Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık - Lisans PDR443 Bilimsel Araştırma Yöntemleri Zorunlu 7 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bilim ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinin anlaşılarak, araştırmaları değerlendirebilme ve araştırma projeleri ortaya koyabilme yeterliliğini geliştirmeyi amaçlayan bir derstir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bilim; Bilimsel paradigmalar (geleneksel bilim anlayışı, post modern bilm anlayışı); Bilimsel araştırmanın nitelikleri; Bilimsel araştırma türleri; Bilimsel bir araştırmanın bölümleri; Problem seçimi; Araştırma modelleri (tarama ve deneme modelleri); Evren ve örneklem; Veri toplama araçlarının geçerlilik ve güvenilirliği; İçerik analizi; Anket; Tutum ve Tutum ölçekleri; Gözlem; Görüşme; Bilmsel araştırmada etik kurallar.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Sunu; soru cevap; grup tartışmaları

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Alaçam, E. (1995). Bilimsel etkinlik ve yayım. Ankara: Türkiye bilimsel ve araştırma kurumu. Arıkan, R. (1995). Araştırma teknikleri ve rapor yazma. Ankara: Tutibay. Arlı, M. ve Nazik, H. (2001). Bilimsel araştırmaya giriş. Ankara: Gazi kitabevi. Arseven, A.D. (1993). Alan araştırma yöntemi. Ankara. Aziz, A. (1994). Araştırma yöntemleri, teknikleri ve iletişim. (Genişletilmiş 2.basım). Ankara: Turhan kitabevi. Bağdatlı, C. (1999). Farklı engramlar kuramına giriş, Bilgi ve Toplum, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Y., 2, 133-140. Bahadır, O. (1996). Osmanlılarda bilim. İstanbul: Sarmal. Balcı, A.(2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. (3.baskı). Ankara: Pegem. Barzun, J., Graff, F.H. (1997). Modern araştırmacı. (F. Dilber çev.). (3.basım). TÜBİTAK. Bilhan, S. (1988). Orta Asya bilgin Türk hükümdarlar devletinde eğitim bilim sanat. Ankara: Türk Diyanet Vakfı,. Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler: Öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Ankara: PegemA,. Büyüköztürk, Ş. (2002). Veri analizi Elkitabı: İstatistik araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: PegemA. Çömlekçi, N. (2003). Deney tasarımı ilke ve teknikleri. İstanbul: Alfa. Dinler, Z. (2000). Bilimsel araştırma ve Internet’e bağlı bilgi merkezleri. (Gözden geçirilmiş 2.basım). Bursa: Ekin. Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı. Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist metodoloji: Bilimsel araştırma tasarımı ve istatistiksel yöntemler analiz ve yorum. Ankara: Erk. Ergin, D.Y. (1995). Ölçeklerde geçerlik ve güvenirlik, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7, 125-148 Ergin, D.Y. (1994). Örnekleme türleri, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 91-102. Ergin, D.Y. (1992). Örneklemin temsil ediciliği, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4, 73-95. Gjertsen, D. (2000). Bilim ve felsefe. (F. Kurtulmuş çev.). İstanbul: Say. Guibenkian Komisyonu. (1998). Sosyal bilimleri açın. (Ş. Tekeli çev.). (2.Baskı). İstanbul: Metis. Gürsakal, N. (1999). Yeni bilim, Bilgi ve Toplum, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Y., 2, 113-132. Horgan, J. (2003) Bilimin sonu (A. Ergenç, çev.). İstanbul: Gelenek Hyman, R. (1990) Psikolojik araştırmanın niteliği. (Y. Özakpınar, çev.). Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları. İnam, A. (1999) Sanal gerçekliğin gerçekliği mi, gerçek gerçekliğin sanallığı mı?, Bilgi ve Toplum, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Y., 2, 17-22. İslamoğlu, H.A. (2002). Bilimsel araştırma yöntemleri. İstanbul: Beta. Kaptan, S. (1991). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara. Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. (10.baskı). Ankara: Nobel. Karasar, N. (1991). Araştırmalarda rapor hazırlama. (5.baskı). Ankara. Kılıççı, Y. (1995). “Bir araştırma raporu eleştirisinde ve düzenlenmesinde kullanılabilecek ölçütler”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 179-182. Kıran, Z. ve Kıran, A.E. (2000). Yazınsal okuma süreçleri:Dilbilim, göstergebilim ve yazınbilim yöntemleriyle çözümlemeler. Ankara: Seçkin. Kuş, E. (2003). Nicel ve nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı. Mayor, F., Forti, A. (2000). Bilim ve iktidar. (M. Küçük, çev.). (9.baskı). TÜBİTAK. Medevar, B.P. (1994). Genç bilimadamına öğütler. (N. Arık çev.). TÜBİTAK. Özdamar, Kazım (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: Kaan. Ruelle, D. (2000). Rastlantı ve kaos. (D. Yurtören çev.). (15.basım). TÜBİTAK. Sertöz, S. (1998). Matematiğin aydınlık dünyası. (8.basım). TÜBİTAK. Smith, P. (2001). Rönesans ve reform çağı: Bir sosyal arkaplan çalışması. (S. Çağlayan çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Snow, P.C. (2001). İki kültür. (T. Birkan çev.). TÜBİTAK. Stannard, R. (2002). Yeni 1000 yılda tanrı. (A. Atabek, çev.). İstanbul: Gelenek. Ströker, E. (1989). Bilim kuramına giriş. (D. Özlem çev.). Ara, İstanbul. Tavşancıl, E. ve Aslan E.A. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon. Türnüklü, A. (2000). “Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme”, Eğitim Yönetimi, Güz, 543-557. Westfall, S.R. (2000). Modern bilimin doğuşu. (İ.H. Duru çev.). (11.basım). TÜBİTAK. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin. Yıldırım, C. (1995). Bilimin öncüleri. TÜBİTAK.

Dersin Web Sayfası

----

Öğrenme Çıktıları

  • Bilimsel yöntemlere ilişkin farklı görüşleri söyleyebilme
  • Nicel ve nitel araştırma yöntemleri arasındaki farkı ifade edebilme
  • Veri toplama araçlarını geçerlilik ve güvenilirlik ölçütlerine göre değerlendirebilme
  • Veri toplama tekniklerinin yararlarını ve sınırlılıklarını açıklayabilme
  • Bilimsel araştırma raporlarını eleştirebilme
  • Araştırma önerisi yazabilme
  • Bilimsel araştırmalarda uyulması gerekli etik ilkeleri söyleyebilme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Tanışma ve ders programının tanıtılması
2 Bilim, Bilimsel paradigmalar
3 Bilimsel araştırmada problem seçimi, amaç, önem sınırlılıklar, sayıltılar
4 Bilimsel araştırmada yöntem: Tarama modelleri
5 Bilimsel araştırmada yöntem: Deneme modelleri
6 Evren ve örneklem
7 Geçerlilik ve güvenilirlik
8 Vize
9 Veri Toplama Araçları
10 Gözlem
11 Görüşme
12 Bulgular
13 Tartışma
14 Bilimsel araştırmada etik
15 Bilimsel araştırmada etik
16 Ders Çalışma Haftası
17 Final

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 2 28
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 5 3 15
Teorik Ders Saati 15 2 30
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
ÖÇ7