Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili-Doktora-2014 TRD8002 Dil, Dilbilimi ve Dilbiliminin Dalları Seçmeli 2 7,50 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Yapısal dil tipleri, yapısal dil sınıflandırması içinde Türkçenin yeri ve Türkçenin temel özelliklerinin incelenmesi. Dil bilimi dalları ile dille ilgili diğer bilim dallarının temel kavram, yöntem ve yaklaşımlarının tanıtılması.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Dil bilimi dalları ile dille ilgili diğer bilim dallarının temel kavram, yöntem ve yaklaşımlarının tanıtılması.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Soru-cevap, tartışma, derse aktif katılım, ödev ve sınav.

Staj Durumu

Yok.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Saussure, F. de, Genel Dilbilim Dersleri, çev. Berke Vardar, 3. bs., İstanbul: Multilingual Yayıncılık, 1998. Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim), Ankara: Levent Ofset Mat. ve Yayıncılık 1995. Fromkin, Victoria - Robert Rodman, An Introduction to Language, 5th edn., New York 1974. Rifat Mehmet, XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları. 1. Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler, Gözden Geçirilmiş 4. bs., İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2013. Rifat Mehmet, XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları. 2. Temel Metinler, Gözden Geçirilmiş 3. bs., İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008.

Dersin Web Sayfası

Yok.

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci dil biliminin temel kavram ve terimlerini bilir (PÇ 1).
  • Öğrenci dil biliminin dallarını ve bunların temel kavram ve terimlerini bilir (PÇ 1).
  • Öğrenci ilgili dil bilimi literatürünü bilir (PÇ 1).
  • Öğrenci bilgiyi kullanabileceği çalışmalar yapabilir (PÇ 7).
  • Öğrenci eleştirel düşünme ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisi kazanır (PÇ 12)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Yapısal dil tipleri ve yapısal dil sınıflandırması içinde Türkçenin yeri.
2 Bitişkenlik. Bitişken dillerin (özel olarak Türkçenin) morfonolojik ve morfolojik özellikleri.
3 Türkçenin morfolojik özellikleri.
4 Türkçenin söz dizimsel özellikleri.
5 Türkçe ve anlam bilimi: Sözcük anlamı, öbek ve tümce anlamı, söylem.
6 Anlam bilimi.
7 Gösterge bilimi (semiyoloji).
8 Ara Sınav Haftası
9 Toplum dil bilimi (sosyolinguistik).
10 Ruh dil bilimi (psikolinguistik).
11 Kullanım bilimi (pragmatik).
12 Metin dil bilimi (tekst linguistik).
13 Yazın bilimi (poetik).
14 Çeviri bilimi.
15 Biçem bilimi (üslup bilimi, stilistik) ve söz bilimi (belagat, retorik).
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 13 130
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 1 32 32
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 11 11
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 14,5 14,5
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi