Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İktisat Fakültesi - İktisat

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
İktisat - 2013 IKT3013 Devlet ve Ekonomi Seçmeli 5 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Kamu yönetimi ile devletin yapısındaki algısal dönüşümün yanısıra düzenleyici kurum ile teorilerin anlaşılması ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Türkiye ekonomisi ile ilgili güncel konular ve değerlendirmelere de yer verilecektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Kamu yönetimi ile devletin yapısındaki algısal dönüşümü anlamaya yönelik Bağımsız Düzenleyici Kurumların(BDK) ortaya çıkışına ilişkin kuramsal açıklamaların yanı sıra dünyadan ve Türkiye’den örneklerin incelenmesi esas amaçtır. Bunların yanısıra tartışmalara yer verileceği gibi, bu kurumların geniş bir perspektiften incelenebilmesi için düzenleme teorileri, düzenleme çeşitleri ve örnekleri de yer almaktadır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

ders anlatım ve tartışma şeklinde olacaktır. öğrencilere verilen kitap dışı okumalar, özellikle Türkiye ile ilgili uygulamaların değerlendirilmesini ve öğrencilerin de bu konuda katılımda bulunmasını amaçlamaktadır.

Staj Durumu

YOK

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Kaynaklar: 1)ÜMİT SÖNMEZ, Piyasanın İdaresi- Neoliberalizm ve Bağımsız Düzenleyici Kurumların Anatomisi,İletişim Yayınları,2011. 2)Şevket Pamuk, Türkiye’de 1980 Sonrasında İktisadi Politika ve Kurumların Evrimi, İktisat ve Toplum Dergisi, Sayı 100, Şubat 2019. 3)EAF ARAŞTIRMA NOTU 09-03 Eylül 2009 DÜZENLEYİCİ DEVLETİN DOĞUŞU : WASHINGTON UZLAŞMASI SONRASINDA TÜRK BANKACILIK REFORMLARININ EKONOMİ POLİTİĞİ, CANER BAKIR, ZİYA ÖNİŞ 4) TARİH 14/05/2010 SAYISI: 2010/11 HİZMETE ÖZEL Devlet Denetleme Kurulu Araştırma ve İnceleme Raporu 5)Gediz Çınar, Birbiri ardına yayımlanan kararnameler ne söylüyor?11 Temmuz 2018 http://www.rekabetregulasyon.com/birbiri-ardina-yayimlanan-kararnameler-ne-soyluyor/ 6)GÜNCEL KONULAR İÇİN:MAHFİ EĞİLMEZ BLOG YAZILARININ YANISIRA TCMB TOPLANTI,AÇIKLAMA, VERİLERİ YANISIRA TÜİK VERİLERİ

Dersin Web Sayfası

YOK

Öğrenme Çıktıları

  • DÜNYADA DÜZENLEYİCİ DEVLET ANLAYIŞININ OLUŞUMUNDA ETKİLİ OLAN UNSURLARIN ANLAŞILMASININ SAĞLANMASI
  • BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİNİN FARKLI YAKLAŞIMLARIN BAZ ALINARAK DEĞERLENDİRİLMESİNİN YAPILABİLMESİ
  • BAĞIMSIZ DÜZENLEYİCİ KURUMLARA İLİŞKİN FARKLI YAKLAŞIMLARIN KARŞILAŞTIRILMASININ YAPILMASI
  • DEVLET ANLAYIŞININ DEĞİŞMESİYLE ,DEVLET PİYASA TOPLUM İLİŞKİLERİNİN ANALİZİNİN YAPILABİLMESİ
  • TÜRKİYE'DE BAĞIMSIZ DÜZENLEYİCİ KURUMLARIN DEĞERLENDİRMESİNİN YAPILABİLMESİ

