Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği - Lisans BT3003 Çoklu Ortam Tasarımı Zorunlu 5 4,00 2 2

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Ders tamamlandığında öğrencilerden; dersin içeriğindeki teorik bilgiyi kavramış olmaları, bu bilgiyi kullanarak tartışma ortamına katılabilmeleri, bilgisi ışığında yazarlık dillerinden birini kullanarak eğitimsel çoklu ortam tasarım ve geliştirme basamaklarını uygulayabilmeleri ve bunların sonucunda proje raporunu hazırlayabilmeleri beklenmektedir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Çoklu Ortam Kavramı, Çoklu Ortamla Öğrenme Kuramları, Çoklu Ortamla Öğrenme Uygulamaları (öğretici yazılımlar, alıştırma yazılımları, web 2.0 uygulamaları, eğitsel oyunlar, simülasyonlar, animasyonlar, dijital hikayeler, sanal gerçeklik uygulamaları, artırılmış gerçeklik uygulamaları, eğitsel mobil uygulamalar, yapay zekalı ve uzman sistemler, sosyal medya araçları, infografikler), Çoklu Ortam Tasarım İlkeleri, Yazarlık Dilleri Kullanarak Çoklu Ortam Geliştirilmesi.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Dersin temel öğretim yaklaşımı bilgi inşasıdır. Dolayısıyla ders, öğrencilerin dersle ilgili öğrenmeleri gerçekleştirmelerinin yanında bilgi inşasını hedeflemektedir. Öğrenciler, öğrendikleri bilgi ve becerileri kullanarak kendilerine özgü “bilgi” inşa edeceklerdir. Bunun sağlanması ise öğrencilerin zihinlerini dersin problemleri ile meşgul etmelerine bağlıdır. Ders, bilgi inşasının yanında birlikte yaparak öğrenme (collaborative learning) ve durumsal öğrenme (situated learning) metotlarını içermektedir. Bu çerçevede, aktif öğrenme stratejileri ile öğrencilerin çok yönlü düşünce modellerini, yaratıcılıklarını ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeleri planlanmaktadır. Bu derste, ezberlenmiş bilgilerden ziyade öğrencinin kendi iç dünyasında ve zihninde anlamlaştırıp mantıklı bir forma soktuğu bilgiler ve bu bilgileri uygulayarak oluşturdukları ürünler puanlanacaktır.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Gerekli Ders Kitabı • Dursun, Ö. Ö. & Odabaşı, H. F. (2014). Çoklu Ortam Tasarımı. Ankara: Pegem Akademi. Yardımcı Kaynaklar • Alessi, S. M. & Trollip, S. R. (2001). Multimedia for Learning: Methods and Development. Massachusetts: Allyn & Bacon. • Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2011). E-learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. John Wiley & Sons. • Kabakçı Yurdakul, I. (2013). Teknopedagojik Eğitime Dayalı Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Verilen bir projede kullanılabilecek çoklu ortam teknolojilerini listeleyebilir.
  • Bir öğretim yazılımda bulunması gereken temel özellikleri listeler ve her birinin önemini açıklayabilir.
  • Verilen bir öğretim ihtiyacına uygun bir eğitsel çoklu ortamı, yazarlık dilleri kullanılarak geliştirir.
  • Verilen bir öğretim ihtiyacına uygun geliştirilmiş bir eğitsel çoklu ortamı PC ortamı için paketler ve yayımlar.
  • Bir eğitsel oyunda bulunması gereken bileşenleri listeler ve arasındaki farkları ifade eder.
  • Verilen bir öğretim ihtiyacına uygun bir eğitsel çoklu ortam geliştirirken ekran tasarımı kriterlerini uygular.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Genel Giriş: Ders İçeriğinin Tanıtımı ve Projelerin Paylaşılması
2 Çoklu ortam teknolojileri; kuram ve uygulamalar
3 Öğretim Yazılımların Temel Özellikleri
4 Yazarlık dilleri kullanılarak eğitsel çoklu ortam geliştirilmesi
5 Ekran tasarımı; ses ve konuşma, resim ve video kullanımı
6 Çoklu ortam yazılımlarının paketlenmesi, yayımlanması, değerlendirilmesi
7 Öğretici Programlar Yazılımları (Tutorials)
8 Ara Sınav
9 Alıştırma Yazılımları (Drills)
10 Web Tabanlı Öğretim (Web Based Learning)
11 Web macerası (Webquest), Knowledge Forum
12 Eğitsel oyun tasarımı: eğitsel oyunların bileşenleri
13 Yazarlık dilleri kullanılarak eğitsel çoklu ortam geliştirilmesi
14 Animasyonlar ve Simülasyonlar
15 Yapay Zekâ ve Sanal Gerçeklik Uygulamaları
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 2 28
Proje ve Hazırlığı 28 1 28
Ödev ve Hazırlığı 14 1 14
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 14 1 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 14 1 14
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6