Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2019- Türk Halk Edebiyatı Tezli YL THE7002 Çağdaş Halkbilim Kuramları Seçmeli 2 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin amacı, klasik halkbilim kuramlarından sonra geliştirilen çağdaş halkbilimi kuramlarını (bağlam merkezli kuramlar, işlevselci kuram, yapısal-işlevselci kuram, konuşmanın etnografyası, feminist folklor kuramları vd.) örnek çalışmalar eşliğinde temsilcileri, amaçları, yöntemleri ve sonuçları temelinde öğretmektir. Öğrenci, çağdaş halkbilimi kuram ve yöntemlerine, çalışma örnekleri eşliğinde temsilcileri, amaçları, yöntemleri ve sonuçları temelinde vakıf olabilecek, halkbilimsel verileri söz konusu kuram ve yöntemleri kullanarak analiz etme yeteneği kazanacaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Çağdaş halkbilimi kuram ve yaklaşımları (bağlam merkezli kuramlar, işlevselci kuram, yapısal-işlevselci kuram, konuşmanın etnografyası, feminist folklor kuramları vd.)

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Yüz yüze, soru cevap, tartışma, ödev

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Richard M. Dorson, Günümüz Folklor Kuramları, Geleneksel Yayıncılık, Ankara 2006. 2. Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara 2002. 3. M. Öcal Oğuz, Türk Dünyası Halkbiliminde Yöntem Sorunları, Akçağ Yayınları, Ankara 2013. 4. Mustafa Aça (Ed.), Türk Halk Bilimi El Kitabı, Nobel Yayınları, Ankara 2019. 5. Mehmet Aça, Mehmet Ali Yolcu ve Mustafa Aça, Kadın Folkloru: Statü ve Famaj, Paradigma Akademi, Çanakkale 2019. 6. M. Öcal Oğuz (Ed.), Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2019. 7. M. Öcal Oğuz ve Selcan Gürçayır (ed.), Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2, Geleneksel Yayıncılık, Ankara 2010. 8. M. Öcal Oğuz vd., Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 4, Geleneksel Yayıncılık, Ankara 2014. 9. Margaret M. Poloma, Çağdaş Sosyoloji Kuramları, Palme Yayıncılık, Ankara 2011. 10. Malcolm Waters, Modern Sosyoloji Kuramları, Gündoğan Yayınları, İstanbul 1994. 11. Ahmet Keskin, Folklor ve Disiplinlerarasılık, Akçağ Yayınları, Ankara 2019. 12. Philip Smith, Kültürel Kuram, (Çev.: Selime Güzelsarı ve İbrahim Gündoğdu), Babil Yayınları, İstanbul 2007. 13. Richard Minch ve Neil J. Smelser, Kültür Kuramı, (Çev.: Cumhur Atay), Pales Yayınları, İstanbul 2014. 14. B. Malinowski, Bilimsel Bir Kültür Teorisi, (Çev.: Saadet Özkal), Kabalcı Yayınevi, İstanbul 1992. 15. Ahmet Keskin, Alkışlar-Kargışlar ve Konuşmanın Etnografyası Kuramı Örnekleminde Halkbilimi Çalışmalarında Tür Kavramı ve Tür İncelemesi, Gece Akademi, Ankara 2019.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunlar, Türk Halk Edebiyatı alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp, çözüm önerisi sunabilirler.
  • Mezunlar, özgün ve disiplinler arası akademik çalışmalar üretebilecek seviyede beceri kazanabilir ve bu çalışmalara önderlik edebilirler.
  • Mezunlar, yaptıkları özgün akademik çalışmalarla Halk Edebiyatı disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
  • Türk Halk Edebiyatı Bilim Dalı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
  • Mezunlar, Türk Halk Edebiyatı alanında dünyada ve Türkiye’de yapılmış olan bilimsel yayınları takip edecek ve bu yayınları analiz edebilecek bilgi ve beceriyi kazanırlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Halkbilimi ve disiplinlerarasılık
2 İnsanı, toplumu ve kültürü tanımlamaya dönük yeni eğilimler
3 Kültür tanımları ve kuramları
4 Folklor icrasında bağlam ve bağlam odaklı yaklaşımlar
5 Folklor icrasında bağlam ve bağlam odaklı yaklaşımlar
6 Folklor ürünlerine işlevsel yaklaşımlar: Açık, örtük ve bozuk işlev
7 Folklor ürünlerine işlevsel yaklaşımlar: Bireysel işlevselcilik
8 Ara Sınav Haftası
9 Folklor ürünlerine işlevsel yaklaşımlar: Yapısal işlevselcilik
10 Folklor ürünlerine işlevsel yaklaşımlar: Diyalektik işlevselcilik
11 Folklor ve konuşmanın antropolojisi
12 Feminizm ve feminist folklor kuramları
13 Feminizm ve feminist folklor kuramları
14 Çatışma ve folklora çatışma odaklı yaklaşımlar
15 Yorumsamacı yaklaşım ve folklor
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 5 50
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 10 5 50
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 10 7 70
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5