Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
2025 - Saç ve Güzellik Uygulamaları | SGU1007 | Çağlar Boyu Güzellik Anlayışı | Zorunlu | 1 | 4,00 | 2 | 0 |
Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
2025 - Saç ve Güzellik Uygulamaları | SGU1007 | Çağlar Boyu Güzellik Anlayışı | Zorunlu | 1 | 4,00 | 2 | 0 |
Bu dersin temel amacı öğrencilere Estetik, Güzellik ve Çirkinliğin felsefi ve bilimsel yorumlarına ilişkin kapsamlı bir anlayış kazandırmaktır. Bu anlayış gelecekteki alan dersleri için bir temel oluşturur. Ayrıca ders, öğrencilerin Güzellik algısının zaman içinde nasıl dönüştüğünü ve mevcut güzellik uygulamalarının bu değişiklikleri nasıl yansıttığını kavramalarını geliştirmeyi amaçlamaktadır. Dersi tamamlayan öğrenciler, gelişen güzellik algılarını inceleme ve değerlendirme becerisine sahip olacak ve aynı zamanda onun günlük hayatımızdaki önemi konusunda daha derin bir farkındalık kazanacaklardır.
-
Bu ders, estetik kavramı çerçevesinde güzelliğin tarihsel, kültürel, biyolojik ve psikolojik temellerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Dersin ilk haftalarında estetik ve güzelliğin tanımları üzerinde durularak güzelliğin doğadaki örüntüler ve evrensel algılarla ilişkisi ele alınır. Ardından, güzelliğin nesnel mi yoksa öznel mi olduğu; kültürel, tarihsel ve bireysel farklılıklar içinde nasıl değişkenlik gösterdiği tartışılır. Ortalamaya yakınlık, aşinalık etkisi, simetri ve çiftbiçimlilik gibi algı teorileri üzerinden güzelliğin psikolojik ve nörolojik temelleri değerlendirilir. Holo etkisi (halo effect) ve medya aracılığıyla oluşan güncel güzellik standartları incelenerek çağdan çağa değişen güzellik anlayışları karşılaştırılır. 19. ve 20. yüzyıl güzellik anlayışları ve günümüzdeki estetik normlar bağlamında öğrencilerin eleştirel bakış açısı geliştirmesi hedeflenir. Ders kapsamında öğrencilerden iki ödev hazırlamaları beklenmektedir: İlki evrensel güzellik algısı üzerine, ikincisi ise nörolojik temelli güzellik algıları ve medya etkileri üzerine olacaktır.
Öğrenme süreci; teorik ders anlatımı, akademik metin incelemeleri, video analizleri, grup içi tartışmalar ve vaka örnekleri ile desteklenecektir. Öğrenciler, güzellik algısına yönelik bilimsel araştırmaları inceleyerek farklı teorileri değerlendirme becerisi kazanacaklardır. Belirli haftalarda bireysel ödevler ve sınıf içi sunumlarla aktif katılım sağlanacak; çağdaş medya örnekleri üzerinden eleştirel değerlendirmeler yapılacaktır. Ders süresince yapılan tartışmalar, öğrencilerin estetik yargılarının arka planını sorgulamalarına ve farklı kültürel bağlamlarda güzelliğin nasıl biçimlendiğini analiz etmelerine olanak tanıyacaktır.
-
Türkçe
Eco, U. (Ed.). (2012). Güzelliğin tarihi. Doğan Kitap. Vigarello, G., & Ataçay, E. (2013). Güzelliğin tarihi: Rönesans' tan günümüze beden ve güzelleşme sanatı. Dost. Eco, U., & Gökçe, T. (Eds.). (2009). Çirkinliğin tarihi. Doğan Kitap. Corson, R. (2005). Fashions in Hair: The First Five Thousand Years. Corson, R. (2010). Fashions in Make-Up: From Ancient to Modern Times. Peter Owen Ltd.
-
Hafta | Teorik |
---|---|
1 | Giriş |
2 | Estetiğin ve Güzelliğin Tanımlanması |
3 | Güzelliğin Önemi |
4 | Doğadaki Örüntüler |
5 | Evrensel Güzellik Algısı, Ödev I |
6 | Güzelliğin Nesnelliği |
7 | Tesadüfi Güzellik |
8 | Vize |
9 | Ortalamaya Yakınlık ve Aşinalık Algısı |
10 | Simetri, Cinsel Çiftbiçimlilik |
11 | Kültürel Güzellik |
12 | Güzelliğin Nörolojik Temelleri, Holo Etkisi, Ödev II |
13 | Çağlar Boyu Güzellik Anlayışı, 19. YY Güzellik Anlayışı |
14 | 20. YY Güzellik Anlayışı, Güncel Güzellik Standartları ve Medya |
15 | Gelecekteki Güzellik Eğilimleri |
16 | Final çalışma haftası |
17 | Final Sınav haftası |
Değerlendirme | Değer |
---|---|
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Değer |
Final Sınavı | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Proje ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ödev ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Atölye ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Sunum ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Seminer ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Demo ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Araştırma ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Rapor ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Arasınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Final ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Teorik Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Uygulama Ders Saati | 0 | 0 | 0 |