Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Türkçe Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Türkçe Öğretmenliği - Lisans TR3005 Dil Bilimi Zorunlu 5 5,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dil bilimi ve dil biliminin temel kavramlarının, Saussure ve yapısalcılık, Avrupa (Prag ve Kopengah Dil Bilimi Okulu) ve Amerikan yapısalcılığı, dağılımcılık, işlevselcilik vb. yaklaşımların tanıtılması, dil bilimi çalışmalarına yön veren kişilerin (Nikol

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Dilbilim kavramı ve dilbilimin temel kavramları. Saussure ve yapısalcılık, Avrupa (Prag dilbilim okulu) ve Amerikan yapısalcılığı, sözcelem kuramları, göstergebilim gibi çeşitli alanların dil incelemeleriyle ilgili yaklaşımlarının tanıtılması. Dilbilim ça

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Düz anlatım, soru cevap, tartışma, beyin fırtınası.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Alpatov V. M., İstoriya lingvistiçeskih uçeniy, Moskva: Yazıki russkoy kulturı, 1998. Bayrav S., Yapısal Dilbilimi, İstanbul: Multilingual Yayıncılık, 1998. Blumfield L., Yazık, Perevod s ang. Ye. S. Kubryakovoy i V. P. Murat, İzd. 2-ye, stereotip., Moskv

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Konuşma becerisini geliştirme yeterliliği (PÇ: 2).
  • Türkçe dil bilgisini öğrenme alanını geliştirme becerisi (PÇ: 7).
  • Çocuğu orta öğretime hazırlayacak esas dil becerisi (PÇ: 10).
  • Dilbilimini ve temel kavramlarını bilir.
  • Dilbilimi çalışmalarına yön veren şahsiyetleri tanır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Dil biliminin kuruluşu ve gelişimi.
2 Dil bilimi kavramı ve dil biliminin temel kavramları: dil, dil yapısı, monem, gösteren, gösterilen vb.
3 F. de Saussure ve yapısalcılık (yapısal dil bilimi).
4 F. de Saussure ve dil anlayışı: dil - söz ayrımı, gösterge kuramı, eş zamanlı - art zamanlı karşıtlığı vb.
5 Avrupa yapısalcılığı: Prag Dil Bilimi Okulu.
6 N. S. Trubetskoy ve kavrayışı: ses - ses birimi, ses bilgisi - ses bilimi ayrımı vb.
7 L. Tesniere ve kavrayışı.
8 ÇALIŞMA HAFTASI.
9 ARA SINAV.
10 Avrupa yapısalcılığı: Kopenhag Okulu.
11 L. Hjelmslev ve dil kuramı: glosematik.
12 Amerikan yapısalcılığı (L. Bloomfield) ve dağılımcılık (Z. S. Harris).
13 Bir yapısal dil bilimi akımı: işlevselcilik (işlevsel dil bilimi).
14 A. Martinet ve kavrayışı: monem, çift eklemlilik, devimsel eş zaman kavramları vb.
15 N. Chomsky: üretici-dönüşümsel dil bilgisi kuramı.
16 Genel değerlendirme.
17 ÇALIŞMA HAFTASI.

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 2 28
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 14 2 28
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 24 2 48
Teorik Ders Saati 14 2 28
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5