkan çev.). TÜBİTAK. Stannard, R. (2002). Yeni 1000 yılda tanrı. (A. Atabek, çev.). İstanbul: Gelenek. Ströker, E. (1989). Bilim kuramına giriş. (D. Özlem çev.). Ara, İstanbul. Tavşancıl, E. ve Aslan E.A. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon. Türnüklü, A. (2000). “Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme”, Eğitim Yönetimi, Güz, 543-557. Westfall, S.R. (2000). Modern bilimin doğuşu. (İ.H. Duru çev.). (11.basım). TÜBİTAK. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin. Yıldırım, C. (1995). Bilimin öncüleri. TÜBİTAK.
----
Hafta | Teorik |
---|---|
1 | Tanışma ve ders programının tanıtılması |
2 | Bilim, Bilimsel paradigmalar |
3 | Bilimsel araştırmada problem seçimi, amaç, önem sınırlılıklar, sayıltılar |
4 | Bilimsel araştırmada yöntem: Tarama modelleri |
5 | Bilimsel araştırmada yöntem: Deneme modelleri |
6 | Evren ve örneklem |
7 | Geçerlilik ve güvenilirlik |
8 | Vize |
9 | Veri Toplama Araçları |
10 | Gözlem |
11 | Görüşme |
12 | Bulgular |
13 | Tartışma |
14 | Bilimsel araştırmada etik |
15 | Bilimsel araştırmada etik |
16 | Ders Çalışma Haftası |
17 | Final |
Değerlendirme | Değer |
---|---|
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Değer |
Final Sınavı | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Proje ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ödev ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Atölye ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Sunum ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Seminer ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Demo ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Araştırma ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Rapor ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Arasınav ve Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Final ve Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Teorik Ders Saati | 15 | 2 | 30 |
Uygulama Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
ÖÇ1 | |||||||||||||||||||
ÖÇ2 | |||||||||||||||||||
ÖÇ3 | |||||||||||||||||||
ÖÇ4 | |||||||||||||||||||
ÖÇ5 | |||||||||||||||||||
ÖÇ6 | |||||||||||||||||||
ÖÇ7 |