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Dersin kapsamı, işleyişi, araştırma projesi ve okumalar ile ilgili detaylı bilgi verilmesi
2 KAYNAK 1: BİRİNCİ BÖLÜM:DÜZENLEYİCİ DEVLETİN YÜKSELİŞİ( s.23-42) VE GÜNCEL KONULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ, TARTIŞILMASI KAYNAK 1: BİRİNCİ BÖLÜM:DÜZENLEYİCİ DEVLETİN YÜKSELİŞİ( s.23-42) VE GÜNCEL KONULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ, TARTIŞILMASI KAYNAK 1: BİRİNCİ BÖLÜM:DÜZENLEYİCİ DEVLETİN YÜKSELİŞİ( s.23-42) VE GÜNCEL KONULARIN TARTIŞILMASI DEĞERLENDİRİLMESİ
3 KAYNAK 1: İKİNCİ BÖLÜM:BAĞIMSIZ DÜZENLEYİCİ KURUMLARIN ORTAYA ÇIKIŞLARI:RASYONEL SEÇİM VE TARİHSEL KURAMSALCI AÇIKLAMALAR(s.43-67)VE GÜNCEL KONU TARTIŞMA
4 KAYNAK1: ÜÇÜNCÜ BÖLÜM :KAMU SEÇİMİ KURAMI VE BAĞIMSIZ DÜZENLEYİCİ KURUMLAR(s.69-85) VE GÜNCEL KONU TARTIŞMA
5 KAYNAK 1:DÖRDÜNCÜ BÖLÜM:YENİ KAMU İŞLETMECİLİĞİ VE BAĞIMSIZ DÜZENLEYİCİ KURUMLAR(s.87-110) VE GÜNCEL KONULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ, TARTIŞILMASI
6 KAYNAK 1:BEŞİNCİ BÖLÜM:YÖNETİŞİM YAKLAŞIMI VE BAĞIMSIZ DÜZENLEYİCİ KURUMLAR(s.123-144) VE GÜNCEL KONULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ, TARTIŞILMASI
7 ARA SINAV ÖNCESİ KONULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ ÖĞRENCİ SORULARININ CEVAPLANDIRILMASI
8 Ara Sınav Haftası
9 ARA SINAVA İLİŞKİN DEĞERLENDİRMELER VE GÜNCEL KONULARIN TARTIŞILMASI
10 KAYNAK 1:ALTINCI BÖLÜM:TÜRKİYE'DE BAĞIMSIZ DÜZENLEYİCİ KURUMLAR(s.145-168) VE GÜNCEL KONULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ, TARTIŞILMASI
11 KAYNAK 1:1980-99 VE 1999-2002 ARASINDA KURULAN BAĞIMSIZ DÜZENLEYİCİ KURUMLAR(s.168-188) VE GÜNCEL KONULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ, TARTIŞILMASI
12 KAYNAK 1:BDK'ların GÜÇ YETKİ ve İŞLEVLERİNE DAİR (s.189-200) GÜNCEL KONULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ, TARTIŞILMASI
13 KAYNAK 1:NEOLİBERALİZMİN KURUMLARI OLARAK BAĞIMSIZ DÜZENLEYİCİ KURUMLAR(s.219-230) ve KAYNAK 3(ZORUNLU OKUMA) https://docplayer.biz.tr/2808935-Arastirma-notu-09-03-eylul-2009-duzenleyici-devletin-dogusu-washington-uzlasmasi-sonrasinda-turk-bankacilik-reformlarinin-ekonomi-politigi.html
14 TÜRKİYE’DEKİ BAĞIMSIZ DÜZENLEYİCİ KURUMLARIN PRATİKTEKİ DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ VE TARTIŞMASI( 4 ve 5 no’lu KAYNAKLAR-ZORUNLU OKUMALAR) 4NO’LU KAYNAĞI KENDİNİZ INTERNETTEN ERİŞİNİZ. KAYNAK 5’İN LİNKİ http://www.rekabetregulasyon.com/birbiri-ardina-yayimlanan-kararnameler-ne-soyluyor/
15 Ders Çalışma Haftası
16 Yarı Yıl Sonu Sınavı
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 0 0 0
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 25 25
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 50 50
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5