Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Uygulamalı Bilimler Fakültesi - Saç ve Güzellik Uygulamaları

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2025 - Saç ve Güzellik Uygulamaları SGU1007 Çağlar Boyu Güzellik Anlayışı Zorunlu 1 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı öğrencilere Estetik, Güzellik ve Çirkinliğin felsefi ve bilimsel yorumlarına ilişkin kapsamlı bir anlayış kazandırmaktır. Bu anlayış gelecekteki alan dersleri için bir temel oluşturur. Ayrıca ders, öğrencilerin Güzellik algısının zaman içinde nasıl dönüştüğünü ve mevcut güzellik uygulamalarının bu değişiklikleri nasıl yansıttığını kavramalarını geliştirmeyi amaçlamaktadır. Dersi tamamlayan öğrenciler, gelişen güzellik algılarını inceleme ve değerlendirme becerisine sahip olacak ve aynı zamanda onun günlük hayatımızdaki önemi konusunda daha derin bir farkındalık kazanacaklardır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bu ders, estetik kavramı çerçevesinde güzelliğin tarihsel, kültürel, biyolojik ve psikolojik temellerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Dersin ilk haftalarında estetik ve güzelliğin tanımları üzerinde durularak güzelliğin doğadaki örüntüler ve evrensel algılarla ilişkisi ele alınır. Ardından, güzelliğin nesnel mi yoksa öznel mi olduğu; kültürel, tarihsel ve bireysel farklılıklar içinde nasıl değişkenlik gösterdiği tartışılır. Ortalamaya yakınlık, aşinalık etkisi, simetri ve çiftbiçimlilik gibi algı teorileri üzerinden güzelliğin psikolojik ve nörolojik temelleri değerlendirilir. Holo etkisi (halo effect) ve medya aracılığıyla oluşan güncel güzellik standartları incelenerek çağdan çağa değişen güzellik anlayışları karşılaştırılır. 19. ve 20. yüzyıl güzellik anlayışları ve günümüzdeki estetik normlar bağlamında öğrencilerin eleştirel bakış açısı geliştirmesi hedeflenir. Ders kapsamında öğrencilerden iki ödev hazırlamaları beklenmektedir: İlki evrensel güzellik algısı üzerine, ikincisi ise nörolojik temelli güzellik algıları ve medya etkileri üzerine olacaktır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Öğrenme süreci; teorik ders anlatımı, akademik metin incelemeleri, video analizleri, grup içi tartışmalar ve vaka örnekleri ile desteklenecektir. Öğrenciler, güzellik algısına yönelik bilimsel araştırmaları inceleyerek farklı teorileri değerlendirme becerisi kazanacaklardır. Belirli haftalarda bireysel ödevler ve sınıf içi sunumlarla aktif katılım sağlanacak; çağdaş medya örnekleri üzerinden eleştirel değerlendirmeler yapılacaktır. Ders süresince yapılan tartışmalar, öğrencilerin estetik yargılarının arka planını sorgulamalarına ve farklı kültürel bağlamlarda güzelliğin nasıl biçimlendiğini analiz etmelerine olanak tanıyacaktır.

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Eco, U. (Ed.). (2012). Güzelliğin tarihi. Doğan Kitap.​ Vigarello, G., & Ataçay, E. (2013). Güzelliğin tarihi: Rönesans' tan günümüze beden ve güzelleşme sanatı. Dost. Eco, U., & Gökçe, T. (Eds.). (2009). Çirkinliğin tarihi. Doğan Kitap. Corson, R. (2005). Fashions in Hair: The First Five Thousand Years. Corson, R. (2010). Fashions in Make-Up: From Ancient to Modern Times. Peter Owen Ltd.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Temel güzellik terimlerini kavrar
  • Güzellik hakkında felsefi bir bakış açısı edinir
  • Güzellik tarihi içindeki belli başlı görüşleri öğrenip aktarabilir
  • Çeşitli güzellik algıları arasındaki farklılıkları analiz edebilir
  • Güzel Sanatlarla ve sanat eserleriyle ilgili tartışmaları kavrayabilmesi ve bunlara katılabilmesi
  • Alanında yapılan tasarımları analiz ederek retro unsurları tespit edebilir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Giriş
2 Estetiğin ve Güzelliğin Tanımlanması
3 Güzelliğin Önemi
4 Doğadaki Örüntüler
5 Evrensel Güzellik Algısı, Ödev I
6 Güzelliğin Nesnelliği
7 Tesadüfi Güzellik
8 Vize
9 Ortalamaya Yakınlık ve Aşinalık Algısı
10 Simetri, Cinsel Çiftbiçimlilik
11 Kültürel Güzellik
12 Güzelliğin Nörolojik Temelleri, Holo Etkisi, Ödev II
13 Çağlar Boyu Güzellik Anlayışı, 19. YY Güzellik Anlayışı
14 20. YY Güzellik Anlayışı, Güncel Güzellik Standartları ve Medya
15 Gelecekteki Güzellik Eğilimleri
16 Final çalışma haftası
17 Final Sınav haftası

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 1 14
Proje ve Hazırlığı 14 1 14
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 14 1 14
Rapor ve Hazırlığı 14 2 28
Arasınav ve Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 0 0 0
Teorik Ders Saati 14 2 28
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi