Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans TDE4074 Çağdaş Türk Alfabeleri Seçmeli 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Çağdaş Türk yazı dillerinin alfabelerinin incelenmesi ve yazılı kaynakların okunması.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Alfabenin tanımı, dünyada yazının gelişimi. Geçmişten bugüne yazı sistemlerinin gruplandırılması. Dünyada harf yazısının gelişimi, Türklerin geçmişten bugüne kullandıkları alfabeler. Latin ve Kiril alfabesi temelindeki Türk alfabelerinin karşılaştırılması. Latin ve Kiril alfabesi temelindeki Türk alfabeleriyle yazılmış metinlerin okunması. Latin alfabesine geçiş aşamasında olan Türk yazı dilleri hakkında bilgiler.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma.

Staj Durumu

Yok.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Erdal Şahin, Çağdaş Türk Alfabeleri Ders Notları, 2012. 2. Ahmet Bican Ercilasun, Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Akçağ yayınları, Ankara 2005. 3. Talat Tekin, Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı, Simurg, Ankara 1997. 4. Hatice Şirin User, Başlangıcından Günümüze Türk Yazı Sistemleri, Akçağ yayınları, Ankara 2006. 5. Erdal Şahin, "Türk Dünyasında Yazı Birliği: Latin Alfabesi Temelinde Yeni Türk Alfabeleri", Yeni Türkiye, S. 53, 2013, s. 449-457.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisi kazanır.
  • Öğrenci, bu derste edindikleri bilgilerle Türkiye Türkçesinin yanı sıra diğer Türk lehçelerine ait metinler üzerinde de dil bilgisi analizleri yapabilir ve fikir ileri sürebilir.
  • Öğrenci, metinler üzerinde uygulamalı dil bilgisi tahlilleri yapar ve aynı konudaki başkalarının yorumları hakkında fikir ileri sürebilir.
  • Öğrenci, disiplin kısmını/Türk dilini eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilecek bilgi ve donanıma sahip olur.
  • "Öğrenci, alana ilişkin bibliyografya bilgisine sahip olur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Alfabe nedir? Dünyada yazının gelişimi.
2 Geçmişten bugüne yazı sistemlerinin gruplandırılması.
3 Görüntülük yazı, kavramlık yazı, hece yazısı, harf yazısı.
4 Dünyada harf yazısının gelişimi.
5 Türklerin geçmişten bugüne kullandıkları alfabeler.
6 Latin alfabesi kullanan Türk yazı dilleri.
7 Kiril alfabesi kullanan Türk yazı dilleri.
8 Ara Sınav Haftası
9 Arap alfabesi kullanan Türk yazı dilleri.
10 Latin alfabesi temelindeki Türk alfabelerinin karşılaştırılması.
11 Latin alfabesi temelindeki Türk alfabeleriyle yazılmış metinlerin okunması.
12 Kiril alfabesi temelindeki Türk alfabelerinin karşılaştırılması.
13 Kiril alfabesi temelindeki Türk alfabeleriyle yazılmış metinlerin okunması.
14 Kiril alfabesi temelindeki Türk alfabeleriyle yazılmış metinlerin okunması.
15 Latin alfabesine geçiş aşamısında olan Türk yazı dilleri.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 4 56
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Final ve Hazırlığı 1 28 28

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5