Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2019- Türk Halk Edebiyatı Tezli YL THE7005 Dede Korkut İncelemeleri Seçmeli 1 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Mevcut yazmalardan hareketle Dede Korkut Kitabı’nın Türk anlatı geleneğindeki yeri anlatılacaktır. Öğrenciler, Dede Korkut Kitabı’nı yakından tanıyarak Dede Korkut Kitabı’ndaki anlatıların oluşma safhası, yazıya geçirilmesi, aktarılması ve nüshaları gibi konularda ayrıntılı bilgilere sahip olacaklar ve çalışmalardaki problemler hakkında da kazanımlar elde edeceklerdir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Dede Korkut Kitabı yazmalarındaki anlatılar, anlatıların yorumu.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Yüz yüze, soru-cevap, tartışma, ödev

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Muharrem Ergin, Dede Korkut Kitabı I (Giriş-Metin-Faksimile), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1989. Hendrik Boeschoten ve Semih Tezcan, Dede Korkut Oğuznameleri, YKY, İstanbul 2001. Hendrik Boeschoten ve Semih Tezcan, Dede Korkut Oğuznameleri Üzerine Notlar, YKY, İstanbul 2000. Mustafa Kaçalin, Dedem Korkut'un Kazan Bey Oğuz-nâmesi, Kitabevi, İstanbul 2006. Mustafa Kaçalin, Oğuzların Diliyle Dedem Korkudun Kitabı, Kitabevi, İstanbul 2006. Sadettin Özçelik, Dede Korkut, Araştırmalar, Notlar/Dizin/Metin, Gazi Kitabevi, Ankara 2005. O. Şaik Gökyay, Dedem Korkudun Kitabı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2006. Bilgin Saydam, Deli Dumrul’un Bilinci Türk-İslam Ruhu Üzerine Bir Kültür Psikolojisi Denemesi, Metis Yayınları, İstanbul 2011. Toriq Hacıyev, Dədə Qorqud Kitabı Ensiklopedik Lüğət, Öndər Neşriyyat, Bakı 2004.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Türk Halk Edebiyatı Bilim Dalı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
  • Mezunlar, özgün ve disiplinler arası akademik çalışmalar üretebilecek seviyede beceri kazanabilir ve bu çalışmalara önderlik edebilirler.
  • Mezunlar, yaptıkları özgün akademik çalışmalarla Halk Edebiyatı disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
  • Mezunlar, halk edebiyatı ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra konularında sebep sonuç ilişkisi kurabilirler.
  • Mezunlar, mesleki ve etik sorumluluk anlayışına sahip olurlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Kam/Şamandan Evliyaya Korkut Ata
2 Destandan Halk Hikayesine Geçiş ve Kitab-ı Dedem Korkut
3 Kitab-ı Dedem Korkut’un yazmaları ve yazmalar üzerine yapılan çalışmalar
4 Okuma ve yorum: Dirse Han Oğlu Boğaç Han
5 Okuma ve yorum: Salur Kazan'ın Evinin Yağmalanması
6 Okuma ve yorum: Kam Büre Bey Oğlu Bamsı Beyrek
7 Okuma ve yorum: Kazan Bey Oğlu Uruz'un Tutsak Olması
8 Ara Sınav Haftası
9 Okuma ve yorum: Duha Koca Oğlu Deli Dumrul
10 Okuma ve yorum: Kanlı Koca Oğlu Kanturalı
11 Okuma ve yorum: Kazılık Koca Oğlu Yigenek
12 Okuma ve yorum: Basat'ın Tepegöz'ü Öldürmesi
13 Okuma ve yorum: Begil Oğlu Emren
14 Okuma ve yorum: Uşun Koca Oğlu Segrek
15 Okuma ve yorum: Salur Kazanın Tutsak Olup Oğlu Uruz'un Çıkarması, İç Oğuz'a Taş Oğuz Asi Olup Beyrek Öldüğü
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 5 50
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 10 5 50
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 10 7 70
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5