Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği - Lisans TD2052 Dil Bilimi Seçmeli 3 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Türkiye Türkçesi'nde sözcük türetme yollarının ve sözcük çeşitlerinin kavratılması ve uygulamalı olarak öğretilmesi

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Türkiye Türkçesi'nde sözcük türetme yolları, sözcük çeşitleri, Dil tasnifleri, yapı ve köken bakımından dillerin sınıflandırılması

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatma, Tartışma

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

AKSAN, Doğan (1982), Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim), Ankara: TDK Yayınları. AKSAN, Doğan (1990), Türkçenin Gücü, Ankara: bilgi Yayınları. BAŞKAN; Özcan (1988), Bildirişim, İnsan-Dili ve Ötesi, İstanbul: Altın Kitaplar. KIRAN; Zeynel- KIRAN Ayşe (2006), Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayınları. VARDAR; Berke (1988), Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, İstanbul: ABC Yayınları

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, alana ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur (PÇ: 1).
  • Öğrenci, araştırmaya dayalı bir çalışmayı sözlü ve yazılı bir şekilde sunma ve savunma becerisi kazanır (ÖÇ: 5).
  • Öğrenci öğrendiği bilgiyi kavrar, bunu anlama ve yorumlama yeteneğine sahip olur (ÖÇ: 6).
  • Öğrenci, bilgiyi kullanabilir/uygulayabilir. Dönem içi ve dönem öncesiyle mukayeseli çalışmalar yapabilir (ÖÇ: 7).
  • Öğrenci, analiz yapabilir (ÖÇ: 8).

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Dilin tanımı ve dillerin oluşum teorileri
2 Dil tasnifleri, yapı ve köken bakımından dillerin sınıflandırılması
3 Altay dil ailesi ve Türkçe
4 Dil ilişkileri
5 Türkçe sözvarlığının temel özellikleri
6 Temel sözvarlığı
7 Sözcük ölümü ve yeni sözcükler
8 Ara Sınav Haftası
9 Sözlük bilim, sözlük ve sözlük türleri
10 Anlambilim kavramı tanımı ve kapsamı
11 Kavram, kavram alanı, gösterge
12 Temel anlam, yan anlam
13 Aktarma, ad aktarması, benzetme
14 Eşanlamlılık, karşıtanlamlılık, çokanlamlılık
15 Anlam genişlemesi, anlam daralması, başka bir anlama geçiş, anlam iyileşmesi, anlam kötüleşmesi
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 2 10 20
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 2 10 20
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 2 10 20
Kısa Sınav ve Hazırlığı 2 10 20
Final ve Hazırlığı 2 10 20
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5