Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Biyoloji

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Biyoloji - Lisans - 2014 BYL2026 Bitki Morfolojisi ve Sistematiği II-Tohumlu Zorunlu 4 5,00 2 2

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

1. Bu bilim dalının, hangi ihtiyaçlara binaen, ya da hangi eksiklikleri tamamlamak üzere ve nasıl doğduğunu, hangi aşamalardan geçtiğini, hangi bilim adamlarının emek sarfettiğini ve bugünlere nasıl ulaştığını öğretmek. 2. Bitki taxonlarının, bilimsel olarak nasıl adlandırıldığını (Nomenclature), bunun hangi kurallar dâhilinde yapıldığını, nasıl sınıflandırıldığını (Classification), sınıflandırmanın hangi mantığa dayandığını, kriterlerinin neler olduğunu, adlandırılmış ve sınıflandırılmış olan herhangi bir taxonun, tanıtımının (Description) nasıl yapılacağını, bunun hangi kriterlere dayandığını öğretmek. 3. Zaman içinde gelişim süreci boyunca ortaya atılmış sınıflandırma sistemlerini ve bu sistemlerin özelliklerini tanıtmak. 4. Bitki taxonlarının sınıflandırılmasında, hangi kategorilerin kullanıldığını, bunların sabit olan sırasını, belirli bir standart takısı bulunanların bu takılarının neler olduğunu, örneklerle öğretmek. 5. Bitki Sistematiği biliminin temel taşlarından olan ‘Species (Tür)’, ‘Genus (Cins)’, ‘Familia (Familya)’ ‘Endemik’, ‘Cosmopolitan (Kozmopolit) vs. gibi kavramları öğretmek. 6. ‘Herbarium’ kavramını, bunun nasıl doğduğunu, gerekliliğini ve özelliklerini öğretmek. 7. Divisio Spermatophyta (Tohumlu Bitkiler)’nın özelliklerini, detaylı olarak öğretmek 8. Subdivisio Gymnospermae (Açık Tohumlu Bitkiler)’nin özelliklerini detaylı olarak öğretmek 9. Subdivisio Gymnospermae üyesi bâzı önemli familiarı, bu familialara mensup başlıca taxonları tanıtmak (Ayrıca öğrenci, bu taxonlardan bâzılarını, dersin laboratuarında görüp incelemek suretiyle de, bilgilerini pekiştirecektir). 10. Subdivisio Angiospermae (Kapalı Tohumlu Bitkiler)’nin özelliklerini, detaylı olarak öğretmek 11. Classis Magnoliopsida /Dicotyledoneae Grubu’nun özelliklerini detaylı olarak öğretmek. Bu gruba mensup önemli familiaları ve bu familialara mensup taxonları, örneklerle öğretmek (Ayrıca öğrenci, bu taxonlardan bâzılarını, dersin laboratuarında görüp incelemek suretiyle de, bilgilerini pekiştirecektir). 12. Classis Liliopsida / Monocotyledoneae Grubu’nun özelliklerini detaylı olarak öğretmek. Bu gruba mensup önemli familiaları ve bu familialara mensup taxonları, örneklerle öğretmek (Ayrıca öğrenci, bu taxonlardan bâzılarını, dersin laboratuarında görüp incelemek suretiyle de, bilgilerini pekiştirecektir). 13. Nihayet, tüm bu bilgilerin ışığında, Doğa’daki olağanüstü ve hârikulâde bir bitki çeşitliliği bulunduğunu, bunların, İlâhî bir nizam dahilinde hayatlarını sürdürdüklerini, ürediklerini, faaliyetlerini, hiç şaşmadan yerine getirdiklerini ve genel olarak da, Doğa’nın işleyişini öğretmek.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Sistematik Kategoriler (Divisio, Classis, Ordo, familia, Genus, Species, Subspecies, Varietas) ve özellikleri, bitkilerin adlandırılması (Nomenclature) ve kuralları; Bitki örneklerinin toplanması ve herbarium örneği haline getirilmesi; Bitkileri sınıflandırma sistemleri : yapay sistemler, mekânik sistemler, doğal sistemler, filogenetik sistemler; Divisio Spermatophyta (Tohumlu Bitkiler)’nın genel özellikleri; Subdiviio Gymnospermae’nin (Açık Tohumlu Bitkiler) genel özellikleri ve Gymnospermae familiaları: Cycadaceae, Ginkgoaceae, Pinaceae, Cupressaceae, Taxaceae, Ephedraceae; Subdivisio Angiospermae’nin (Kapalı Tohumlu Bitkiler) genel özellikleri, hayat devresi, çift döllenme; Classis Magnoliopsida / Dicotyledoneae ‘nin genel özellikleri, Dicotyledoneae familiaları: Magnoliaceae, Lauraceae, Piperaceae, Aristolochiaceae, Nymphaeaceae, Ranunculaceae, Papaveraceae, Platanaceae, Hamamelidaceae; Ulmaceae, Moraceae, Urticaceae, Juglandaceae, Fagaceae, Cactaceae; Chenopodiaceae, Caryophyllaceae, Polygonaceae, Theaceae, Malvaceae, Nepenthaceae; Cistaceae, Cucurbitaceae, Salicaceae, Brassicaceae / Cruciferae, Rosaceae; Fabaceae /Leguminosae, Euphorbiaceae, Vitaceae, Apiaceae / Umbelliferae, Solanaceae, Convolvulaceae; Lamiaceae / Labiatae, Oleaceae, Scrophulariaceae, Campanulacerae, Rubiaceae, Asteraceae /Compositae; Classis Liliopsida / Monocotyledoneae ‘nin genel özellikleri, Monocotyledoneae familiaları: Alismataceae, Potamogetonaceae, Arecaceae, Araceae, Lemnaceae, Commelinaceae, Juncaceae, Poaceae /Gramineae, Musaceae, Liliaceae,Irıdaceae, Orchidaceae.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

‘Bitki Morfolojisi ve Sistematiği –II (Tohumlu Bitkiler)’ dersi, ‘Sözlü Anlatım’ şeklinde verilmektedir. Ayrıca, öğrencilere, yazılı not da sunulmaktadır. Bunun yanında, öğrencilere, ders esnasında sık sık konu ile ilgili sorular sorulmakta, öğrencilerin konu ile ilgili soruları da cevaplanmaktadır. Bu suretle, öğrencilerin de derse aktif olarak iştirak etmeleri amacı güdülmektedir. Dersin laboratuarında da, öğrencilere, ders konuları ile paralelite arzedecek şekilde bitki örnekleri gösterilmekte, tanıtılmakta ve incelenmektedir. Bu suretle, dersi alan öğrencilerin, teorik bilgilerini, pratik ile pekiştirmeleri sağlanmaya çalışılmaktadır.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. HUTCHINSON, J., 1960, The Families of Flowering Plants, Vol. I: Dicotyledons, MacMillan & Co. Ltd., London. 2. HUTCHINSON, J., 1964, The Families of Flowering Plants, Vol.I I: Monocotyledons, MacMillan & Co. Ltd., London. 3. ENGLER, A., 1964, Syllabus der Pflanzenfamilien, II. Band : Angiospermen, Übersicht über die Florengebiete der Erde, Gebrüder Borntraeger, Berlin. 4. HEYWOOD, V.H., 1978, Flowering Plants of the World, Oxford Univ. Pres, Oxford. 5. JONES, S.B. and LUCHSINGER, A.E., 1987; Plant Sysytematics, McGraw-Hill Book Company, New York. 6. BALTISBERGER, M., 1997, Systematische Botanik, Einheimische Farn und Samenpflanzen, 2. Auflage, vdf Hochschulverlag AG an der ETH, Zürich.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, bitkilerin sınıflandırılmasında kullanılan “sınıf, ordo, familia, genus, species vs. gibi kavramları öğrenecektir.
  • Öğrenci, bitkileri sınıflandırma sistemlerini, mukayeseli olarak öğrenecektir.
  • Öğrenci, bitkilerin nasıl ve hangi kurallar dahilinde adlandırıldıklarını, deskripsiyonlarının nasıl yapıldığını öğrenecektir.
  • Öğrenci, Regnum Plantae /Vegetable (Bitkiler Alemi)’nin, en çok üyeye sahip ve en dominant grubu olan Divisio Spermatophyta (Tohumlu Bitkiler) Bölümü’nün önemli ve dominant familialarının özelliklerini, bu familialara mensup olan başlıca taksonları öğrenecek ve tanıyacaktır. Bu taxonlardan bâzı örnekleri de, laboratuarda incelemek suretiyle, bilgilerini pekiştirecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Sistematik Kategoriler (Divisio, Classis, Ordo, familia, Genus, Species, Subspecies, Varietas) ve özellikleri, bitkilerin adlandırılması (Nomenclature) ve kuralları
2 Bitki örneklerinin toplanması ve herbarium örneği haline getirilmesi; Bitkileri sınıflandırma sistemleri : yapay sistemler, mekânik sistemler, doğal sistemler, filogenetik sistemler
3 Divisio Spermatophyta (Tohumlu Bitkiler)’nın genel özellikleri
4 Subdiviio Gymnospermae’nin (Açık Tohumlu Bitkiler) genel özellikleri ve Gymnospermae familiaları: Cycadaceae, Ginkgoaceae, Pinaceae, Cupressaceae, Taxaceae, Ephedraceae
5 Subdivisio Angiospermae’nin (Kapalı Tohumlu Bitkiler) genel özellikleri, hayat devresi, çift döllenme
6 Classis Magnoliopsida / Dicotyledoneae ‘nin genel özellikleri,
7 Dicotyledoneae familiaları: Magnoliaceae, Lauraceae, Piperaceae, Aristolochiaceae, Nymphaeaceae, Ranunculaceae, Papaveraceae, Platanaceae, Hamamelidaceae
8 Ara Sınav Haftası
9 Ulmaceae, Moraceae, Urticaceae, Juglandaceae, Fagaceae, Cactaceae
10 Chenopodiaceae, Caryophyllaceae, Polygonaceae, Theaceae, Malvaceae, Nepenthaceae
11 Cistaceae, Cucurbitaceae, Salicaceae, Brassicaceae / Cruciferae, Rosaceae
12 Fabaceae /Leguminosae, Euphorbiaceae, Vitaceae, Apiaceae / Umbelliferae, Solanaceae, Convolvulaceae
13 Lamiaceae / Labiatae, Oleaceae, Scrophulariaceae, Campanulacerae, Rubiaceae, Asteraceae /Compositae
14 Classis Liliopsida / Monocotyledoneae ‘nin genel özellikleri,
15 Monocotyledoneae familiaları: Alismataceae, Potamogetonaceae, Arecaceae, Araceae, Lemnaceae, Commelinaceae, Juncaceae, Poaceae /Gramineae, Musaceae, Liliaceae,Irıdaceae, Orchidaceae.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 2 28
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 14 1 14
Laboratuvar ve Hazırlığı 14 2 28
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 14 1 14
Arasınav ve Hazırlığı 1 15 15
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 26 26
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5