Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Tarih

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Tarih - Lisans - 2014 TAR3076 Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları Seçmeli 6 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Cumhuriyet döneminde uygulanan eğitim politikalarının amacının nitelikli yurttaşlar yetiştirmek olduğu tezini, bunun Türk tarihi için önemini anlatmak ve bu çerçevede yararlanılan eğitim yöntemleri hakkında bilgi vermek.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Milli Mücadele Döneminde Türk Maarifinin Durumu ve Öğretmen Yetiştirme Politikası, Öğretmen Yetiştiren Okullar, Öğretmen Teşkilatları, TBMM Hükümeti Dönemi (1920-1923), Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikalarına Yön Veren Temel Yasalar, Cumhuriyet Dönemi Müfredat Programları ve Eğitime Yön Veren Temel Belgeler, Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikalarına Temel Oluşturan Önemli Toplantı ve Şuralar, Cumhuriyetin İlk Yıllarındaki Reform Hareketleri, Cumhuriyet Dönemi Türk Maarifi ve Öğretmen Yetiştirme Politikaları, Köy Öğretmeni Yetiştirme Politikaları, Köy Enstitüleri, Türk Eğitim Sistemindeki Sorunlar.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Dersler, Öğrencilerin dersten önce haftalık içeriğe uygun olarak hazırlanmaları; öğretim üyesinin dersi anlatması, tartışma ve soru-cevaplarla dersin değerlendirilmesi şeklinde işlenecektir.

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, İstanbul 2001. Osman Ergin, Türkiye Maarifi, Cumhuriyet Devri Mektepleri, V, İstanbul 1943. Niyazi Berkes, Türkiye'de Çağdaşlaşma, İstanbul 2003. Mustafa Ergün, Atatürk Devri Türk Eğitimi, Ankara 1982. Şevket Süreyya Aydemir, Suyu Arayan Adam, İstanbul 1965. Zeki Sarıhan, Milli Mücadelede Maarif Ordusu, İstanbul 2013.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunlar, bu alana/disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar. (PÇ 1)
  • Mezunlar, bu disiplinden kazandıklarını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilirler. (PÇ 2)
  • Mezunlar, Tarih ve Tarih araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler. (PÇ 3)
  • Mezunlar, Tarihi olayların zamana ve mekâna göre farklılaşmasından haberdar olur, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilirler. (PÇ 5)
  • Mezunlar, eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisine sahip olurlar. (PÇ 11)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Eğitim ve eğitim sistemleri gibi genel kavramlar hakkında bilgilendirme.
2 Milli Mücadele dönemi eğitiminin genel özellikleri.
3 Milli Mücadele dönemi eğitim politikaları.
4 Cumhuriyetin en önemli inkılabı: Tevhid-i Tedrisat Kanunu.
5 Halk Eğitimi ve Millet Mektepleri
6 Başöğretmen Atatürk'ün eğitim anlayışı.
7 Türk Maarifindeki yenilik ve gelişmeler.
8 Ara Sınav Haftası
9 Dil, tarih ve kültür devriminin Türk eğitimine yansıması.
10 Darülfünundan Üniversiteye Geçiş. QGH<NVHN|÷UHWLP Darülfünundan Üniversiteye Geçiş
11 Köy Enstitülerinin açılması ve eğitim şuraları.
12 2. Dünya Savaşı ve Türk Eğitim sistemi.
13 Çok partili hayata geçiş ve Demokrat Parti dönemi eğitim politikaları.
14 1960-1980 yıllarında ve 12 Eylül 1980 askeri darbesinden sonra Türk eğitimi.
15 Geçmişten günümüze Türk eğitiminin sorunları.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 28 1 28
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 18 1 18
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 29 1 29
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5