Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı (İÖ)

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili ve Edebiyatı (İÖ) (Ana Müfredat) TDE320 Cumhuriyet Devri Türk Romanı Zorunlu 6 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Cumhuriyet dönemi edebiyatını sosyal, siyasi ve ekonomik arka planını da dikkate alarak incelemek ; dönemde yayınlanan romanlardan seçilen örnekleri tema ve teknikleri açısından değerlendirmektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı (1923-1950): Temel özellikler ve tematik dağılım Cumhuriyet dönemi romancılarından örnekler: Halide Edip Adıvar R. Nuri Güntekin Y. Kadri Karaosmanoğlu P. Safa Abdülhak Şinasi Hisar A. Hamdi Tanpınar Sabahattin Ali Bilge Karasu Orhan Pamuk

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatma, Tartışma, Beyin Fırtınası, soru-cevap

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

( The reading-list and the other references will be offered during the courses) Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, 3 Cilt, İstanbul İnci Enginün, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, İstanbul, 2001.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, konuya ilişkin edebiyat bilgisine sahip olur.
  • Öğrenci, disiplin kısmını/edebiyatı eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilecek bilgi ve donanıma sahip olur.
  • Öğrenci Cumhuriyet dönemi romanının temel özeliklerini öğrenir, okuduğu örnek eserleri tahlil edebilir.
  • Öğrenci, Cumhuriyet döneminde yazılan eserleri karşılaştırmalı bir yaklaşımla inceler ve değerlendirir.
  • Eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisi kazanma.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Roman inceleme yöntemlerine genel bir bakış
2 Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı (1923-1950): Temel özellikler ve tematik dağılım
3 1950 sonrasındaki değişim değişen temalar ve teknik özellikleri
4 Halide Edip Adıvar: Cumhuriyet dönemi edebiyatındaki yeri, eserleri (Sinekli Bakkal ve Tatarcık)
5 R. Nuri Güntekin Cumhuriyet dönemi edebiyatındaki yeri eserleri (Bir Kadın Düşmanı, Acımak örnekleri
6 Y. Kadri Karaosmanoğlu, Cumhuriyet dönemi edebiyatında yeri, eserleri (Yaban, Kiralık Konak örnekleri
7 Çalışma Haftası
8 Ara Sınav
9 P. Safa: Cumhuriyet dönemi edebiyatındaki yeri, eserleri, (Dokuzuncu Hariciye Koğuşu, Fatih Harbiye)
10 Abdülhak Şinasi Hisar, Roman anlayışı: Fehim Bey ve Biz örneği
11 A. Hamdi Tanpınar, Türk romanının modernleşme sürecindeki yeri, sanat anlayışı
12 Tanpınar'ın romanlarına genel bakış: Huzur
13 Sabahattin Ali'nin Cumhuriyet Dönemi edebiyatındaki yeri, sanat anlayışı: Kuyucaklı Yusuf
14 XXI. Yy. Türk Romanında yönelişler
15 Bilge Karasu: Kılavuz
16 Orhan Pamuk: Cevdet Bey ve Oğulları
17 Yarıyıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ödev ve Hazırlığı 28 1 28
Arasınav ve Hazırlığı 14 1 14
Final ve Hazırlığı 14 1 14

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5