Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Biyoloji

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Biyoloji - Lisans - 2014 BYL2027 Çevre Kirlenmesi Zorunlu 3 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Ülkeler, gelişen endüstrileri, artan nüfusları ve doğal kaynaklarının kirlenmesi ile çevre sorunlarıyla ilgilenmeye başlamışlardır. İnsan yaşaması için doğadan yararlanır ancak bu yararlanma yalnızca insanın çıkarı doğrultusunda söz konusu olamaz. Çevre kirliliği ya da çevrenin bozulması, çevreyi oluşturan elemanların zaman içinde giderek özelliklerini kaybetmesiyle ortaya çıkar. Çevreye dolaylı veya dolaysız olarak verilen zararın, çevrenin kendini yenileyebilme yeteneğinin çok üstüne çıkmasıyla çevre hızla bozulmaya başlar. Yaşam alanı oluşturan çevresel elemanların tehlikeli bir şekilde bozulması, toplu ölümlerin meydana gelmesi, insanları çevre sorunlarıyla ilgilenmede ulusal ve uluslararası düzeyde birleşmeye yöneltmiştir. Dersin amacı; öğrencilere çevre kirliliğinin sebepleri, etkileri ve çözüm arayışları hakkında bilinç kazandırmaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Çevre kirliliğinin çeşitleri, sebepleri, canlılar üzerindeki etkileri. Çevre bilincinin oluşturulması ve kirlilik sorunları için üretilebilecek çözümler.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Ders anlatma, sınıfta soru-cevap tartışma yöntemiyle derse aktif katılımı ödüllendirme, tek başına veya grup halinde hazırlanan bir adet dönem ödevinin sınıfta konu sırası geldiği bir hafta/dönem sözlü olarak görsel araçlarla sunulması, üzerinde tartışılması ve ilgili rapor halinde sunulması.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1- AKMAN, Y., KETENOĞLU, O., EVREN, H., KURT, L. & DÜZENLİ, S., 2000: Çevre Kirliliği-Çevre Biyolojisi. Palme Yayıncılık, No: 166, Ankara. 2- KOCATAŞ, A., 2006: Ekoloji ve Çevre Biyolojisi. Ege Üni. Su ürünleri Fak. Yay. No:51, izmir. 3- KÜLKÖYLÜOĞLU, O., 2006: Çevre ve Çevre (İnsan-Doğa İlişkisi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Basımevi İşletmesi, Bolu.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Ekoloji ve Çevre biliminin tanım ve kapsamını, ilgili terimleri, çevre-canlı ilişkilerini kavrar, insan ile çevre kirlenmesinin sonuçlarını ilişkilendirir
  • Çevre kirlenmesine sebep olan sorunları tanır, canlılar üzerindeki etkilerini ayırt eder, dünyada ve ülkemizde etkilerinin en aza indirilmesi konusunda bireysel ve toplumsal bilinç, duyarlılık ve sorumluluk kazanır
  • İnsanın dışında farklı canlıların da dünyada yaşama hakkı olduğunun bilincine varır; biyoçeşitliliğin korunmasına, enerji ve doğal kaynakların bilinçli kullanılmasına yönelik hareket edebilme yeteneği kazanır ve projeler tasarlayabilir
  • Çevreyle ilgili ulusal ve uluslar arası dernekler, kuruluşlar ve kanunlar hakkında ve Çevresel Etki değerlendirme (ÇED) hazırlanışı ve önemi ile ilgili bilgi sahibi olur
  • Çevre kirlenmesiyle ilgili edindiği ve (kendi başına ya da grup çalışmasıyla) topladığı bilgileri sözlü ve yazılı son teknoloji araçlarını kullanarak topluluk önünde sunabilir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Çevre Kirlenmesi’ne giriş, Çevre Biliminin tanımı ve tarihsel gelişimi
2 Yaşamın gelişimi, biyoçeşitlilik, Ekosistemlerin özellikleri, biyojeokimyasal döngüler ve çevre sağlığı
3 Dünyada ve Türkiye'de Çevre Hukuku, çevre kanunu ve yönetmelikleri, kurumsal çalışmalar
4 Çevre kirlenmesine neden olan pollutantlar-kirleticilerin çeşitleri ve canlı çevre üzerinde etkileri
5 İnsanlığın çevre kirlenmesiyle ilgili sorunları1: nüfus artışı ve kentleşme, enerji kaynakları sorunu
6 İnsanlığın çevre kirlenmesiyle ilgili sorunları2: endüstriyel çevre sorunları, tarımsal, kimyasal v.b.
7 Hava kirliliği ve çevreye etkileri
8 Ara Sınav Haftası
9 Su kirliliği ve çevreye etkileri
10 Deniz kirlenmesi, akarsuların kirlenmesi, Göl sularının kirlenmesi ,Yer altı sularının kirlenmesi
11 Toprak kirlenmesi ve çevreye etkileri
12 Radyoaktif kirlenme ve çevreye etkileri
13 Gürültü kirliliği ve çevreye etkileri
14 Fauna ve floraya kirleticilerin spesifik etkileri, Biyoindikatör canlılar
15 Çevre kirlenmesinin önlenmesine yönelik çözüm yöntemleri, biyolojik çeşitliliğin korunması
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 1 30 30
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 1 12 12
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 1 12 12
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 1 10 10
Rapor ve Hazırlığı 1 12 12
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 14 14
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5