Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2017 - Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği TDEO8069 Dil ve Edebiyat Eğitiminde Metin Kullanımı Seçmeli 2 6,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu derste, dil ve Edebiyat öğretiminde metin seçiminden başlamak üzere kullanımı, analizi, yorumlanmasın nasıl öğretilmesi gerektiği amaçlanmaktadır. Bu bağlamda, derslerde kullanılacak dil ve edebiyat öğretimiyle ilgili spesifik terim ve kavramlar listelenecek, özellikle İngilizce Fransızca karşılıkları da verilmek üzere derse ilişkin genel bir terimce yani alan terminolojisi oluşturulacaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Eğitimin dil ve edebiyat paramatresinde farklı tür metinlerin nasıl kullanılacağı ve bu metinleri incelerken nelere dikkat edilmesi gerektiği kapsamlıca öğretilecektir. Bunun için Batı dil ve edebiyat kuram ve yöntemlerinden yararlanılacaktır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Özellikle dil ve edebiyat öğretiminde dilsel inceleme, gösterge analizi ve söylem çözümlenmesine ilişkin öğrenme faaliyetleri ve yöntemlerine odaklanılacaktır.

Staj Durumu

Bu derste staj yapılmayacaktır.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1- Sarıca, B. (2016), “Dil Bilimlerinde Kültür ve Edebiyat” (Dil, toplum, sanat, edebiyat ve kültür), Ankara: Padam yayınları. 2- Günday, R. (2012), “Edebî Metinlerin İncelenmesi ve Öğretimi”, Ankara: Elhan Kitap Yayınları. 3- Özdemir, E. (1990), “Örnekli Açıklamalı Edebiyat Bilgileri Sözlüğü”, Ankara: Remzi Kitabevi.

Dersin Web Sayfası

Üniversitenin ÖBYS sayfasıdır.

Öğrenme Çıktıları

  • Edebiyat eğitimini oluşturan disiplinlerle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  • Edebiyat eğitimine ilişkin bilimsel araştırma yapabilir.
  • Edebiyat öğretim sürecini planlama ve düzenleme becerisine sahip olur.
  • Edebiyat öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanır.
  • Edebiyat eğitimi alanına ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgileri bütüncül bir biçimde kullanabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Dil ve edebiyat öğretimine giriş
2 Dil eğitiminde metin kullanımı
3 Dil, kültür, edebiyat ilişkisi
4 Metinlerde farklı göstergeler
5 Metin öğretiminde gösterge analizi
6 Edebî metinlerde dilsel incelemeler
7 Edebî metinlerde söylem çözümlemesi
8 Ara sınav haftası
9 Edebî metinlerde pragmatik yaklaşım
10 Edebî bütünce (corpus) seçiminin önemi
11 Edebî metinlerde dil - edebiyat ilişkisi
12 Edebî metinlerde dil - kültür ilişkisi
13 Edebî metinlerde dil - söylem ilişkisi
14 Metinler öğretiminde disiplinlerarasılık
15 Metinlerde yorumlama ve sentezleme
16 Ders çalışma haftası
17 Yarı yıl sonu sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 3 30
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 10 3 30
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 10 3 30
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 10 3 30
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 10 3 30
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi